21 sierpnia 2018 roku rozpoczęła się kampania społeczna „Alkohol to seksistowska świnia. Kobiety traktuje gorzej”. Jej celem jest m.in. edukacja kobiet na temat spożywania alkoholu bezpiecznie i odpowiedzialnie. Jak podkreślają organizatorzy kampanii, kobiety są narażone na większe ryzyko związane ze spożywaniem alkoholu niż mężczyźni. Co więcej, w społecznej świadomości brakuje infromacji dotyczących tego, że alkohol zagraża kobietom bardziej – niszczy ich wątrobę i układ hormonalny, a także szybciej je uzależnia. Kampania ma na celu uświadomienie społeczeństwa w tym zakresie.
Kampania jest prowadzona na terenie województwa wielkopolskiego.
Akcję podzielono na trzy etapy. Pierwszy z nich to część teaserowa, w której udział wziął aktor Jacek Braciak. Jego postać pojawiła się na plakatach, grafikach czy w filmach zapowiadających kampanię. Następnie w części revealowej pokazano, że „seksistowską świnią” jest alkohol, który każdego dnia pogrąża kobietę w nałogu. 21 sierpnia 2018 roku odbyła się konferencja prasowa inaugurująca ten etap akcji, podczas której m.in. przeprowadzono eksperyment, który pokazał, że efekt spożycia tej samej dawki alkoholu różni się w zależności od płci. Trzecia część kampanii (edukacyjna) jest planowana na wrzesień. W jej ramach kobiety otrzymają wsparcie i porady dotyczące tego, w jaki sposób mogą się bronić przed nałogiem – dalej czytamy.
W ramach kampanii powstała strona 10dowodow.pl, na której znajdują się m.in. informacje dotyczące problemów kobiet z alkoholem czy wiadomości dotyczące ilości alkoholu w różnych trunkach. Materiały wideo publikowane są na kanale akcji na YouTubie, stworzono też stronę kampanii na Facebooku. Działania prowadzone są również w przestrzeni miejskiej na terenie województwa wielkopolskiego, m.in. na przystankach, a także w telewizji.
„Nierówne szkody wynikające z picia alkoholu przez kobiety i mężczyzn to niełatwy w przestrzeni społecznej temat. Nasza kampania »Alkohol traktuje kobiety gorzej« porusza go po raz pierwszy na tak szeroką skalę i, nie ukrywajmy, w sposób, który poraża. Decydując się na realizację kampanii, wiedzieliśmy, że nie ma w niej miejsca na półśrodki. Nasze działania realizowane są przy merytorycznym wsparciu ekspertów. Zależy nam, żeby przekaz o braku równouprawnienia w piciu zaistniał i skłonił do podjęcia stosownych reakcji” – mówi Maciej Sytek, członek zarządu województwa wielkopolskiego.
Projekt prowadzi agencja Chromatique, jest on współfinansowany przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego. (ak)