Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w lutym 2018 roku w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, motoryzacyjnej, finansowej i telekomunikacyjnej. Największe wydatki generują reklamy branży farmaceutycznej (produkty na przeziębienie i grypę) oraz handlowej (sklepy z elektroniką).
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych Instytutu Monitorowania Mediów w lutym 2018 roku to branża farmaceutyczna zdominowała wydatki reklamowe w wybranych branżach, osiągając 48 proc. całego budżetu (tj. 417,6 mln zł). Na drugim miejscu w zestawieniu znalazła się branża handlowa (25 proc.), natomiast branże finansowa, motoryzacyjna i telekomunikacyjna wygenerowały po 9 proc. badanych wydatków reklamowych.
Branża i wysokość wydatków reklamowych
– Farmacja: 417,6 mln zł
– Handel: 216,3 mln zł
– Finanse: 77,4 mln zł
– Motoryzacja: 76,1 mln zł
– Telekomunikacja: 74,4 mln zł
Wydatki reklamowe w podziale na media
Standardowo w zestawieniu wydatków reklamowych w podziale na media największa część budżetu jest przeznaczana na reklamę telewizyjną (w każdym sektorze to ponad 40 proc.). Wyjątek stanowi branża handlowa, w której największe koszty reklamowe wykorzystano na promocję w radiu.
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W rankingu marek z branży farmaceutycznej o największych wydatkach reklamowych na pierwszym miejscu – podobnie jak miesiąc temu – znalazła się marka Molekin D3 z budżetem wynoszącym niemal 8 mln zł. Kolejne miejsca na podium zestawienia zajęły Ibuprom oraz NeoMag.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
Wśród najczęściej reklamowanych kategorii produktowych z branży farmaceutycznej znajdują się preparaty na przeziębienie i grypę (10 proc.) i na kaszel (8 proc.), a także witaminy (7 proc.).
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Marką z branży handlowej o największych wydatkach reklamowych był ponownie Lidl, który przeznaczył na promocję w TV, radiu i prasie ponad 31 mln zł. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazł się Media Expert, zostawiając w tyle kolejne marki (Biedronkę, Euro RTV AGD i Media Markt).
Handel: typy reklamowanych sklepów
W branży handlowej – podobnie jak w poprzednim miesiącu – największy budżet został wykorzystany na reklamę sklepów z elektroniką oraz sklepów dyskontowych. W pierwszej piątce znalazły się także sieci budowlane – najpewniej jako zapowiedź sezonu remontowego.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W lutym największym reklamodawcą w branży finansowej był bank ING, który zainwestował w promocję ponad 7 mln zł. W pierwszej trójce, ale ze znacznie mniejszymi wydatkami, znalazły się także mBank i BGŻ BNP Paribas.
Finanse: typy reklamowanych usług
W lutym branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy pożyczek gotówkowych (35 proc. wszystkich kategorii produktowych), kont osobistych oraz kart płatniczych.
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Wśród marek motoryzacyjnych, które przeznaczyły największe kwoty na reklamę w telewizji, radiu i prasie, znalazły się: Toyota (ponad 11 mln zł), Volkswagen oraz Opel.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (aż 88 proc.). W lutym na kolejnych miejscach znalazły się usługi sprzedaży samochodów oraz ASO (autoryzowane stacje obsługi).
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Orange to największy reklamodawca z branży telekomunikacyjnej w lutym – z budżetem ponad 22 mln zł. Kolejne miejsca zajęły marki Plus i T-Mobile.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
Branża telekomunikacyjna po raz kolejny w największym stopniu inwestowała w reklamy oferty łączonej (TV, internet, telefon). Na drugim miejscu z nieco mniejszym wynikiem znalazła się oferta na kartę.
Autor: Magdalena Pawłowska, Instytut Monitorowania Mediów
O raporcie:
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-28 lutego 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.