Organizacja The Global Alliance for Public Relations and Communication Management 22 sierpnia 2018 roku poinformowała na swojej stronie internetowej, że przedstawiciele wiodących instytucji z branży public relations i zarządzania komunikacją opracowali zbiór nowych, globalnych zasad etycznych.
„Dzisiaj z radością informujemy, że członkowie Global Alliance i IABC uzgodnili 16 zasad, które powinny być uwzględnione w każdym kodeksie etyki dla naszego zawodu. Z radością ogłaszamy, że zasady te są wspierane przez ICCO, PRCA UK i PRCA MENA. Nasze połączone wysiłki mają zwiększyć profesjonalizację zawodu i promować etyczne postępowanie z pozycji siły” – oznajmił Jose Manuel Velasco, przewodniczący instytucji Global Alliance, która reprezentuje ponad 60 organizacji.
Wśród 16 „uniwersalnych i fundamentalnych” reguł wyróżniono dziewięć przewodnich oraz siedem dotyczących praktyki zawodowej.
Zasady przewodnie:
– praca w interesie publicznym,
– postępowanie zgodnie z prawem i poszanowanie różnorodności i lokalnych zwyczajów,
– wolność słowa,
– wolność zgromadzeń,
– wolność mediów,
– uczciwość, prawda i komunikacja oparta na faktach,
– integralność,
– transparentność i jawność,
– prywatność.
Zasady dotyczące praktyki zawodowej:
– zobowiązanie do stałego dokształcania się,
– unikanie konfliktu interesów,
– publiczne wspieranie branży,
– szacunek i bezstronność w kontaktach z odbiorcami,
– ekspercka ocena bez gwarantowania wyników działań,
– postępowanie w sposób umacniający branżę,
– profesjonalizm.
Nowe wytyczne zostały opracowane przez przedstawicieli: Public Relations Society of America (PRSA), Canadian Public Relations Society (CPRS), Public Relations Institute of New Zealand (PRINZ), Middle East Public Relations Association (MEPRA), International Communications Consultancy Organisation (ICCO), International Association of Business Communicators (IABC) oraz Public Relations and Communications Association (PRCA) United Kingdom and Middle East North Africa.
„Niecały rok temu wyrzuciliśmy jednego z naszych najbardziej znanych członków brytyjskiego Public Relations and Communications Association (PRCA) z powodu naruszenia etyki. W oparciu o tę decyzję International Communications Consultancy Organisation (ICCO) opracowało Deklarację Helsińską – nasze globalne zasady etycznej praktyki. Z radością witamy te uzupełniające zasady od Global Aliance. Nasza wspólna praca reprezentuje nowe złote standardy etyki w public relations” – powiedział Francis Ingham reprezentujący ICCO i PRCA.
Czytaj też: Kryzys w brytyjskiej agencji Bell Pottinger po kontrowersyjnej kampanii w południowej Afryce
Co przypadek Bell Pottinger mówi nam o uczciwości agencji PR
Wszyscy członkowie Global Alliance mają sprawdzić swoje kodeksy etyczne i określić, czy będą w stanie wdrożyć nowe zasady w ciągu sześciu miesięcy.
Organizacje, które opracowały 16 nowych wytycznych, stworzyły też dokumenty, w którym zebrały różne pomocne dla PR-owców źródła, jak case studies, podcasty, newslettery czy inne porady opracowane przez Global Alliance i inne instytucje. Jest on dostępny na stronie. (pp)