Z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie serwisu Pracuj.pl wynika, że 9 na 10 Polek i Polaków dzieli się swoimi doświadczeniami rekrutacyjnymi z rodziną i znajomymi. Zdecydowana większość przyznaje też, że doświadczenia rekrutacyjne (zarówno własne, jak i osób z otoczenia) przekładają się na ich decyzje konsumenckie.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
Firmy powinny dbać o pozytywne doświadczenia z procesów rekrutacyjnych
Najnowsze badanie ujawniło, że kandydaci w zdecydowanej większości dzielą się z bliskimi swoimi doświadczeniami z procesów rekrutacji – zarówno tymi negatywnymi, jak i pozytywnymi.
38 proc. respondentów, którzy mieli negatywne doświadczenia w związku z przebiegiem rekrutacji w danej firmie, przyznało, że zdarzyło im się zniechęcać innych do złożenia aplikacji w tym miejscu.
Złe doświadczenia w procesie rekrutacyjnym często związane są chociażby z brakiem informacji zwrotnej ze strony pracodawcy. Pracuj.pl wystartowało nawet ze specjalną kampanią, której celem jest zwrócenie uwagi na znaczenie informacji zwrotnej w procesie rekrutacji.
Czytaj także: Pracuj.pl z kampanią o znaczeniu informacji zwrotnej w procesie rekrutacji – PRoto.pl
Okazuje się, że nie mniej ważne dla wizerunku firm jest także dbanie o pozytywne wrażenia z rekrutacji, ponieważ duża część badanych zadeklarowała, że dzieli się z bliskimi także tym, co podobało się im w procesie rekrutacyjnym. Stanowi to podwójny zysk dla firm, ponieważ z jednej strony osoby te mogą w naturalny sposób zachęcać do aplikowania do danej firmy, z drugiej zaś mogą stać się swego rodzaju „ambasadorami” produktów czy usług danej marki. To wyraźny sygnał, że pracodawcy powinni zadbać o jakość procesów rekrutacyjnych – podkreśla Anna Goreń, ekspertka rynku pracy w Pracuj.pl.
Ponadto rekomendacje bliskich i znajomych zdają się mieć przełożenie również na podejmowane przez kandydatów działania w związku z udziałem w rekrutacji w danej firmie. Niemal połowie badanych (48 proc.) zdarzyło się zrezygnować z aplikowania do firmy, w której ich znajomi lub rodzina mieli negatywne doświadczenia rekrutacyjne.
Proces rekrutacyjny ma wpływ na decyzje zakupowe
Badanie ujawniło także, że doświadczenia rekrutacyjne Polaków mają wpływ na decyzje zakupowe w kontekście usług lub produktów firm, w których poszukiwano zatrudnienia. Pracuj.pl podkreśla, że wpływ na to mają zarówno doświadczenia osobiste, jak i bliskich.
66 proc. badanych przyznaje, że zarówno negatywne, jak i pozytywne doświadczenia z procesu rekrutacji mają wpływ na to, jak chętnie wybierają oni produkty i usługi firmy, do której aplikowali.
31 proc. respondentów wskazuje, że pozytywne doświadczenia rekrutacyjne wpływają na to, że kandydaci chętniej rozważą zakup produktów lub usług oferowanych przez daną firmę.
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
Okazuje się, że już 8 na 10 przedsiębiorstw ma świadomość tego, jak negatywne doświadczenia kandydatów mogą wpływać nie tylko na decyzje potencjalnych pracowników, lecz także na decyzje konsumenckie. (kn)
O badaniu
Badanie o statusach aplikacji zostało przeprowadzone przez Zymetrię na zlecenie Pracuj.pl w czerwcu 2024 roku. Badanie wykonano na zróżnicowanej pod względem kluczowych danych demograficznych próbie 1500 Polaków w wieku 18-62 lata (w badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-57 lat i mężczyźni w wieku 18-62 lat – różnica wynika z wieku emerytalnego zależnego od płci).