15 lat belgijskiej organizacji
Belgijskie Stowarzyszenie Konsultantów PR (L’Association Belge des Conseils en Relations Publiques), jedyna profesjonalna organizacja belgijska, która zrzesza niezależnych doradców ds. komunikacji, obchodzi w tym roku 15 rocznicę istnienia. Jej nowy prezes Johan Ral przygotował plan działań mający na celu zwiększenie dynamiki organizacji oraz zdobycia przez nią pozycji reprezentanta branży. Wystosowano już zaproszenia do agencji zajmujących się zarówno doradztwem strategicznym, jak i relacjami z mediami. Stowarzyszenie musi się repozycjonować w stosunku do powstałej niedawno organizacji specjalizującej się w public affairs.
Nowa struktura w Porter Novelli
Agencja Porter Novelli została poddana restrukturyzacji i jest podzielona według trzech dyscyplin: marketing, komunikacja korporacyjna i public affairs. Wydzielono również osoby odpowiedzialne za trzy sektory: technologiczny, zdrowotny oraz konsumencki. Agencja stworzyła także „komitet światowy” odpowiedzialny za rekomendacje w najistotniejszych sprawach w globalnej polityce firmy. Agencja Porter Novelli powstała w Waszyngtonie w 1972; wchodzi w skład grupy Omnicom Inc.
Raporty z działalności CSR
Partners for Financial Stability opublikował wyniki czwartego badania na temat sprawozdawczości z działalności firm Europy centralnej i wschodniej w zakresie CSR – czytamy na portalu CSRWire. Badanie objęło po 10 największych firm w każdym z jedenastu krajów. Zanalizowano opublikowane informacje w języku angielskim na anglojęzycznej wersji strony internetowej w trzech kategoriach: ład korporacyjny, polityka proekologiczna i polityka społeczna. Firmy polskie, węgierskie i słoweńskie ujawniają online najwięcej informacji i widoczna jest tendencja zwyżkowa jawności we wszystkich kategoriach w porównaniu z poprzednim raportem.
CSR a rzeczywistość
Organizacje WWF i SustainAbility opublikowały raport, który ukazuje silne związki między praktykami odpowiedzialnego biznesu a działalnością lobbingową 100 największych korporacji międzynarodowych – czytamy na portalu CSRWire. Często firmy przedstawiają się jako społecznie odpowiedzialne, jednak za zamkniętymi drzwiami robią wszystko co mogą, żeby powstrzymać lub zwolnić postęp w kierunku zrównoważonego rozwoju społeczeństwa. Badania pokazują, że amerykańskie firmy są bardzo otwarte jeśli chodzi o ujawnianie swojej działalności lobbingowej, dzięki czemu mogą liczyć na duże zaufanie społeczne. Tylko firmy brytyjskie robią to jeszcze lepiej, natomiast francuskie i japońskie pozostają daleko w tyle. Spośród 12 japońskich firm tylko jedna, Toyota, wspomina cokolwiek o lobbingu. Badanie ujawniło kilka niepokojących przypadków praktyk, na przykład GlaxoSmithKline, Ford i General Motors, których działania lobbingowe przeczą publicznemu obrazowi firm. Żadna z firm nie ujawnia kwot, które przeznacza na profesjonalnych lobbystów, mimo że liczby są przerażające. Tylko w 2004 suma rachunków waszyngtońskich lobbystów przekroczyła 3 miliardy dolarów. Raport wskazał również przypadki najlepszych praktyk, choć nie było ich wiele. Należą do nich działania ABN Amro, BP, HSBC i Royal Dutch/Shell.
Książka brytyjskiego spin doctora
„Były laburzystowski spin doctor planuje swoją zemstę na rządowych cenzorach, którzy zablokowali publikację jego dzienników poprzez napisanie powieści opartej na pracy na Downing Street” – czytamy w magazynie The Times. Lance Price pracował od 1998 do 2000 z Campbellem, szefem ds. komunikacji Blaira. „Jednak Price nie jest pierwszym rzecznikiem prasowym, który mści się na swoich dotychczasowych szefach poprzez fikcję. Martin Sixsmith opublikował powieść »Spin«, satyrę bazującą na jego pracy jako spin doctor Stephena Byersa, wtedy sekretarza ds. transportu (…)”. Książka Price’a „Time and Fate” zostanie opublikowana w tym roku.