piątek, 18 października, 2024
Strona głównaAktualnościZmysły w marketingu - co sprawia, że więcej kupujemy?

Zmysły w marketingu – co sprawia, że więcej kupujemy? [infografika]

Zapach kwiatów i cytrusów wywołuje uczucie zrelaksowania i sprawia, że klient kupi więcej. Marketerzy wierzą, że zapachy sprzedają, działanie na inne zmysły także może skłonić do zakupu – czytamy w AlternativesFinder.com.

Agenci nieruchomości coraz częściej wykorzystują potencjał zapachów podczas sprzedaży – aromat świeżego pieczywa jest w stanie zachęcić oglądających do kupna nieruchomości.

Wykorzystanie zapachu jest tylko jednym z czterech działających na zmysły zabiegów marketingowych, używanych w celu zwiększenia sprzedaży. Szereg badań naukowych wskazuje, że to, co widzimy, słyszymy lub dotykamy wpływa na nasze decyzje zakupowe.

Badania wskazują, że aż 95 proc. klientów podejmuje decyzje zakupowe podświadomie, jest więc podatne na działania marketerów. Najmocniej, bo w 93 proc., na decyzje zakupowe wpływają bodźce wzrokowe, skuteczność dotykowych wynosi 6 proc., a słuchowych i zapachowych – 1 proc.

Ogromne znaczenie mają kolory – dlatego znaki sprzedaży są czerwone, by zwracać uwagę, a logotypy firm ubezpieczeniowych niebieskie, bo ten kolor budzi zaufanie. Zielony kojarzy się z naturą, a żółty wzbudza radość, bo nawiązuje do słońca. Klienci impulsywni są najbardziej podatni na barwy czerwoną, pomarańczową błękitną i czarną. Rozsądnych klientów zachęca turkusowy, granatowy, jasnoniebieski i różowy.

Kolory powiązane są także ze smakiem – czerwony kojarzy się ze słodkim, zielony z kwaśnym, żółty ze słonym, a niebieski z gorzkim.

Zapachy wpływają na emocje czy zapamiętywanie, a także na zachowanie podczas zakupów. Przykładowo, zapach talku wywołuje poczucie bezpieczeństwa i melancholii, zapach cytrusów pobudza uwagę, a lawenda i wanilia relaksują. Zapach grilla sprawia, że pomieszczenie wydaje się mniejsze, a aromat jabłek lub ogórków, że postrzegane jest jako większe. Badania neurologa Alana Hirscha pokazują, że 84 proc. konsumentów jest skłonnych zapłacić więcej za buty, które znajdują się w przyjemnie pachnącym pomieszczeniu.

Rola dotyku w marketingu jest jeszcze najmniej zbadana, lecz wszystko wskazuje, że również jest bardzo istotna. Badania wskazują, że ciepło wywołuje poczucie bezpieczeństwa i zwiększa zaufanie. Apple zawsze pokazuje laptopy otwarte pod kątem 70 stopni, by klient dotknął sprzętu, chcąc zobaczyć, co jest na ekranie. Inne badania pokazały, że siedzący na twardym krześle są bardziej nieugięci w negocjacjach.

Muzyka wpływa na rytm serca i poprawia nastrój. Klasyczną muzykę najczęściej wykorzystują kawiarnie, herbaciarnie czy salony SPA, bo zwiększa doznania. Wolna muzyka w supermarketach sprawia, że spędzamy tam więcej czasu i wydajemy więcej pieniędzy. Szybka muzyka w barach fastfood powoduje, że szybciej jemy posiłki i opuszczamy lokal. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj