Związek Firm Public Relations, Stowarzyszenie Demagog i Fundacja Digital Poland stworzyły koalicję „RAZEM PRZECIW DEZINFORMACJI”, która ma zwalczać to zjawisko głównie przez działania edukacyjne.
„Dezinformacja to potężna broń, która w realny sposób może negatywnie wpływać na kraje i bieg ich historii, dlatego musimy działać tu i teraz, by powstrzymać skutki jej użycia” – mówią twórcy inicjatywy.
Koalicja zamierza skupić się na edukacji. Celem jest uświadamianie różnych grup narażonych na dezinformację na temat tego zjawiska, promowanie wiedzy i narzędzi do walki z fałszywymi informacjami oraz nauka korzystania z nowych technologii w celu weryfikacji różnego rodzaju doniesień. Planowane są długofalowe i zakrojone na szeroką skalę działania podejmujące walkę z fałszywymi informacjami w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Koalicja zamierza też współpracować z wiarygodnymi twórcami internetowymi i aktywnie uczestniczyć „w kształtowaniu polityk publicznych, wspierających walkę z zorganizowaną dezinformacją”.
Twórcy inicjatywy podkreślają, że szybki rozwój nowych technologii i mediów cyfrowych daje szeroki dostęp do różnych informacji bez względu na granice państwowe i czasowe, co ma też jednak swoje wady. „Cyfrowe tempo rozprzestrzeniania się informacji pozwala na równie szybkie tworzenie i rozpowszechnianie nieprawdziwych wiadomości, które realnie wpływają na rzeczywistość społeczeństw, a także zachowania ich członków” – czytamy w komunikacie. „Aby ludzie w systemach demokratycznych podejmowali właściwe wybory, muszą mieć dostęp do prawdy. Po drugiej stronie barykady są fake newsy, które mogą paraliżować i przerażać, być bezpośrednią przyczyną fatalnych decyzji, zarówno jednostek, jak i całych społeczności. Konsekwencją może być dezintegracja społeczeństwa zagrażająca demokracji, a w końcu powstanie przestrzeni dla łamania praw i wolności obywatelskich. Dlatego musimy walczyć o prawdę, o to, by każdy człowiek miał dostęp do wiarygodnych źródeł oraz mediów i mógł na tej podstawie wypracowywać swoje poglądy, a także dokonywać samodzielnych, odpowiedzialnych wyborów, opierając się na faktach, a nie na fałszywych obrazach zakłamujących rzeczywistość” – podkreśla Przemysław Mitraszewski, prezes zarządu Związku Firm Public Relations.
W ostatnich latach widoczna jest rosnąca liczba fałszywych informacji, wśród których są teorie spiskowe o 5G czy pandemii COVID-19 oraz szczepieniach. Z badania Fundacji Digital Poland wynika, że „prawdziwym dezinformacyjnym rajem” są media społecznościowe i telewizja, która dla 2/3 badanych jest podstawowym źródłem informacji o Polsce i świecie. „Z naszego raportu „Dezinformacja oczami Polaków” wynika również, że ponad 80 proc. Polaków spotkało się z fake newsami, a blisko 30 proc. wierzy w teorie spiskowe” – mówi Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland.
Małgorzata Kilian, prezeska Stowarzyszenia Demagog, podkreśla, że wojna w Ukrainie pokazała, jak niebezpieczne mogą być fake newsy. „Musimy pamiętać, że jesteśmy na wojnie informacyjnej, której ofiarami, ale często również nieświadomymi przekaźnikami dezinformacji, są użytkownicy mediów społecznościowych. Tylko edukacja i wspólne działanie różnych organizacji mogą zwiększyć świadomość obywateli i ochronić ich przed dezinformacją” – tłumaczy Kilian,
Inicjatorzy Koalicji podkreślają, że lista podmiotów tworzących koalicję jest otwarta – zainteresowane podmioty mogą do niej dołączyć. „Jednym z głównych warunków dołączenia do Koalicji jest symboliczne złożenie podpisu pod stworzonym przez nas manifestem” – podkreśla Mitraszewski. (mb)