Ogłoszono listę projektów nominowanych w tegorocznej edycji konkursu Złote Spinacze. Spośród 331 zgłoszeń jurorzy wybrali 92 projekty, które będą walczyć o nagrody – złote, srebrne oraz brązowe statuetki w kategoriach głównych i sektorowych oraz wyłącznie Złote Spinacze w kategoriach specjalnych.
Kolejny raz wręczona zostanie także Nagroda Publiczności, której PRoto.pl jest partnerem. Głosowanie publiczności rozpocznie się 23 października i potrwa do 21 listopada. Każdy za pomocą specjalnej platformy będzie mógł oddać głos na jeden z nominowanych projektów.
Przyznany zostanie także Tytanowy Spinacz – dla „najlepszego w konkursie”.
W 2019 roku najwięcej nominacji – bo aż 12 – otrzymała agencja Big Picture. Na drugim miejscu znalazło się MSL z 6 nominacjami, a na trzecim ex aequo Imago Public Relations oraz Santander Bank Polska, które zyskały po 4 nominacje.
Mimo rekordowej liczby zgłoszeń jurorzy nie mieli problemu z wyborem nominowanych projektów – podkreśla w rozmowie z PRoto.pl Magdalena Budziszewska, Senior Marketing & PR Manager w Costa Coffee Polska, przewodnicząca jednej z grup jurorskich (oceniającej kategorie: PR produktu, Launch produktu, usługi lub firmy, Komunikacja antykryzysowa i komunikacja kryzysowa, Content marketing – branded content, Custom publishing, Kreatywność, Medycyna i zdrowie oraz Uroda, higiena i wellness).
„Rzetelnie przygotowane, kreatywne i efektywne projekty wyróżniały się na każdym etapie lektury zgłoszenia” – przyznaje. Wyjaśnia dalej, że o sukcesie i co za tym idzie, wyróżnieniu w postaci nominacji, mogły zadecydować cztery kluczowe czynniki: „Po pierwsze, opis wyzwania, przed jakim stanęła marka, firma czy organizacja oraz zdefiniowanie faktycznego problemu – co tak naprawdę nie działało w biznesie tak, jak zgłaszający chciał, jaki problem społeczny zdiagnozowano. Po drugie, zrozumienie odbiorcy przez zapisanie zwięzłego i zrozumiałego insightu. Niestety, często bywa on marginalizowany, albo, co gorsze, dokładany jako listek figowy do zgłoszenia. Zajrzenie w duszę grupy docelowej jest kluczowe. Kolejnym czynnikiem jest sam pomysł kreatywny wraz z odpowiednio dobranymi narzędziami użytymi w odpowiedni sposób: w precyzyjnie dobranych kanałach oraz czasie. Ostatni, a jednak i najważniejszy czynnik to efektywność. Podczas pierwszego etapu konkursu szczególnie doceniliśmy te zgłoszenia, w których autorzy rzetelnie zaprezentowali wyniki przeprowadzonych działań”.
Magdalena Budziszewska dopowiada także, że rolą Złotych Spinaczy jest m.in. edukacja środowiska biznesowego na temat znaczenia PR-u dla funkcjonowania firmy, dlatego jurorzy czują się w obowiązku wyróżnić te projekty, które wywołują zauważalną zmianę w myśleniu, postawach lub zachowaniach konsumentów i ostatecznie będą mieć wpływ na realizację celów firmy.
„W sumie mieliśmy do oceny aż 84 projekty, ale to naprawdę nie była nudna praca” – komentuje Zbigniew Gajewski, partner w Ośrodku dialogu i analiz THINKTANK, który kierował grupą oceniającą kategorie: Advocacy i Public Affairs, Employer branding, Komunikacja wewnętrzna, Social media, Motoryzacja i transport, NGO i sektor publiczny oraz Efektywność.
„Odniosłem wrażenie, że projekty, które otrzymały w głosowaniu w pierwszym etapie najwięcej punktów, były opisane wyraźnie lepiej niż w poprzednich latach. To dla oceniających jest ważne, bo nie ze wszystkimi projektami zetknęliśmy się osobiście na rynku” – podkreśla. Ocenia także poziom wszystkich projektów z jego grupy jako wyższy niż w poprzednich latach. „Dokonane nominacje na pewno spełniają najwyższe standardy branży. To są naprawdę ciekawe, kreatywne projekty, podejmujące trudne kwestie społeczne i odnoszące się do wielu niełatwych wyzwań stojących przed biznesem” – przyznaje. „Gdyby szukać słabości w nadesłanych do konkursu projektach, to wciąż nie najlepiej radzimy sobie z opisywaniem wyników podejmowanych działań. Ta sfera wymaga współpracy całego środowiska PR i świeżego podejścia do kryteriów efektywności komunikacji społecznej w czasach, gdy tradycyjne narzędzia wpływu tracą na znaczeniu, a skuteczność nowych nie jest do końca zbadana” – zwraca uwagę.
„Jak co roku najsilniej reprezentowaną kategorią były Kampanie społeczne – zostało zgłoszonych 35 projektów, co może świadczyć o tym, że z jednej strony kampanie społeczne na dobre zadomowiły się jako jeden z elementów PR, z drugiej agencje, firmy i organizacje widzą sens startu w Złotych Spinaczach. Może to szukanie potwierdzenia wartości projektów poprzez nagrodę branżową, ale z pewnością także szansa na przedłużenie życia informacji o projekcie. W mojej ocenie możemy mówić o dobrym poziomie projektów w tej kategorii” – mówi z kolei dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, która przewodniczyła z kolei grupie odpowiedzialnej za ocenę kategorii: Kampania społeczna, Event komercyjny, Event społeczny, Sustainability i CSR, Kultura i media, Moda i styl życia oraz Sport. Dalej zwraca uwagę, że najmniej projektów znalazło się w kategoriach Kultura i media, Moda i styl życia oraz Sport. Jej zdaniem jakość projektów wydaje się nieznacznie wyższa niż rok wcześniej. „Wśród 84 projektów, bo tyle ocenialiśmy w naszej grupie we wszystkich kategoriach, było kilka, które urzekały profesjonalizmem, mądrością, wartością zarówno po stronie biznesowej, jak i społecznej” – ocenia. Zwraca także uwagę, że spora część projektów dotykała istotnych spraw społecznych, wśród których silnie obecne były akcje w obszarze tematyki zdrowotnej oraz ekologicznej. „Przyznaję, że kilka firmowych projektów urzekło mnie prostotą klasyki public relations – pokazywały, że nie trzeba od razu zakreślać celów na miarę rozwiązania problemów świata, ale zmieniać świat, działając w swoim otoczeniu” – dodaje.
PONIŻEJ PREZENTUJEMY PEŁNĄ LISTĘ NOMINOWANYCH:
Kategorie główne:
PR korporacyjny
Elektromobilność na polskim niebie, Partner of Promotion, Fortum
Demokratyzacja BIO, Carrefour Polska
Rebranding Santander Bank Polska, Santander Bank Polska
PR produktu
P@ssWord – pierwszy escape room Microsoft, D*fusion communication, Microsoft Polska, Dom Zagadek
Trwa sezon hejterów. Żyj rześko / #iloveyouhater, Big Picture, Coca-Cola Poland
Dziękujemy!, Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, vintom
Komunikacja antykryzysowa i komunikacja kryzysowa
#SolidarityInTruth / #PrawdaIPojednanie, Big Picture, Projekt: Polska i Wolne Sądy, DDB, Corporate Profiles Consulting
Ekipa Orange, Leo Burnett
Przejęcia wydzielonej części DBP przez Santander Bank Polska, Santander Bank Polska
Advocacy i Public Affairs
Tak dla 5G – fakty kontra fake newsy, Lighthouse, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji
Skąd wziąć 14 milionów? Dziewczyny lobbują dla hospicjum, Maja Michalak, Marta Mariańska, Stowarzyszenie Hospicjum Łódzkie
#SolidarityInTruth / #PrawdaIPojednanie, Big Picture, Projekt: Polska i Wolne Sądy, DDB, Corporate Profiles Consulting
Kampania Równe Zasady na Rynku Taxi, Grayling Poland, FREE NOW (d. mytaxi)
Kampania społeczna
A co gdyby? – OLX piętnuje najgorsze zachowania w sieci, OLX, 180heartbeats + Jung v Matt
Jestem zagrożonym gatunkiem – kampania WWF podczas COP24, Imago Public Relations, Agencja 2012
„Jeden dzień – wart całe życie”, Havas PR Warsaw, Fundacja Zobacz…JESTEM, Havas Media, Havas Warsaw
#CośDoNichMam, Big Picture, Rak’n’roll, DDB, AVON
Komunikacja wewnętrzna
Odkrywcy Jakości McDonald’s, 24/7Communication, McDonald’s Polska
Dzień Doceniania w McDonald’s, MJCC, McDonald’s Polska
Stranger e-learnings – thriller językowy ?, MOSQI.TO, ING BANK ŚLĄSKI
Event komercyjny
Event Creators by Nite, LABCON, Adidas
(Z)badaj się… czyli, przychodzi baba do lekarza!, Gedeon Richter Polska
Event społeczny
#SolidarityInTruth / #PrawdaIPojednanie, Big Picture, Projekt: Polska i Wolne Sądy, DDB, Corporate Profiles Consulting
Czyste Tatry ekoMałopolska, Stowarzyszenie „Czysta Polska”, Tatrzański Park Narodowy, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Jan Niezbędny, GetHero
#GdzieJestAndrzej? ITAKA na Pol’and’rock, Horeca Group
Launch produktu, usługi lub firmy
#CośDoNichMam, Big Picture, Rak’n’roll, DDB, AVON
Kampania wspierająca premierę serialu HBO Ślepnąc od świateł, HBO Polska
Pod Ciśnieniem. Pierwszy pop-up biurowy we Wrocławiu, CTL Media PR&Marketing, OKRE Development, FNCH DESIGN GROUP
Sustainability i CSR Communications
Trwa sezon hejterów. Żyj rześko / #iloveyouhater, Big Picture, Coca-Cola Poland
Osoby z SM mówią: Nauka Ratuje Życie!, Be Communications, Roche Polska
Jutro Bez Smogu – Drugie życie starych pieców, MSL, ArcelorMittal Poland
PR miejsca, miasta lub regionu
„Podlaskie. Zasil się naturą” – kampania regionu, White Bits
CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY – pierwsza na świecie opera o mieście, 3PR Consulting, Manufaktura
Opowiadamy Polskę światu, MSL
Social media
A co gdyby? – OLX piętnuje najgorsze zachowania w sieci, OLX, 180heartbeats + Jung v Matt
Trwa sezon hejterów. Żyj rześko / #iloveyouhater, Big Picture, Coca-Cola Poland
Ekipa Orange, Leo Burnett
Business-to-Business PR
Pies na służbie, Testa Communications
#GotowiNaZmiany, Sage, Monday
Działania PR dla kampanii „Dobry głos dla firm”, 24/7Communication, ING Bank Śląski
Media Relations
Jak zgarnąć 87 milionów? Data-driven PR Pracuj.pl, Linkleaders, Grupa Pracuj
List do Opiekuna, MSL, Nutricia Medyczna
Aktywne Szkoły MultiSport, Benefit Systems, Fundacja V4Sport
Employer Branding
Kierunek Toyota, 24/7Communication
McDonald’s ceni dojrzałość, MJCC, McDonald’s Polska
Here you’ll create – uwierz w rozwój 3M GSC, Komunikacja Plus, 3M Global Service Center Poland we Wrocławiu
Content marketing – branded content
#BiegunK, czyli jak mówić o biegunce?!, 38 Content Communication
TransferGo: Generacja Euro, Hill+Knowlton Strategies Poland, TransferGo
„Jak TO Robić?”, Abstra
Strefa Designu Uniwersytetu SWPS, Uniwersytet SWPS
Custom Publishing
„Turn Your Public On”: dzielenie się wiedzą działa!, Publicon
Przewodnik społeczności Facebooka po Krakowie, Hill+Knowlton Strategies Poland, Facebook
Opowiadamy Polskę światu, MSL
Kategorie sektorowe:
Technologia, IT, telekomunikacja
P@ssWord – pierwszy escape room Microsoft, D*fusion communication, Microsoft Polska, Dom Zagadek
Tak dla 5G – fakty kontra fake newsy, Lighthouse, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji
Kampania „Capgemini. Love your career. Ace your career”, Capgemini Polska, Agencja Preria
Finanse
Rebranding Santander Bank Polska, Santander Bank Polska
Przejęcia wydzielonej części DBP przez Santander Bank Polska, Santander Bank Polska
Stranger e-learnings – thriller językowy ?,MOSQI.TO, ING BANK ŚLĄSKI
Uroda, higiena i wellness
#Iwillnotbedeleted – Rimmel London mówi #stopbeautyhejt!, LoveBrands Relations, Coty Eastern Europe (Rimmel London)
CZAS NA WZROK 40+, Marketing & Communications Consultants, Grupa Essilor Polska
Sektor spożywczy
McDonald’s ceni dojrzałość, MJCC, McDonald’s Polska
POKOCHAJ OLEJ RZEPAKOWY, Marketing & Communications Consultants
Trwa sezon hejterów. Żyj rześko / #iloveyouhater, Big Picture, Coca-Cola Poland
Love Over Hate, Hill+Knowlton Strategies Poland, Wyborowa – Pernod Ricard, IQ Marketing
Kultura i media
CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY – pierwsza na świecie opera o mieście, 3PR Consulting, Manufaktura
KUKBUK Poleca: odkrywamy dobra lokalne, RingPR (Smart Media Group), Wydawnictwo KUKBUK
Dynastie – Wiele nas łączy, Flywheel PR, BBC Studios
Medycyna i zdrowie
List do Opiekuna, MSL, Nutricia Medyczna
#CośDoNichMam, Big Picture, Rak’n’roll, DDB, AVON
Osoby z SM mówią: Nauka Ratuje Życie!, Be Communications, Roche Polska
Sport
MultiSport Index 2019, Benefit Systems, Kantar
Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze
Mieszkania przyszłości: pozycjonowanie marki dewelopera, Publicon, Archicom
Pod Ciśnieniem. Pierwszy pop-up biurowy we Wrocławiu, CTL Media PR&Marketing, OKRE Development, FNCH DESIGN GROUP
Przemysł i infrastruktura
Elektromobilność na polskim niebie, Partner of Promotion, Fortum
XEOS, czyli od kryzysu do lovebrandu, Publicon, XEOS
Jutro Bez Smogu – Drugie życie starych pieców, MSL, ArcelorMittal Poland
Motoryzacja i transport
Lokomotywa kontra samochód, Partner of Promotion, PKP Polskie Linie Kolejowe
Wypożyczalnia choinek Volvo, Cohn & Wolfe
NGO i sektor publiczny
Jestem zagrożonym gatunkiem – kampania WWF podczas COP24, Imago Public Relations, Agencja 2012
„Jeden dzień – wart całe życie”, Havas PR Warsaw, Fundacja Zobacz…JESTEM, Havas Media, Havas Warsaw
#GdzieJestAndrzej? ITAKA na Pol’and’rock, Horeca Group
Kategorie specjalne:
Kreatywność
P@ssWord – pierwszy escape room Microsoft, D*fusion communication, Microsoft Polska, Dom Zagadek
Jestem zagrożonym gatunkiem – kampania WWF podczas COP24, Imago Public Relations, Agencja 2012
#GdzieJestAndrzej? ITAKA na Pol’and’rock, Horeca Group
Efektywność
Jestem zagrożonym gatunkiem – kampania WWF podczas COP24, Imago Public Relations, Agencja 2012
„Jeden dzień – wart całe życie”, Havas PR Warsaw, Fundacja Zobacz…JESTEM, Havas Media, Havas Warsaw
#SolidarityInTruth / #PrawdaIPojednanie, Big Picture, Projekt: Polska i Wolne Sądy, DDB, Corporate Profiles Consulting
#CośDoNichMam, Big Picture, Rak’n’roll, DDB, AVON
Research & Insight
Jak zgarnąć 87 milionów? Data-driven PR Pracuj.pl, Linkleaders, Grupa Pracuj
Raport „Klimat ryzyka” i kampania #niezaklinaj, Polska Izba Ubezpieczeń, OneMulti, Deloitte Polska, Hi.agencja
Aktywne Szkoły MultiSport, Benefit Systems, Fundacja V4Sport
Zwycięzcy zostaną ogłoszeni 6 grudnia 2019 roku podczas gali, która odbędzie się w hotelu Hilton w Warszawie.
PRoto.pl jest patronem medialnym konkursu. (mb)