niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaArtykuły20 wskazówek: Jak zbudować zaangażowanie na Facebooku?

20 wskazówek: Jak zbudować zaangażowanie na Facebooku?

Zauważyłeś spadek zaangażowania fanów na swoim fanpage’u? Zastanawiasz się, jak można bardziej zachęcić ich do interakcji? To wcale nie jest takie trudne. Warto jednak korzystać ze sprawdzonych sposobów.

#1 Daj fanom wybór

Świetnym sposobem, aby zaangażować fanów, jest publikacja postu, w którym moderator daje fanom wybór. Warto pokazać im dwa zdjęcia, dwa produkty czy strony. Takie działanie wzmocni zasięg, wywoła dialog w komentarzach. Skalę tego zasięgu można tak naprawdę kontrolować np. przez zadanie kontrowersyjnego pytania. Lepiej jednak unikać tematów związanych z polityką.

#2 Zadaj pytanie

Jednym z najprostszych i najbardziej skutecznych sposobów na rozpoczęcie dialogu ze swoimi klientami jest zadanie im pytania. Jeśli fani mogą odnieść się do konkretnej kwestii, a pytanie dotyczy historii związanych z ich życiem i zainteresowaniami, chętnie udzielają odpowiedzi. W taki sposób postępujemy, obsługując Góralki na Facebooku.

#3 Dodaj post, kiedy fani są online

Ludzie korzystają z Facebooka w różnych porach dnia. Niektórzy są obecni na portalu po południu, inni preferują wieczorne godziny. Jeśli posty są publikowane kilka razy dziennie w przypadkowym czasie, istnieje ryzyko, że część osób ich po prostu nie zobaczy. Warto sprawdzać insighty dostępne na koncie, aby móc publikować posty w odpowiednym czasie.

Dashboard wskazuje, kiedy fani przebywają w trybie online. Aby sprawdzić, w jakich porach są najbardziej aktywni, można ustawić zakres dat do porównywania bloków czasu. Publikacja postów w późnych porach nocnych niekoniecznie jest zła. Na Facebooku jest wtedy mała aktywność administratorów innych kont, więc istnieją większe szanse, że ktoś zobaczy post jeszcze w nocy albo rano. Najlepszym działaniem jest jednak publikacja postów w różnym czasie, aby zobaczyć, co najlepiej działa.

#4 Dziel się wartościowymi obrazami

Obraz może powiedzieć o wiele więcej niż tekst. Obraz wywołujący emocje zachęci fana do zapoznania się z pozostałą treścią dostępną na fanpage’u. Grafiki poprawiają zaangażowanie, szczególnie wtedy, kiedy opowiadają konkretną historię lub łączą się z fanami na poziomie osobistym i emocjonalnym. Według BuzzSumo posty ze zdjęciami generują dwukrotnie większe zainteresowanie niż podstawowe posty tekstowe. Na przygotowanie dobrej jakości obrazów pozwalają takie narzędzia jak Canva czy Adobe Spark.

#5 Zapraszaj do współpracy innych

Nie ma reguły mówiącej o tym, że aktywność na Facebooku należy ograniczyć wyłącznie do własnej strony. Warto wchodzić w interakcje z innymi markami, dodawać strony. Gdy pojawia się efekt synergii, post jest w stanie dotrzeć do dodatkowej liczby fanów.

#6 Poproś o opinię

Ludzie kochają udzielać informacji zwrotnej. Jeśli prośba o feedback zostanie wyrażona w odpowiedni sposób, fani będą z pewnością szybko reagować. Dodatkowa korzyść polega na tym, że można poznać swoje słabsze strony i ulepszyć funkcjonowanie. Takie działanie może być potencjalnym impulsem do lojalności klientów i wywołania ich przyszłego zaangażowania. Bardziej osobiste działanie będzie lepsze niż badania i może motywować ludzi do zajęcia konkretnego stanowiska.

#7 Dołącz C2A

Stała zasada obecna przy każdym rodzaju marketingu, polega na tym, że trzeba powiedzieć odbiorcom, co mają zrobić, jeśli na tym działaniu nam zależy. Wezwania do działania (ang. call to action) warto używać w każdym poście, aby zachęcić do zostawienia komentarza, skłonić do wzięcia udziału w konkursie etc.

#8 Promuj swoje najlepsze posty

Jeśli prowadzisz blog lub stronę internetową, na których publikujesz content, umieszczaj go także na Facebooku i promuj post. Nie trzeba od razu inwestować dużych pieniędzy, aby osiągać zadowalające wyniki. Czasem wystarczy kilkanaście złotych, aby pozyskać nowe polubienia. Aby odkryć, która treść była najbardziej popularna, można skorzystać z Google Analytics. Warto przejrzeć dane dla każdego postu, aby podjąć decyzję, którą treść warto promować.

#9 Dziel się gorącymi tematami

Nawet najbardziej lojalni fani są zainteresowani czymś więcej niż tylko newsami dotyczącymi firmy. Dzielenie się branżowymi wiadomościami pokaże fanom, że moderator nie jest skupiony jedynie na promowaniu własnej działalności.

#10 Ustal częstotliwość dodania postów

Brak możliwości wyciągnięcia wniosków dotyczących zaangażowania na Facebooku może mieć związek z częstotliwością publikacji. Zbyt rzadkie zamieszczanie informacji na fanpage’u np. kilka razy w tygodniu nie pomoże powiązać się z algorytmem Facebooka. Z drugiej strony, zbyt częste dodawanie postów, np. kilka razy dziennie, może sprawić, że użytkownicy Facebooka przegapią wiele interesujących treści.

#11 Rozśmieszaj ludzi

Wszyscy uwielbiamy się śmiać. Humorystycznych treści szukamy również na Facebooku. Warto rozweselać fanów, pokazując im swoją osobowość. W niektórych sytuacjach należy się jednak upewnić, czy w danej chwili humor jest niezbędny odbiorcom.

#12 Odpowiadaj każdemu

W przypadku otrzymania uwag od swoich fanów, zalecane jest uznanie ich i reakcja. Monitoring aktywności społecznej zajmuje tylko kilka minut w ciągu dnia, co pozwala na zredagowanie dowcipnych odpowiedzi na komentarze fanów.

#13 Zabiegaj o content od fanów

Zachęć fanów do udostępniania zdjęć na dany temat lub fotografii swoich produktów. Jest to świetny sposób na rozpoczęcie dialogu z fanami i zdobycie zaangażowania. Idąc krok dalej, można uruchomić konkurs lub zaoferować gratisy.

#14 Dziel się treścią z innych kanałów

Publikując treści na różnych kanałach społecznych, przy okazji dziel się nimi z innymi użytkownikami. Nie warto wrzucać ich do szuflady i czekać, aż zbierze się na nich kurz. Można spojrzeć na treść, filmy i obrazy publikowane na innych platformach np. YouTubie, Twitterze, Instagramie, Pintereście itd. i przekazywać najlepszy content z nich swoim fanom.  

#15 Idź za kulisy z Live Video

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że treść wizualna będzie udostępniana na Facebooku. Portal umożliwia strumieniowe przesyłanie wideo na żywo do odbiorców i tylko od moderatora zależy, czy wykorzysta tę opcję. Sprawdza się ona wtedy, kiedy chcemy pokazać wnętrze firmy i jej pracowników. Jest to również świetny sposób, aby zabrać fanów na wyjazd firmowy czy inne ważne wydarzenie. Aby rozpocząć transmisję na żywo, należy otworzyć Facebooka na urządzeniu mobilnym. Gdy transmisja na żywo jest już zakończona, zapisuje się w treściach na fanpage, dzięki czemu odbiorcy mogą do nich wrócić w każdej chwili.

#16 Stwórz emocjonalną więź

Jeśli chcesz zdobyć wiele odpowiedzi swoich fanów, opublikuj post, który przemówi do nich na poziomie emocjonalnym. Warto opowiedzieć historię, która uruchomi w ludziach takie uczucia jak miłość, lęk czy nawet nienawiść. Lojalność wobec marki nie pochodzi z produktu, tylko z indywidualnych emocji klienta.

#17 Zapewnij wartość

Zawsze przed udostępnieniem lub dodaniem treści do swojej strony na Facebooku, należy zadać sobie pytanie, jakie wartości zapewni ona fanom. Najlepszym sposobem, aby przyciągnąć ich uwagę, jest upewnienie się, że znajdą coś dla siebie. Jeśli strony nie oferują żadnych wartościowych treści, niech przynajmniej rozśmieszają. Najlepiej, jeśli będą dostarczać wiedzy czy inspirować do podejmowania działań.

#18 Dopasuj się do popularnych tematów

Warto śledzić popularne wydarzenia i obserwować trendy, które mogą przyciągnąć uwagę odbiorców. Czasem wystarczy jedynie dodanie hashtagu w poście, aby zwiększyć jego widoczność. Zarówno Facebook, jak i Twitter umożliwiają śledzenie trendów na podstawie stanowisk i dyskusji. Google Trends zapewnia taki sam wgląd w popularne tematy na podstawie liczby wyszukiwań i opublikowanych tematów.

#19 Wracaj do starszych postów

Dodawanie za każdym razem nowych treści na Facebooka kusi każdego marketera. Od czasu do czasu warto jednak zanurzyć się w archiwum. Można spojrzeć na posty z poprzedniego roku i zidentyfikować te, które wygenerowały spore zaangażowanie. Recykling postów daje szansę na powtórzenie sukcesu postu związanego z dużym zaangażowaniem. Poza tym, może niektórzy fani nie zdążyli zobaczyć tego wpisu?

#20 Celebruj święta

Ze względu na sporą liczbę tradycyjnych świąt oraz tych nie do końca poważnych, nigdy nie powinno brakować pomysłów na posty. Jeśli w kalendarzu pojawia się nietypowe święto np. Dzień Kota czy Dzień Spódnicy, warto eksperymentować z dodawaniem zabawnych treści. Fani na pewno docenią przekazanie świeżych informacji, kiedy zostaną zapoznani ze świetną ofertą np. Hot Dog za 1 zł z okazji Światowego Dnia Psa. Warto znaleźć tego typu wartość dodaną do każdego postu, aby wzbudzić zainteresowanie.

Tekst został napisy na podstawie doświadczenia agencji komunikacji marketingowej Abanana.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj