czwartek, 21 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomościZłe doświadczenia rekrutacyjne odstraszają nie tylko potencjalnych pracowników, lecz także klientów. Badanie...

Złe doświadczenia rekrutacyjne odstraszają nie tylko potencjalnych pracowników, lecz także klientów. Badanie Pracuj.pl

Z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie serwisu Pracuj.pl wynika, że 9 na 10 Polek i Polaków dzieli się swoimi doświadczeniami rekrutacyjnymi z rodziną i znajomymi. Zdecydowana większość przyznaje też, że doświadczenia rekrutacyjne (zarówno własne, jak i osób z otoczenia) przekładają się na ich decyzje konsumenckie.

>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!

Firmy powinny dbać o pozytywne doświadczenia z procesów rekrutacyjnych

Najnowsze badanie ujawniło, że kandydaci w zdecydowanej większości dzielą się z bliskimi swoimi doświadczeniami z procesów rekrutacji – zarówno tymi negatywnymi, jak i pozytywnymi.

38 proc. respondentów, którzy mieli negatywne doświadczenia w związku z przebiegiem rekrutacji w danej firmie, przyznało, że zdarzyło im się zniechęcać innych do złożenia aplikacji w tym miejscu.

Złe doświadczenia w procesie rekrutacyjnym często związane są chociażby z brakiem informacji zwrotnej ze strony pracodawcy. Pracuj.pl wystartowało nawet ze specjalną kampanią, której celem jest zwrócenie uwagi na znaczenie informacji zwrotnej w procesie rekrutacji.

Czytaj także: Pracuj.pl z kampanią o znaczeniu informacji zwrotnej w procesie rekrutacji – PRoto.pl

Okazuje się, że nie mniej ważne dla wizerunku firm jest także dbanie o pozytywne wrażenia z rekrutacji, ponieważ duża część badanych zadeklarowała, że dzieli się z bliskimi także tym, co podobało się im w procesie rekrutacyjnym. Stanowi to podwójny zysk dla firm, ponieważ z jednej strony osoby te mogą w naturalny sposób zachęcać do aplikowania do danej firmy, z drugiej zaś mogą stać się swego rodzaju „ambasadorami” produktów czy usług danej marki. To wyraźny sygnał, że pracodawcy powinni zadbać o jakość procesów rekrutacyjnych – podkreśla Anna Goreń, ekspertka rynku pracy w Pracuj.pl.

Ponadto rekomendacje bliskich i znajomych zdają się mieć przełożenie również na podejmowane przez kandydatów działania w związku z udziałem w rekrutacji w danej firmie. Niemal połowie badanych (48 proc.) zdarzyło się zrezygnować z aplikowania do firmy, w której ich znajomi lub rodzina mieli negatywne doświadczenia rekrutacyjne.

Proces rekrutacyjny ma wpływ na decyzje zakupowe

Badanie ujawniło także, że doświadczenia rekrutacyjne Polaków mają wpływ na decyzje zakupowe w kontekście usług lub produktów firm, w których poszukiwano zatrudnienia. Pracuj.pl podkreśla, że wpływ na to mają zarówno doświadczenia osobiste, jak i bliskich.

66 proc. badanych przyznaje, że zarówno negatywne, jak i pozytywne doświadczenia z procesu rekrutacji mają wpływ na to, jak chętnie wybierają oni produkty i usługi firmy, do której aplikowali.

31 proc. respondentów wskazuje, że pozytywne doświadczenia rekrutacyjne wpływają na to, że kandydaci chętniej rozważą zakup produktów lub usług oferowanych przez daną firmę.

>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!

Okazuje się, że już 8 na 10 przedsiębiorstw ma świadomość tego, jak negatywne doświadczenia kandydatów mogą wpływać nie tylko na decyzje potencjalnych pracowników, lecz także na decyzje konsumenckie. (kn)

O badaniu

Badanie o statusach aplikacji zostało przeprowadzone przez Zymetrię na zlecenie Pracuj.pl w czerwcu 2024 roku. Badanie wykonano na zróżnicowanej pod względem kluczowych danych demograficznych próbie 1500 Polaków w wieku 18-62 lata (w badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-57 lat i mężczyźni w wieku 18-62 lat – różnica wynika z wieku emerytalnego zależnego od płci).

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj