„Pracownik ma zdecydowanie większy wpływ na budowanie wizerunku firmy niż jakakolwiek kampania wizerunkowa” – zaznacza Justyna Czarnoba, menedżer komunikacji korporacyjnej i społecznej odpowiedzialności biznesu GSK Commercial.
Dbając o pozytywny wizerunek firmy, coraz częściej zwraca się szczególną uwagę na potrzeby pracownika. To on kreuje opinię o firmie wśród pozostałych pracowników, znajomych, rodziny, a nawet konkurencji. Istotne jest pokazanie pracownikowi, że jego los jest dla nas ważny zarówno podczas wykonywania swoich obowiązków, ale również po jego zwolnieniu. „Jest wiele dowodów na to, że firmy, które w sposób profesjonalny i empatyczny podchodzą do zarządzania ludźmi, zwłaszcza w trudnych czasach, wygrywają” – podkreśla Krzysztof Kwiecień, HR Director Poland & Baltic Deloitte Advisory.
Specjaliści przyznają zgodnie, że profesjonalizm i empatia w zarządzaniu pracownikami przynoszą pozytywne efekty. Dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec Katarzyna Borecka, zaznacza, że dobra opinia o swoim pracodawcy pozwala stworzyć „naturalny, niewymuszony PR”. Coraz częściej na te opinie o danej firmie, wpływa właśnie produkt i człowiek.
W polskich firmach nieustannie dochodzi się do wniosku, że przewagę konkurencyjną budować należy również w czasie kryzysu. „Po pierwsze, gdy przyglądają się sobie, uwzględniając pewne wartości, stwierdzają często, że niekoniecznie muszą zwolnić tyle osób, ile początkowo zakładano. Po drugie, PR wokół firmy działającej w takiej chwili w sposób uwzględniający pewne wartości jest zupełnie inny. Po trzecie, po czasach trudnych pracownicy są skłonni do takiej firmy wrócić. A to oni są najlepszymi nośnikami tego obrazu” – zaznacza Kwiecień.
Zbigniew Gajewski, zastępca dyrektora generalnego Konfederacji Lewiatan, zachęca do zajrzenia do Barometru CSR. „To badanie pokazuje, że 55 procent respondentów chciałoby pracować w firmie, która pokazuje swoje działania CSR. A 71 procent twierdzi, że działalność CSR-owa zwiększa lojalność pracowników. Oczywiście to jest ogólne przekonanie, ale widać, że ta tematyka nabiera znaczenia”. (eo)