12 marca 2021 roku wystartowała kampania społeczna „Kraina GOZ”, której celem jest edukacja w zakresie Gospodarki Obiegu Zamkniętego, czyli działań na rzecz środowiska. Organizatorem akcji jest Fortum – europejska firma energetyczna, której wizja opiera się na „dążeniu do czystszego świata”.
Jak tłumaczą organizatorzy, badania pokazują, że „ponad połowa Polaków deklaruje, że nie zetknęła się z określeniem »Gospodarka Obiegu Zamkniętego«”. Dowiadujemy się, że właśnie dlatego, przez najbliższe miesiące, prof. GOZ – jak czytamy, „postać niekoniecznie prawdziwa, choć mówiąca o prawdziwych problemach” – będzie przekonywał Polaków, że GOZ to „nie utopijna idea, a świadomie podejmowane decyzje na każdym szczeblu funkcjonowania społeczeństwa”.
„Nie przeszkadza mi to, że wielu Polaków nie wie, co to GOZ” – wyjaśnia prof. GOZ, w którego wciela się aktor, Tomasz Olejnik. „Moim zdaniem nie chodzi już o słowa czy symbole – musimy uświadomić sobie, że mamy wpływ na rzeczywistość i czas z niego skorzystać. Żyjemy w świecie, w którym wszystko jest dostępne łatwo i szybko, a to co sprawia trudność lub zwyczajnie przestaje być przyjemne bez problemu zamieniamy na nowe. To musi się zmienić. Chciałbym, żebyśmy wszyscy zrozumieli, jak ważne staje się, aby zmienić dotychczasowy styl naszego życia i racjonalnie zaczęli traktować nasz jedyny i prawdziwy dom, czyli planetę Ziemię” – dodaje.
prof. GOZ
Dalej czytamy, że prof. GOZ zachęca do życia w zgodzie „z tzw. piramidą 3U: Unikaj, Używaj ponownie, Utylizuj”. Chodzi tu o jak najmniejsze wytwarzanie śmieci i „marnotrawienie zasobów, z których na co dzień korzystamy”. Inicjatorzy zapewniają przy tym, że „chociaż Polacy nie kojarzą zbyt dobrze terminu »GOZ«, to ze stosowaniem w praktyce piramidy 3U nie jest tak źle”, ponieważ jak przekazują, że „aż 72 proc. badanych deklaruje, że segreguje wszystkie odpady, a przy tym znaczna większość ocenia, że robi to prawidłowo”. Organizatorzy tłumaczą jednak, że trochę gorzej sytuacja wygląda „używaniem ponownie” (według badań deklaracja 65 proc. osób) i „Unikaj” (czytamy, że „niemal 60 proc. z nas obserwuje, że w domu marnuje się jedzenie”).
„Stopień przestrzegania piramidy 3U przez Polaków pokazuje, że staramy się zmieniać swoje nawyki, a w niektórych przypadkach nawet nieźle nam to wychodzi” – mówi Karolina Buczkowska, Project Managerka kampanii. „Teraz czas na kolejny krok – musimy zbudować w sobie świadomość, że dbanie o planetę to nie tylko dobrze posegregowane śmieci czy wielorazowa torba na zakupy. I nie chodzi o to, że musimy robić coś więcej – razem z prof. GOZ chcemy pokazać, że dla ratowania środowiska nie trzeba robić dużo więcej, ale po prostu spojrzeć szerzej. Dalej wystarczą małe, codzienne, świadome decyzje, ale muszą dotyczyć wszystkich etapów piramidy – tak, aby nie tylko dobrze sortować śmieci, ale też ograniczyć ich powstawanie. Możemy to robić na różne sposoby – podstawą jest traktowanie rzeczy z szacunkiem” – podkreśla.
Dowiadujemy się, że dyskusja „o GOZ” nie będzie toczyła się jedynie „ze zwykłymi Kowalskimi”, ale też decydentami krajowymi, samorządowcami, przedstawicielami biznesu, nauki i organizacji pozarządowych. W ramach akcji prowadzony jest kanał na Instagramie, podcast dotyczący Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZcast), a później planowane jest też m.in. uruchomienie interaktywnej platformy edukacyjnej dla uczniów szkół podstawowych (GOZedu). Twórcy kampanii zaznaczają, że „oś wszystkich działań będzie stanowić główna postać kampanii, czyli prof. GOZ” – jak podkreśla Magdalena Jarząbek, Creative Managerka kampanii: „ostatecznie każdy z nas może dla siebie i swojej społeczności stać się »profesorem« czy »profesorką« GOZ i zacząć zmieniać rzeczywistość”.
Akcję zwieńczy kongres GOZpodarka, który ma odbyć się 27 października 2021 roku. (kd)