W czerwcu 2024 roku ruszyła kampania „Zapnij pasy – poczuj ucisk bezpieczeństwa” organizowana przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, Yanosik, aplikację dla kierowców, oraz firmę Screen Network. Celem akcji jest przypomnienie wszystkim podróżującym samochodem o konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa. Jest to kolejna edycja specjalnych działań edukacyjno-informacyjnych skierowanych do zmotoryzowanych.
Kampania ma potrwać do 1 września 2024 roku. Jak podkreślają organizatorzy akcji, czas jej trwania, który przypada na sezon letni, nie jest przypadkowy. Jest to bowiem okres, w którym dochodzi do największej liczby wypadków drogowych, które kończą się śmiercią poszkodowanych. Raport Biura Ruchu Drogowego KGP pokazuje, że w 2023 roku to właśnie w tym okresie doszło do ponad 20 tys. wypadków drogowych, w których zginęło niemal 1,9 tys. osób, a ponad 24 tys. zostało rannych.
Akcja ma przypomnieć kierowcom i pasażerom, jak istotną czynnością jest zapianie pasów. To one utrzymują ciało w fotelu w chwili uderzenia pojazdu w przeszkodę, a podczas dachowania zatrzymują kierowcę i pasażerów w bezpiecznej pozycji. Zapinanie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkiem każdej osoby podróżującej samochodem. Dotyczy to zarówno osoby prowadzącej pojazd, jak i jej pasażerów na tylnych siedzeniach, którzy w razie gwałtownego uderzenia będą stanowić śmiertelne zagrożenie nie tylko dla siebie, ale także dla osób zajmujących miejsca z przodu samochodu.
W ramach kampanii w aplikacji Yanosik zostanie uruchomiony specjalny quiz z pytaniami dotyczącymi bezpiecznej jazdy samochodem oraz przepisów ruchu drogowego. Każdy użytkownik, który weźmie udział w quizie i odpowie prawidłowo na wszystkie pytania, otrzyma specjalny certyfikat i 200 punktów w ramach grywalizacji do swojego konta w aplikacji. Quiz będzie dostępny dla wszystkich użytkowników przez cały okres trwania akcji.
Kampania „Zapnij pasy – poczuj ucisk bezpieczeństwa” jest elementem większej akcji Policji „Bezpieczne wakacje”, której celem jest czuwanie nad bezpieczeństwem wszystkich uczestników ruchu drogowego w okresie wakacyjnym. Kierowcy mogą w tym czasie spodziewać się rutynowych kontroli m.in. w zakresie zapiętych pasów bezpieczeństwa, bezpiecznego przewożenia dzieci w samochodzie, stanu technicznego pojazdu czy stanu trzeźwości kierującego.
Działania w ramach akcji będą wspierane emisją specjalnego spotu, który został przygotowany przez Screen Network. Będzie on emitowany na ekranach LED rozmieszczonych w newralgicznych punktach w całej Polsce. (ao)