Aby działania content marketingowe można było uznać za skuteczne, musisz to udowodnić. Jak? Pamiętać o głównych celach Twojej organizacji, analizować i planować działania komunikacyjne, komunikować do starannie wybranej grupy i oceniać efekty. To właśnie pięć głównych fundamentów skuteczności content marketingu.
Filar pierwszy – nakierowanie na biznes. Pamiętaj, że wszelkiego rodzaju działania promocyjne prowadzisz po to, aby pomogły Ci w realizacji głównych celów Twojej organizacji. W przypadku firm jest to zazwyczaj sprzedaż. Jeśli pracujesz w organizacji prowadzącej działalność charytatywną, też ma ona główne cele: pozyskanie sponsorów, datków czy wolontariuszy. Komunikacja ma pomóc w realizacji tych głównych celów. Inaczej Twoje działania nie będą skuteczne.
Filar drugi – analiza sytuacji wyjściowej. Zbierz informacje o działaniach marketingowych, jakie do tej pory prowadziłeś. Które z nich uważasz za skuteczne i dlaczego? Z których wolałbyś zrezygnować? Czy są jakieś narzędzia, które chcesz wypróbować, a nie masz jeszcze z nimi żadnych doświadczeń?
Filar trzeci – mierzalne cele działań komunikacyjnych. Zacznij od celów ogólnych (np. dotarcie z informacją do potencjalnych klientów), a potem zastanów się, jakie miary pokażą Ci, że zrealizowałeś ten cel. Zapisz stan obecny (po to jest Ci potrzebna analiza sytuacji wyjściowej) i stan, do którego dążysz. Określ termin, w którym to ma się stać.
Filar czwarty – znajomość grupy docelowej. Aby zaplanować skuteczne działania, musimy przede wszystkim poznać ich odbiorcę. W jakim jest wieku, gdzie pracuje, jakie ma wykształcenie, jakie ma potrzeby związane z naszymi treściami i swoją branżą. Potrzebuje rzetelnej wiedzy? A może po prostu dobrej rozrywki? Korzysta z mediów społecznościowych czy konserwatywnie ogranicza się do treści publikowanych wyłącznie na stronach internetowych? To pozwoli Ci wybrać najlepiej dopasowane narzędzia i kanały komunikacji.
Filar piąty – wyczerpujący pomiar. Staraj się mierzyć efekty działań content marketingowych na wszystkich poziomach: od miar pokazujących konsumpcję i udostępnianie treści po miary dotyczące potencjalnych klientów i sprzedaży (więcej będzie o tym w kolejnym materiale). Ale też planuj działania tak, aby móc pokazać, że miały one wpływ na realizację głównych celów organizacji.
Dzięki prowadzeniu działań content marketingu opartych na powyższych filarach, będziesz mógł oceniać i porównywać różne kampanie i narzędzia. To pozwoli Ci poświęcać czas i energię najlepiej sprawdzającym się narzędziom, a rezygnować z narzędzi, które okazały się nieskuteczne.
Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji w PBI, autorka bloga annamiotk.pl, ekspert Akademii PRoto
Zapisz się na praktyczne szkolenie w PRoto z Anną Miotk!
26 czerwca | CONTENT MARKETING