W maju 2024 roku na czołowej pozycji zestawienia najbardziej opiniotwórczych mediów IMM znajduje się Onet. W poprzednim miesiącu portal cytowano ponad 4 tys. razy. Na drugim miejscu plasuje się poprzedni lider zestawienia – TVN24 – z liczbą blisko 3,7 tys. wzmianek. Podium zamyka „Rzeczpospolita” – na informacje podawane przez dziennik powołano się niemal 3,5 tys. razy.
W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów największy udział ma prasa – 33 proc. („Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Fakt”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Super Express”). Drugie miejsce z wynikiem 27 proc. należy do telewizji (TVN24, Polsat News, TVP Info, TVP Sport, Polsat). Podium zamykają ex aequo media internetowe (Onet, Wirtualna Polska, Interia) i stacje radiowe (Radio ZET, RMF FM, Program I Polskiego Radia). Udział obu tych grup mediów wynosi po 20 proc.
Maj to miesiąc zmian w czołówce rankingu Najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce. Dotychczasowy lider zestawienia TVN24 spada na drugą pozycję, a jego miejsce zajmuje Onet z liczbą ponad 4 tys. cytowań. Taki wynik, a także awans o dwie pozycje, portal zawdzięcza m.in. artykułowi Kamila Dziubki, w którym ujawnił on nagrania głównego świadka prokuratury w postępowaniu dotyczącym Funduszu Sprawiedliwości – Tomasza Mraza, który przez niemal dwa lata rejestrował rozmowy kierownictwa Ministerstwa Sprawiedliwości, kiedy szefował mu Zbigniew Ziobro.
Drugie miejsce należy do wyżej wspomnianej stacji TVN24, która przez siedem ostatnich miesięcy utrzymywała pozycję lidera zestawienia. Dziennikarze powoływali się na informacje podawane przez redakcję blisko 3,7 tys. razy. Dużym zainteresowaniem cieszył się m.in. wywiad z Donaldem Tuskiem. W programie „Fakty po Faktach” premier poinformował o aresztowaniach w związku z aktami sabotażu na zlecenie rosyjskich służb.
Na trzeciej pozycji z liczbą blisko 3,5 tys. cytowań znajduje się „Rzeczpospolita”. Na łamach gazety pojawił się wywiad z Szymonem Hołownią. Redakcja dziennika zapytała m.in., czy marszałek Sejmu planuje wystartować w najbliższych wyborach prezydenckich i od czego będzie zależała jego decyzja.
O cztery pozycje w rankingu TOP 15 awansowało Radio ZET. W maju stację cytowano niemal 2,3 tys. razy. Redakcje innych mediów odwoływały się m.in. do artykułu Mariusza Gierszewskiego i Radosława Grucy, dziennikarzy śledczych stacji. Ujawnili oni doniesienia o kolejnej próbie podpalenia obiektu wielkopowierzchniowego w Warszawie po pożarze hali Marywilska 44.
„Rzeczpospolita” ponownie na czele najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych
Podium najczęściej cytowanych tytułów prasowych po raz kolejny otwiera „Rzeczpospolita” z wynikiem blisko 3,5 tys. cytowań. Drugie miejsce zajmuje „Gazeta Wyborcza”, na którą inne media powoływały się przeszło 3,4 tys. razy. Swoją pozycję dziennik zawdzięcza m.in. ujawnieniu nowych nagrań z podsłuchów kierownictwa Funduszu Sprawiedliwości. Z tekstu Wojciecha Czuchnowskiego czytelnicy mogli dowiedzieć się m.in. o przygotowaniach byłego zastępcy Zbigniewa Ziobry do przesłuchań przed komisją sejmową. Podium zamyka „Fakt” z wynikiem blisko 2,3 tys. powołań.
W maju do czołowej dziesiątki najczęściej cytowanych tytułów prasowych z liczbą 476 wzmianek dołącza magazyn „Viva”. Dwutygodnik awansował o trzy pozycje i tym samym zajmuje obecnie ósme miejsce.
TVN24 najczęściej cytowaną stacją telewizyjną w maju
Pierwsze miejsce w zestawieniu stacji telewizyjnych ponownie należy do TVN24. Pozycję lidera zapewnił stacji wynik niemal 3,7 tys. cytowań. Na drugim miejscu z liczbą blisko 1,7 tys. wzmianek uplasował się Polsat News. Swoje miejsce redakcja zawdzięcza m.in. niedzielnemu programowi „Śniadanie Rymanowskiego”, w którym gośćmi byli: Przemysław Czarnek, Robert Biedroń oraz Paweł Zalewski. Burzliwą dyskusję między posłami wywołała decyzja prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego o zdjęciu krzyży w stołecznym ratuszu. W czołowej trójce znalazło się jeszcze TVP Info, na które powoływano się ponad 1,3 tys. razy.
Radio ZET liderem zestawienia najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych
W maju Radio ZET awansuje o jedną pozycję i obejmuje pierwsze miejsce w rankingu najczęściej cytowanych stacji radiowych z wynikiem blisko 2,3 tys. cytowań. Drugie miejsce tym razem należało do RMF FM, które w maju cytowano niespełna 2,2 tys. razy. Media często sięgały po doniesienia stacji na temat majowej interwencji ABW, która dotyczyła zatrzymania osób podejrzanych w śledztwie w sprawie podpaleń. Stacja zapewniła, że nie chodziło jednak o postępowanie dotyczące pożaru centrum handlowego na Marywilskiej w Warszawie. Majowe podium stacji radiowych zamyka Program I Polskiego Radia z liczbą blisko 1,1 tys. wzmianek.
Awansem o osiem pozycji (na miejsce dziewiąte) może poszczycić się Radio Katowice. Na informacje podawane przez stację powołano się 124 razy.
Onet, Wirtualna Polska i Interia na podium rankingu mediów internetowych
Pierwsze miejsce na podium w maju w zestawieniu mediów internetowych zajmuje Onet, na którego informacje dziennikarze powoływali się ponad 4 tys. razy. Drugie miejsce po raz kolejny należy do Wirtualnej Polski. Portal uzyskał blisko 2,8 tys. cytowań, m.in. dzięki ujawnieniu ustaleń prokuratury w sprawie Tomasza Lisa. Z dokumentów przytoczonych przez WP wynika, że były redaktor naczelny Newsweeka miał naruszać nietykalność cielesną swoich pracowniczek. Na trzecim miejscu znalazła się Interia z wynikiem blisko 2 tys. wzmianek.
„Newsweek” otwiera zestawienie najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników
W ubiegłym miesiącu informacje „Newsweeka” przytaczano 501 razy. To pozwoliło utrzymać tygodnikowi pozycję lidera wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników. Jednym z artykułów, który zapewnił redakcji pierwsze miejsce, był tekst informujący o umorzeniu przez Prokuraturę Regionalną w Gdańsku śledztwa w sprawie sprzedaży nagrań rosyjskim agentom. Na drugie miejsce awansowała „Viva”. W maju dwutygodnik cytowano 476 razy. Podium zestawienia zamyka tygodnik „Wprost” z liczbą 470 wzmianek.
„Forbes” na czołowej pozycji wśród miesięczników i dwumiesięczników
Biznesowy „Forbes” zajmuje pierwsze miejsce w zestawieniu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. W minionym miesiącu magazyn cytowano 459 razy m.in. za sprawą artykułu o australijskiej multimiliarderce Ginie Rinehart, która została ogłoszona najbogatszą kobietą świata. Drugie miejsce należy do magazynu „Press”, który w ubiegłym miesiącu odnotował 256 wzmianek. Trzecie miejsce z 211 cytowaniami zajmuje „Twój Styl”.
Money awansuje na pierwsze miejsce w zestawieniu portali o tematyce ekonomiczno-biznesowej
Na czele rankingu portali o profilu ekonomiczno-biznesowym plasuje się Money z liczbą 801 cytowań. Redakcja przekazała, że Krajowe Biuro Wyborcze sprawdzi wydatki Prawa i Sprawiedliwości na kampanię parlamentarną. Przyczyną weryfikacji KBW miały być doniesienia o finansowaniu kampanii polityków Suwerennej Polski z Funduszu Sprawiedliwości. Drugą lokatę zajmuje Business Insider, którego informacje w maju dziennikarze innych mediów przywoływali 718 razy. Trzecie miejsce za sprawą 215 wzmianek utrzymuje Bankier.
Na pierwszym miejscu majowego zestawienia tytułów prasowych o profilu ekonomiczno-biznesowym pozostaje „Rzeczpospolita” z wynikiem blisko 3,5 tys. cytowań. Na drugim miejscu podium ponownie znajduje się „Dziennik Gazeta Prawna” z liczbą ponad 1,7 tys. wzmianek. Inne media często powoływały się na zlecony przez DGP i RMF FM sondaż przed eurowyborami, w którym ankietowanych zapytano, czy gdyby w najbliższą niedzielę odbywały się wybory do Parlamentu Europejskiego, wzięliby w nich udział. Zestawienie zamyka „Forbes”, który cytowano 459 razy.
Na podium najbardziej opiniotwórczych mediów o tematyce zdrowotnej awansuje Medycyna Praktyczna
Zestawienie mediów o tematyce zdrowotnej otwiera „Rynek Zdrowia” za sprawą awansu o jedną pozycję. Na informacje portalu powoływano się 121 razy. Do takiego wyniku przyczynił się m.in. artykuł o wydłużających się kolejkach do lekarzy. Drugie miejsce zajmuje Medonet z liczbą 63 cytowań. Podium zamyka Medycyna Praktyczna, która w ubiegłym miesiącu odnotowała 39 powołań i tym samym awansowała o trzy miejsca.
W mediach sportowych bez zmian na podium
W maju pierwsze miejsce po raz kolejny należy do TVP Sport. Stację cytowano blisko 1,1 tys. razy. Na drugim miejscu utrzymują się Meczyki z wynikiem ponad 1 tys. wzmianek. Redakcja portalu jako pierwsza przekazała, kto zostanie nowym trenerem Lecha Poznań. Od nowego sezonu będzie nim Duńczyk Niels Frederiksen. Trzecie miejsce i 663 cytowania zdobyła redakcja SportoweFakty WP.
Wysoki awans Radia Katowice w zestawieniu mediów regionalnych
Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w maju pozostaje „Gazeta Krakowska”. Informacje podawane przez redakcję wzmiankowano 207 razy. Na drugie miejsce awansował „Dziennik Zachodni”. Gazetę województwa śląskiego i opolskiego cytowano 154 razy. Na podium dzięki awansowi aż o 12 pozycji znalazło się Radio Katowice. Tym samym nie tylko wskoczyło do TOP 5 mediów regionalnych, ale także zajęło trzecie miejsce w zestawieniu. Wysoką pozycję stacja zawdzięcza m.in. wywiadowi z prezesem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Rafałem Żelaznym, w którym poruszono kwestię budowy fabryki polskiego samochodu elektrycznego Izera. Na ostatnim miejscu podium ex aequo znalazło się również Radio Poznań. Obie redakcje odnotowały po 124 odwołania.
Wirtualna Polska Media na podium wśród wydawnictw
Czołową pozycję w rankingu wydawnictw niezmiennie zajmuje Ringier Axel Springer. Redakcje grupy (Onet, Noizz, Medonet, Forbes, Newsweek, Przegląd Sportowy, Fakt, Business Insider, Plejada) cytowano łącznie ponad 9,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do Agory. To wydawnictwo (Radio Plus, Sport.pl, Plotek, Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl, Radio ZET, TOK FM) wzmiankowano blisko 7,6 tys. razy. W maju na trzecie miejsce awansuje Wirtualna Polska Media (Wirtualna Polska, Wirtualne Media, Money, SportoweFakty WP, Pudelek, o2, Dobre Programy, ABC Zdrowie, Autokult, Gadżetomania). Do informacji podawanych przez redakcje należące do tego wydawnictwa odwoływano się blisko 6 tys. razy.
PEŁNY RAPORT NA STRONIE
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne redakcje przeprowadzono na podstawie 58 943 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1–31 maja 2024 roku.