Ilona Grzywińska, konsultantka PR i social media w Webkomunikacja.pl
„Bloger – poradnik dla blogerów”, Tomek Tomczyk, 2012
Każdy PR-owiec w Polsce, a szczególnie ten, który zajmuje się branżą FMCG czy healtcare doskonale wie, kim jest Kominek aka Tomek Tomczyk. Niektórzy mieli okazję czerpać z jego wiedzy i wieloletniego doświadczenia w polskiej blogosferze w trakcie szkoleń czy konferencji branżowych. Pierwsza książka Tomka nie jest dla PR-owców, ale każdy PR-owiec przeczytać ją powinien. Dlaczego? Znajdziemy tam oczywiście mnóstwo wiedzy dotyczącej środowiska blogerów od kuchni, ich motywacji, sposobów szukania tematów czy kreowania własnego wizerunku na potrzeby komercyjne – rzeczy, które mogą przydać się przy prowadzeniu relacji z blogerami, które zazwyczaj są w rękach działów PR. To, co jednak najcenniejsze w książce Tomka to porządna lekcja pisania tekstów, które dobrze sprzedają się w sieci.
„Too Big to Know: Rethinking Knowledge Now That the Facts Aren’t the Facts, Experts Are Everywhere, and the Smartest Person in the Room Is the Room”, David Weinberger, Basic Books 2011
Wydana w 2011 roku ostatnia książka filozofa internetu i prof. na Harvard University zrobiła dużo szumu zarówno w środowiskach naukowych, jak i biznesowych. David Weinberger, autor słynnego Cluetrain Manifesto określanego jako biblia marketingu internetowego, zajął się zjawiskiem zmiany struktury wiedzy w dobie współczesnego internetu, pisząc o zjawisku wiedzy sieciowej, która nigdy się nie kończy, a konsensus w obrębie dyskusji jest niemożliwy. Weinberger podpowiada, jak firmy, instytucje rządowe i edukacyjne powinny posługiwać się wiedzą sieciową, aby podejmować lepsze decyzje. Osoby odpowiedzialne za opiekę nad wiedzą organizacji i zarządzanie informacją to często specjaliści ds. komunikacji i PR-u, dla których analityczno-filozoficzne spojrzenie Weinbergera może być cennym drogowskazem.
„The Lean startup”, Eric Ries, Crown Business 2011
Książka, której nikomu przedstawiać nie trzeba. Dlaczego PR-owiec powinien ją przeczytać? Od pojawienia się filozofii lean startup dużo się mówi o zjawisku „lean PR”, czyli takich działaniach komunikacyjnych, które wspierają rozwój innowacji w obrębie firmy. Szczególnie przydatne podejście w spółkach technologicznych, ale do tych za parę lat zaliczymy firmy z niemalże wszystkich branży. Dlatego warto zapoznać się z konceptem już teraz.