Mimo że niż demograficzny uderzy w polskie uczelnie około 2020 roku, krakowskie uniwersytety już walczą o studenta. Jak czytamy w Gazecie Wyborczej Edukacja, uczelnie stawiają na internet, bezpośrednie spotkania z przyszłymi studentami, a nawet roadshow po Chinach.
Coraz mniejsza liczba kandydatów spowodowała, że uniwersytety zostały zmuszone do zamknięcia niektórych kierunków. Taki los spotkał na przykład zaoczne dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Jagiellońskim – zlikwidowano studia drugiego stopnia.
Jak uniwersytety chcą przyciągnąć studentów? Akademia Górniczo-Hutnicza przygotowuje nową stronę internetową. Uniwersytet Jagielloński na swojej stronie przygotował zabawę, w której przyszli studenci po wpisaniu swoich danych dowiadywali się, jaka będzie ich przyszłość. Sposoby na promocję nie ograniczają się do internetu – Uniwersytet Rolniczy stawia na udział w licznych giełdach edukacyjnych i spotkania pracowników uczelni z uczniami małopolskich szkół ponadgimnazjalnych. Dodatkowo prowadzi także uniwersytet dla młodzieży.
Szkoły promują się nie tylko w Małopolsce. Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera organizuje roadshow, który obejmie m.in. Chiny i Ukrainę. (ks)