niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościZbadać sytuacje kryzysowe

Zbadać sytuacje kryzysowe

Serwis Informacji Zleconych PAP-u podał wyniki badania dotyczącego wizerunkowych sytuacji kryzysowych. Zostało ono przeprowadzone wśród największych polskich przedsiębiorstw na zlecenie rzeszowskiego Zakładu Public Relations Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania (WSIiZ) oraz agencji ALERT MEDIA Communications. Za trzy najczęstsze przyczyny sytuacji kryzysowych, jakie przechodzą polskie przedsiębiorstwa uznano: nieprzychylne informacje ukazujące się w mediach, katastrofy i awarie oraz niekorzystne decyzje władz. W badaniu wzięły udział 202 firmy z rankingu 500 największych polskich przedsiębiorstw dziennika Rzeczpospolita.

Wśród badanych firm niemal dwie trzecie (60 proc.) przyznało, że przechodziły kryzys opisywany w mediach. Analiza występowania kryzysów w 10 zbadanych sektorach wykazała, że branżą najbardziej narażoną na kryzys jest górnictwo. Wszyscy respondenci z tej branży przyznali, że w przeszłości ich firmy walczyły z kryzysem. Dużą częstotliwość występowania sytuacji kryzysowych wykazały także firmy z takich branż, jak: pośrednictwo finansowe, handel hurtowo-detaliczny, naprawa samochodów, transport, gospodarka magazynowa, łączność i energetyka. Kryzysowość tych branż waha się w przedziale 60-70 proc.

Najrzadziej kryzysy wystąpiły w przedsiębiorstwach działających w sektorze usług komunalnych i społecznych, a także w obsłudze nieruchomości. Wśród przyczyn wewnętrznych sytuacji kryzysowych najczęściej wymieniano: katastrofy i awarie (30 proc.), błędy lub przestępstwa pracowników (29,6 proc., w tym kadry kierowniczej – 7,8 proc.) oraz wypadki przy pracy (24,2 proc.). Częściej przyczyn sytuacji kryzysowych polskie firmy doszukują się jednak na zewnątrz swych struktur. Są to przede wszystkim: nieprawdziwe informacje podawane w mediach (42,1 proc.), niekorzystne decyzje władz administracyjnych, regulacyjnych i kontrolnych (29,6 proc.) oraz problemy wywołane przez partnerów biznesowych, dostawców, zleceniobiorców, dealerów etc. (28,1 proc.).

Ponad 2/3 firm (68,6 proc.) za przyczyny sytuacji kryzysowych uznało te związane z informacjami przekazywanymi przez media. Zaliczają się do nich nieprawidłowe publikacje w mediach (jak wyżej – 42,1 proc.) oraz zarzuty publicznie stawiane wobec firm (26,5 proc.).

„W podobnych badaniach w USA aż 80 proc. firm pytanych o przyczyny kryzysu wskazuje na źródła znajdujące się wewnątrz firm. U nas jest inaczej. Wskazuje to, że polska sytuacja gospodarcza wciąż nie jest stabilna i dla przedsiębiorców więcej zagrożeń generuje otoczenie funkcjonowania firm – jak media, niestabilni partnerzy biznesowi, czy zależność od skomplikowanych przepisów i często nieracjonalnych decyzji władz regulacyjnych” – powiedział Adam Łaszyn, prezes ALERT MEDIA Communications.

38 proc. badanych przedsiębiorstw jest przekonana, że plan komunikacji kryzysowej nie jest im potrzebny, bo poradzą sobie z każdym kryzysem, gdy już nadejdzie. Co dziesiąte przedsiębiorstwo nie widzi potrzeby przygotowania się do komunikowania w kryzysie, gdyż są tak pewni siły wizerunku swojej firmy, iż nie wierzą, by nawet poważny kryzys mógł mu zaszkodzić. Pełen tekst raportu z badania dostępny jest pod adresami: www.alertmedia.pl.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj