Związek Firm Public Relations promuje nowy Kodeks Etyki PR i tworzy otwartą listę jego sygnatariuszy. Dokument został przygotowany w 2019 roku przez Piotra Czarnowskiego, prezesa agencji First Public Relations, i Grzegorza Szczepańskiego, prezesa Hill+Knowlton Strategies Poland i wiceprezes ZFPR-u. Autorzy przekazali Kodeks Związkowi, by ten go upowszechnił.
Jak informuje ZFPR, dokument może podpisać każdy specjalista public relations, „któremu bliskie są wartości etyki i profesjonalizmu w wykonywanej pracy” – niezależnie od tego, czy pracuje w agencji, firmie, administracji czy NGO. „Bycie sygnatariuszem Kodeksu to osobista deklaracja i publiczne zobowiązanie do przestrzegania zawartych w nim zasad. To w zamyśle mechanizm samoregulujący, którego dotąd nie było w branży PR, ale też narzędzie, które ma ułatwić pracę specjalistom PR w przypadku zaistnienia zawodowych dylematów moralnych” – czytamy w komunikacie. „Obecność danego specjalisty na liście sygnatariuszy będzie cennym argumentem w ewentualnych sporach z klientami czy pracodawcami, którzy będą wymagać działań niezgodnych z zasadami etyki PR” – dodaje ZFPR. Związek deklaruje także, że będzie instytucjonalnym wsparciem dla wszystkich podpisanych pod dokumentem, którzy mogliby zostać narażeni na takie naciski.
Kodeks można podpisać wirtualnie, na stronie www.kodekspr.pl. Weryfikacja odbywa się za pośrednictwem konta na LinkedInie. W tej chwili na liście sygnatariuszy znajduje się ponad 150 nazwisk.
„Profesjonalizm i etyka w PR są dwiema stronami tego samego medalu, nie da się ich odseparować” – mówi Piotr Czarnowski. „Przez ostatnie miesiące niemal wszystko na świecie uległo przewartościowaniu, obserwujemy postępujący kryzys zaufania. W tym świetle widać jak bezwzględnie konieczny jest dla klientów i PR-owców punkt odniesienia dla tego, co robimy. Kodeks jest właśnie takim fundamentem” – podkreśla szef First PR.
Grzegorz Szczepański zwraca uwagę na osobisty charakter deklaracji, jaką jest podpisanie Kodeksu. Jak mówi, „taka spersonifikowana zbiorowa deklaracja może uzyskać moc sprawczą, która z czasem doprowadzi do wyraźnego odróżniania grona zawodowego połączonego szacunkiem dla wartości, na których zbudowana jest profesjonalna praktyka public relations, od podmiotów i osób podejmujących działania komunikacyjne wątpliwe etycznie”.
Kodeks Etyki PR, opracowany przez Piotra Czarnowskiego i Grzegorza Szczepańskiego, powstał „jako odpowiedź na podnoszoną od lat potrzebę zintegrowania zasad ze stosowanych dotychczas kodeksów branżowych”. Dokument liczy 11 skondensowanych zasad, którymi powinni kierować się w swojej pracy specjaliści PR. Opisane w Kodeksie reguły dotyczą m.in. współpracy z mediami, zwalczania dezinformacji, ochrony tajemnicy i dóbr osobistych klientów czy wzajemnej konkurencji PR-owców. Autorzy przygotowali dokument, opierając się na swoim doświadczeniu z pracy zawodowej, a także działalności w branżowych organizacjach, takich jak PSPR, ZFPR czy Rada Etyki PR. Związek Firm PR przyjął Kodeks jako obowiązujący zbiór zasad dla swoich członków.
Czytaj więcej: Czarnowski i Szczepański proponują kodeks etyki PR. „Przede wszystkim ma być praktyczny”
(mb)