Premier Donald Tusk powiadomił o nadchodzących zmianach w sponsoringu sportowym z udziałem spółek Skarbu Państwa. Jak podaje money.pl, z udostępnionego portalowi dokumentu wynika, że wśród najważniejszych rekomendacji znajdą się m.in. zakaz politycznego angażowania się przez sponsoring czy transparentność i bezpośredniość.
Źródło donosi, że dokument „Dobre praktyki w zakresie prowadzenia sponsoringu sportu przez spółki z udziałem Skarbu Państwa (SSP)” został opracowany przez Ministerstwo Aktywów Państwowych. We wstępie Tusk zaznaczył, że „wspieranie sportu przez spółki z udziałem Skarbu Państwa jest jednym z ważniejszych elementów zaangażowania się tych podmiotów gospodarczych w działania społeczne”.
Według premiera, „współczesny sponsoring nie polega jedynie na finansowaniu wydarzeń sportowych, lecz na tworzeniu wartości i promowaniu postaw, które przyczyniają się do rozwoju społeczeństwa i wzrostu jakości życia obywateli”. Ponadto, „działania te muszą być prowadzone zgodnie z najwyższymi standardami przejrzystości, etyki i odpowiedzialności społecznej” – pisze money.pl.
Tusk w dokumencie podkreślił, że działalność sponsoringowa powinna być neutralna politycznie. Jak przekazał premier, „wspieranie inicjatyw sportowych powinno odbywać się w duchu apolityczności, bez jakiejkolwiek formy promocji jednostronnych ideologii czy postaw, które mogą negatywnie wpływać na odbiór i integrację społeczną” – czytamy.
Szef rządu uważa, że istotne jest określenie „zbioru wytycznych”, które powinny brać pod uwagę państwowe spółki. „Sponsoring sportu powinien przyczyniać się do wspierania osiągnięć polskich sportowców z uwzględnieniem racjonalności wydatków ponoszonych przez spółki z udziałem Skarbu Państwa” – stwierdził premier, cytowany przez źródło.
Zgodnie z założeniami Tuska, jednym z kluczowych elementów gospodarki rynkowej i budowania zaufania społecznego jest „zachowanie przejrzystości oraz poszanowania zasad ładu korporacyjnego, praw i interesów wszystkich akcjonariuszy i/lub wspólników/udziałowców w decyzjach sponsoringowych”.
„Poniższe rekomendacje mają na celu zwiększenie efektywności i przejrzystości działań z zakresu sponsoringu sportu, a ich stosowanie powinno przyczynić się do zwiększania wartości spółek i budowy pozytywnego wizerunku sponsora, a także do rozwoju podmiotów sponsorowanych i osiągania sukcesów przez polskich sportowców” – poinformował Tusk, cytowany przez źródło.
Jak podaje źródło, wśród wspomnianych przez premiera rekomendacji znajdują się:
1. Zasada „stosuj lub wyjaśnij”, zgodnie z którą spółki mają obowiązek stosować się do rekomendacji lub uzasadnić odstępstwa. Jest to mechanizm występujący w ładzie korporacyjnym, który ma zwiększyć przejrzystość i odpowiedzialność.
2. Zakaz politycznego angażowania się przez sponsoring – działalność sponsoringowa SSP ma być neutralna polityczne, czyli nie może wspierać partii ani polityków.
3. Ścisłe kryteria wykluczeń, które obejmują zakaz sponsoringu klubów i wydarzeń poza strukturami związków sportowych, imprez propagujących przemoc/agresję, sportowców karanych za doping i wydarzeń bez zasad fair play.
4. Długofalowa strategia i plany roczne. Według zaleceń, każda SSP musi opracować strategię sponsoringową (na 3-4 lata), roczne plany działań z budżetem i miernikami efektywności, sprawozdania z realizacji tych planów zatwierdzane przez radę nadzorczą.
5. Ewaluacja i korekty strategii – ma być ona oceniana w połowie czasu obowiązywania, a także modyfikowana, jeśli zajdzie taka potrzeba.
6. Obowiązek mierzalnych efektów – sponsoring ma przynosić konkretne korzyści marketingowe lub wizerunkowe, mierzone osobno dla każdego projektu, a budżet sponsoringu musi być proporcjonalny do zysków spółki.
7. Transparentność i bezpośredniość, oznaczające zakaz pośredników. Umowy muszą być jawne i zawierane bez doradców zewnętrznych.
8. Obowiązkowe klauzule w umowach – powinny one zawierać możliwość ograniczenia/wycofania finansowania w razie pogorszenia wyników, sankcje za korupcję lub naruszenia prawa, kary umowne za niewywiązywanie się z zapisów i zakaz sponsorowania, jeśli nie ma zgody sportowców na udział w kadrze narodowej.
9. Wsparcie młodzieży, czyli zalecenie, aby 20 proc. wartości umowy przeznaczyć na szkolenie dzieci i młodzieży.
10. Wdrożenie do końca III kwartału 2025 roku – zgodnie z zaleceniem spółki mają czas do końca września 2025 roku, aby dostosować swoją działalność sponsoringową do nowych wytycznych. (ao)
Źródło: money.pl, Tusk zadecydował. Rewolucja w sponsoringu z udziałem spółek Skarbu Państwa, Piotr Bera, 22.04.2025