13 września 2021 roku rozpoczęła się kampania społeczna Fundacji Zwalcz Nudę pod hasłem „Spoć się!”. Akcja ma na celu promowanie różnych form ruchu i zachęcanie do aktywnego spędzania wolnego czasu. Działania są skierowane do członków wszystkich grup wiekowych i mają aktywizować zarówno najmłodszych, jak i seniorów.
Fundacja podaje za Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego, że jedynie co trzeci dorosły Polak regularnie uprawia sport, a optymalny poziom ruchu ma tylko 20 proc. chłopców i 15 proc. dziewcząt w wieku 11-16 lat. Dodatkowo trwająca pandemia także wpłynęła negatywnie na podejmowanie aktywności fizycznej. Brak ruchu skutkuje wzrastającą liczbą osób z nadwagą i otyłością – Fundacja informuje, że co trzeci Polak przytył w czasie lockdownu. Z tego powodu 13 września 2021 roku ruszyła kampania „Spoć się!”.
Nowa akcja ma „odczarować mity funkcjonujące wokół aktywności fizycznej”, a także „zmienić nasze postrzeganie pocenia się”. Pot, symptom wysiłku, jest bowiem coraz częściej zgłaszaną przyczyną niechęci dzieci i młodzieży do zajęć ruchowych – czytamy na stronie internetowej kampanii. „A przecież pot to zdrowy objaw, towarzyszący aktywności. Świadczy o tym, że dobrze wykonaliśmy trening i powinien być powodem do zadowolenia, bo oznacza, że zrobiliśmy coś dobrego dla naszego organizmu. Chcemy zmienić to nastawienie, promować modę na sport, dlatego nadaliśmy kampanii przykuwającą uwagę i nieco przewrotną nazwę – »Spoć się!« – mówi Krystyna Radkowska, Prezes Fundacji Zwalcz Nudę.
Działania mają pomóc w aktywizowaniu całych rodzin. W ramach kampanii powstała strona internetowa z materiałami, które mają inspirować do ćwiczeń i pokazywać różne formy ruchu. Wśród zamieszczonych treści znajdują się m.in. filmy z poradami instruktorów, artykuły edukacyjne dotyczące aktywnych form wypoczynku czy quiz, który pomoże w znalezieniu najodpowiedniejszej dyscypliny sportowej. Ponadto wybrano także grono influencerów, którzy zostali ambasadorami kampanii. Są to m.in. Mikołaj„Vonsky” Teperek, Marta Mróz, Małgorzata Mączyńska czy Jakub Zawistowski – zarówno osoby zajmujące się sportem profesjonalnie, jak i amatorzy. Oprócz strony internetowej, działania będą także prowadzone w mediach społecznościowych – na TikToku, Facebooku, YouTubie czy Instagramie.
Kampania potrwa do końca listopada 2021 roku, ale jej materiały będą dostępne online bezterminowo. (ap)