poniedziałek, 25 listopada, 2024
Strona głównaArtykułyAtaki terrorystyczne w Londynie – analiza medialna

Ataki terrorystyczne w Londynie – analiza medialna

W brytyjskiej prasie specjalistycznej przetoczyła się wstępna analiza medialna efektywności komunikacji służb biorących udział w komunikacji skutków ataku terrorystycznego. Poniższy artykuł jest podsumowaniem informacji, jakie ukazały się w brytyjskim wydaniu tygodnika PR Week.

Ocena działań podjętych przez służby informacyjne:

PR-owcy odpowiedzialni za komunikację w sektorze publicznym zostali poddani ciężkiej próbie, kiedy nastąpił atak terrorystyczny. Próbie sił z rzeczywistością poddano przygotowane wcześniej plany komunikacji kryzysowej, jak również spójność działania osób odpowiedzialnych za utrzymanie stałej i rzetelnej komunikacji z mediami.

Część biura prasowego londyńskiego metra zaraz po otrzymaniu informacji o ataku udała się bezpośrednio na miejsce zdarzeń, czyli na ulicę Liverpool Street i stację King Cross, aby wesprzeć służby ratownicze i przejąć na siebie role zarządzających mediami na miejscu. W tym samym czasie pracownicy biura, którzy pozostali w centrali zajęła się wysyłaniem informacji do mediów przy pomocy poczty elektronicznej, organizacją krótkich wywiadów z rzecznikiem prasowym i organizacją konferencji prasowej z udziałem policji.

Stephen Web odpowiedzialny za komunikację w biurze prasowym londyńskiego metra przyznał w wywiadzie dla PR Week: „Żelazną zasadą jaka obowiązuje w takich sytuacjach to nie wypuszczać komunikatu zanim nie jest się absolutnie pewnym co się komunikuje. W dzień zamachu byliśmy zdruzgotani i zaskoczeni. To przecież zdarzenie bez precedensu w londyńskim metrze. Dlatego najgorsze były pierwsze godziny po ataku. Na przykład, dopiero późnych popołudniem mieliśmy pewność, że było cztery bomby, a nie siedem jak myśleliśmy wcześniej”.

Niestety w dniu ataku z powodu urlopów było obecnych tylko sześciu spośród przeszkolonych pracowników, oprócz pracowników biura prasowego. Zdaniem rzecznika nie było możliwości, aby powstał dodatkowy zespół, który mógłby pojawić się na miejscu zdarzenia i tam zarządzać komunikacją. Podsumowując nasze działania musze przyznać, że komunikacją się udała. Trzymaliśmy się procedur, spokojnie przechodziliśmy do kolejnych etapów komunikacji, spokojnie bez emocji które mogły nas zgubić – podsumował działania biura prasowego służb ratownictwa rzecznik prasowy tej instytucji.


Ocena komunikacji z punktu widzenia dziennikarzy:
 
Dziennikarze którzy zajmowali się tematem ataków terrorystycznych chwalą profesjonalizm służb publicznych w upowszechnianiu informacji, ale jednocześnie ganią działania policji i służb transportowych.

Terry Kirby reporter The Independent dla PR Week tak ocenił sytuację: Nie mieliśmy żadnych problemów w uzyskaniu informacji od Scotland Yardu. Chyba dużo ćwiczyli takich sytuacji bo wszystko działało jak dobrze naoliwiona maszyna, włączając w to komunikację. Jednak z większym sceptycyzmem odnosi się do działań policji i służb transportowych: W oficjalnych komunikatach podawano że na stacji Picadilly zmarło 21 osób, jak się potem okazało to była nieprawda. Do takich zdarzeń nie może dochodzić. To podstawowa i kluczowa sprawa, podawać sprawdzone informacje.


Z opinii, jakie pojawiły się w brytyjskich mediach zwracano również uwagę na sposób komunikacji. Chris Choi, dziennikarz z ITN tak ocenił komunikację służb ratownictwa: Komunikat przeczytany na miejscu zdarzenia opisywał, co się wydarzyło i jakie będą kolejne kroki w działaniu służb. To było w porządku. Jednak sposób, w jaki to komunikowano pozostawiał wiele do życzenia, zwłaszcza w kontekście faktu, że chodziło przecież o ratowanie życia ludzi.


Pochwałę dziennikarzy zebrały tymczasowe biura prasowe zorganizowane w szpitalach, które pomimo olbrzymiego napięcia sytuacji na bieżąco dostarczały informacje o liczbie poszkodowanych. Było to bardzo istotne ponieważ największym problemem z jakim borykały się media była blokada sieci telefonii komórkowej, co uniemożliwiało dotarcie do rzetelnych źródeł informacji.


Paweł Poręba
Biuro Prasowe PKN ORLEN SA
Na podstawie PR Week

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj