Ogłoszono już wyniki XII edycji Superbrands. W Polsce po raz pierwszy marki oceniali tylko konsumenci. Dotychczas o przyznaniu wyróżnień decydowało grono ekspertów marketingu, a konsumenci stopniowo zyskiwali możliwość oddawania głosów, aż do bieżącej edycji, w której tylko oni decydowali o ich przyznawaniu.
„Konsument w ciągu ostatnich dziesięciu lat bardzo się zmienił. Jego wrażliwość marketingowa wzrosła, wchodzi on w relacje z markami, a marki coraz bardziej angażują go w swoje aktywności. Dlatego też zdecydowaliśmy się na powierzenie decyzji o przyznaniu wyróżnień Superbrands w 100% konsumentom” – wyjaśnia tę zmianę Monika Kowalewska, dyrektor projektu Superbrands w Polsce.
Badanie Superbrands zostało zrealizowane metodą CAWI przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. O opinie zapytano ponad 10 tysięcy konsumentów. Łącznie przebadano blisko dwa tysiące marek.
Kluczowym czynnikiem, który decydował o przyznaniu wyróżnień, był indeks siły marki. Szacuje się go na podstawie różnicy między wynikiem polecania a odradzania danej marki.
Tytuły Superbrands otrzymały marki, które znalazły się w ścisłej czołówce w każdej kategorii, natomiast tytuły Superbrands Polska Marka przyznano najwyżej ocenionym markom z polskim rodowodem. W ramach ciekawostki prezentowany jest ranking 20 brandów, które uzyskały najwyższe ogólne noty (po uwzględnieniu liczebności kategorii).
„Konsumenci znacznie częściej polecają marki niż je odradzają. Nieco bardziej skłonne do polecania marek są kobiety, mniej zaś osoby z najstarszej grupy wiekowej, powyżej 50 roku życia. Najczęściej polecaną kategorią są produkty do deserów czy wypieków, najrzadziej zaś banki. Generalnie widoczna jest zasada, że tam, gdzie umowa z dostawcą lub producentem jest długofalowa, konsumenci rzadziej skłonni są polecać daną markę. Może to wynikać z faktu, że nie chcą brać na siebie odpowiedzialności, czy dana osoba będzie zadowolona. Skłonność do polecania danej marki jest ściśle skorelowana z kilkoma czynnikami: zaufaniem, atrakcyjnym wizerunkiem oraz wysoką jakością” – mówi Krzysztof Szczerbacz, Kierownik Zespołu Badawczego w ARC Rynek i Opinia.
Prezentacja wyników miała miejsce 16 listopada 2017 roku na 50. piętrze apartamentowca Złota 44. Pełną listę laureatów można pobrać na stronie.
PRoto.pl jest patronem medialnym Superbrands. (pp)