niedziela, 24 listopada, 2024

Zaufanie w cenie

Znane są już wyniki ósmej edycji ogólnoświatowego badania Edelman Trust Barometer. Miało ono pokazać, komu ufają liderzy opinii z całego świata i skąd bierze się źródło wiarygodności firm i instytucji. Jak się okazało, najgorszą opinię o polskich firmach mają Niemcy i Brytyjczycy, którzy obdarzają je zaufaniem na poziomie poniżej 20%. Natomiast polskie firmy cieszą się największym zaufaniem w Meksyku i Chinach, gdzie ponad połowa respondentów wyraziła zaufanie do polskich marek.
Instytucje rządowe, w porównaniu z innymi badanymi krajami, obdarzane są najmniejszym zaufaniem w Polsce i Wielkiej Brytanii. Tylko 17% Polaków skłonnych jest im zaufać, podczas gdy w Niemczech odsetek ten wynosi 24%, w Stanach Zjednoczonych 38%, w Szwecji 57%, a w Chinach aż 78%.
Respondenci w krajach rozwijających się ufają firmom oraz markom globalnym bardziej niż innym instytucjom. Tymczasem w krajach rozwiniętych największym zaufaniem cieszą się organizacje pozarządowe oraz marki lokalne. Istnieje silne przekonanie, że biznes powinien pełnić aktywną rolę w dziedzinie odpowiedzialności społecznej, a CSR został uznany za istotną część działań firmy. Czynnikiem, który buduje zaufanie jest „jakość produktów i usług” – został on uznany za najistotniejszy w 17 krajach. Dużo niżej zostały ocenione „wyniki finansowe”, „widoczny prezes” oraz „dialog z interesariuszami”. Na drugim miejscu w Europie i Ameryce Północnej została wymieniona „działalność odpowiedzialna społecznie”.
W tegorocznym badaniu wzięło udział 3 100 respondentów z 18 krajów, m.in. Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Japonii, Indii, RPA, Brazylii, Rosji oraz, po raz pierwszy w historii badania – z Polski. Wywiady ze 150 Polakami zostały przeprowadzone w październiku i listopadzie 2006 r. przez firmę Strategy One należącą do Edelman. Zbadany został także poziom zaufania zagranicznych liderów opinii do firm i instytucji mających siedzibę w Polsce. Firmą, która reprezentowała Polskę w badaniach, był PKO Bank Polski.
Organizatorem badania jest niezależna agencja public relations Edelman, która co roku bada poglądy liderów opinii, mierząc poziom ich zaufania do firm, instytucji i źródeł informacji. (kk)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj