poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWystartowała kampania „Srebrny Odcień Depresji” poświęcona trudnej sytuacji seniorów w czasie pandemii

Wystartowała kampania „Srebrny Odcień Depresji” poświęcona trudnej sytuacji seniorów w czasie pandemii

15 lutego 2021 roku wystartowała druga odsłona kampanii „Srebrny Odcień Depresji”, która została zainicjowana przez Fundację ITAKA we współpracy z Fundacją Twarze depresji w ramach Światowego Dnia Walki z Depresją (23 lutego). Celem akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na trudną sytuację seniorów w czasie pandemii.

Jak tłumaczą organizatorzy, depresja to choroba, która dotknęła 350 mln ludzi na świecie, a „»Srebrny Odcień Depresji« ma inne oblicze niż depresja u osób w młodszym wieku”. Dodatkowo wyjaśniają, że akcja ma swoją kolejną edycję z racji tego, że o depresji seniorów nikt nie mówi, nawet oni sami. Dalej czytamy, że cała uwaga skupia się „na zapewnieniu seniorom bezpieczeństwa fizycznego w czasie pandemii”, jednak należy przy tym pamiętać, że ta sytuacja ma „ogromny wpływ  na stan psychiczny osób w podeszłym wieku”.

Inicjatorzy podkreślają też, że COVID-19 przyczynił się do izolacji od „naszych dziadków”, których nie odwiedzamy, a jedynie do nich dzwonimy. „Najtragiczniejsze w tym jest to, że nie wynika to z naszego lenistwa, tylko z konieczności” – mówią. Dalej tłumaczą, że „niezależnie od pandemii, depresja osób starszych stanowi poważny problem społeczny”. Badania PolSenior2, przeprowadzone na grupie sześciu tysięcy osób, pokazały, że pomiędzy 60 a 106 rokiem życia, u 26 proc. badanych występują objawy depresji. Oznacza to, że co trzeci senior mierzy się z zaburzeniami nastroju (to wynik m.in. braku wsparcia ze strony bliskich, izolacji, bagatelizowania objawów, a także braku psychoedukacji w zakresie zdrowia psychicznego), co może stanowić zagrożenie dla zdrowia i  życia.

Kolejnym problemem jest także ryzyko podejmowania zachowań autoagresywnych osób po 65. roku życia. Czytamy, że w 2017 roku liczba „zamachów samobójczych” w tej grupie wiekowej wynosiła ponad 1,2 tys., a w 2019 roku było to już blisko 1,5 tys. Dowiadujemy się, że zdaniem specjalistów „seniorzy w tym działaniu są bardzo zdeterminowani, a przez to, niestety, skuteczni”.

Dodatkowo organizatorzy mówią, że symptomy zaburzeń nastroju są łatwo zauważalne i dobrze widoczne w przypadku osób młodszych, co umożliwia prawidłową i szybką diagnozę oraz podjęcie odpowiedniego leczenia, jednak inaczej wygląda to u seniorów. Dodatkowym problemem jest to, że oni sami również nie proszą o pomoc, a czasami nawet nie wiedzą, że chorują, ponieważ sądzą, że jest to związane z ich wiekiem. Oprócz tego nie są przyzwyczajeni do porad u lekarzy i specjalistów z tej dziedziny, ponieważ „w czasach ich młodości nie chodziło się do psychologa czy psychiatry”.

„Seniorzy byli i wciąż są w grupie szczególnego ryzyka zachorowania na depresję” – mówi Anna Morawska-Borowiec, prezes Fundacji Twarze depresji. „Liczne choroby, z którymi zmagają się seniorzy, takie jak cukrzyca, problemy z tarczycą, przewlekłe dolegliwości bólowe, istotnie wpływają na obniżenie nastroju. Do tego chodzi problem samotności, izolacji w czasie pandemii, lęk przed zakażeniem koronawirusem i przed śmiercią z powodu powikłań wywołanych przez COVID-19. To przyczynia się do znaczącego wzrostu zachorowań na depresję w tej grupie wiekowej” – dodaje.

Inicjatorzy apelują, że „radość z życia można czerpać niezależnie od wieku”, a bycie seniorem może być piękne, chociażby ze względu na większą ilość czasu, który można poświęcić, aby zadbać o siebie.

Organizatorzy w ramach akcji przypominają o Antydepresyjnym Telefonie Zaufania Fundacji ITAKA, przy którym dyżurują specjaliści: psychologowie i psychiatrzy. Kampania „Srebrny Odcień Depresji” jest częścią kampanii „STOP DEPRESJI”, prowadzonej od 20 lat przez Fundację „ITAKA” – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Obecne działania są promowane na profilach Fundacji Itaka – Facebooku i Instagramie. O „Srebrnym Odcieniu Depresji” organizatorzy będą mówili do 23 lutego 2021 roku.

(kd)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj