piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaArtykułyBLOG FIRMOWY jako prasa

BLOG FIRMOWY jako prasa

Kilka uwag o obowiązku rejestracji bloga w rejestrze dzienników i czasopism

Blogi firmowe cieszą się coraz większą popularnością. Nic dziwnego. Aktywność w blogosferze może być skutecznym narzędziem marketingowym.

Wydawałoby się, że w założeniu i prowadzeniu takiego firmowego bloga nie ma nic trudnego; że wystarczą pomysły na wpisy, projekt graficzny, odpowiedni poziom zaangażowania i regularności. Dbając o merytoryczną i techniczną stronę tego przedsięwzięcia często zapominamy jednak o wymogach prawnych, jakie się z nią wiążą.

Podstawowym, a jednak nieoczywistym problemem, o jakim należy pamiętać jest kwestia rejestracji bloga w „rejestrze dzienników i czasopism”. Ten problem może wydawać się abstrakcyjny, bo na pierwszy rzut oka, blog nie kojarzy się ani z dziennikiem ani czasopismem. O tym, że tak nie jest świadczy jednak fakt, że kwestia obowiązku rejestracji bloga w rejestrze „prasy” była przedmiotem postępowań sądowych, a nawet była rozpatrywana przez  Sąd Najwyższy. Ale po kolei.

Czym jest „rejestr dzienników i czasopism” i skąd miałby wynikać obowiązek wpisania tam bloga?

Rejestry dzienników i czasopism są prowadzone przez Sądy Okręgowe. Podstawą funkcjonowania tych rejestrów jest art. 20 ust. 1 ustawy Prawo prasowe. Zgodnie z tym przepisem  wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie wojewódzkim (czyli okręgowym) właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy. Taki wniosek powinien zawierać m.in. tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji,  dane osobowe redaktora naczelnego, określenie wydawcy, jego siedzibę i dokładny adres, częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma.

Powstaje jednak pytanie, co rozumiemy pod pojęciem „dziennika” lub „czasopisma” i jak ma się to do naszego bloga.

 Odpowiedź znajdujemy w treści art. 7 ust. 2 pr. pras., zgodnie z którym dzienniki i czasopisma stanowią „prasę”, rozumianą jako: 1) publikacje periodyczne, 2) które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, 3) ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, 4) opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą. Zgodnie z tym przepisem, dziennikiem jest ogólnoinformacyjny druk periodyczny lub przekaz za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu, ukazujący się częściej niż raz w tygodniu, a czasopismem – druk periodyczny ukazujący się nie częściej niż raz w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku; przepis ten stosuje się odpowiednio do przekazu za pomocą dźwięku oraz dźwięku i obrazu.

Pytanie o obowiązek rejestracji stron internetowych nie znalazło na początku jednoznacznej odpowiedzi w orzecznictwie sądów. Obecnie jednak, w ślad za dominującym stanowiskiem Sądu Najwyższego (postanowienie z dnia 15 grudnia 2010 r.III KK 250/10), należy przyjąć, że ustawa prawo prasowe wskazuje wprost, że prasą są nie tylko prasa tradycyjna, ale wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania (a więc w szczególności strony internetowe), o ile spełniają kryteria wskazane w art. 7 ust. 2 pr. pras. (publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą). W zależności od „periodyczności” strony internetowe kwalifikujemy jako dzienniki (publikacja częściej niż raz w tygodniu) lub czasopisma (publikacja nie częściej niż raz w tygodniu, nie rzadziej niż raz w roku).

Analiza dotychczasowego orzecznictwa sądów w tej w kwestii wskazuje, że o ile blog spełnia wskazane wyżej kryteria, to w zasadzie można uznać go za prasę, podlegającą obowiązkowi rejestracji (jako dziennik lub czasopismo, w zależności od częstotliwości publikacji wpisów).

W przypadku, gdy blog ma być więc platformą, na której regularnie dokonujemy publikacji, powinniśmy więc dokonać jego rejestracji składając odpowiedni wniosek do Sądu Okręgowego, właściwego ze względu na naszą siedzibę lub siedzibę klienta, w imieniu którego działamy. Wzór wniosku można znaleźć na stronach internetowych Sądów Okręgowych. Od wniosku należy uiścić opłatę w wysokości 40 zł.

Dlaczego warto pamiętać o obowiązku rejestracji?

Otóż trzeba pamiętać, że zgodnie z art. 45 ustawy prawo prasowe wydawanie dziennika lub czasopisma (a blog, jak pisaliśmy wcześniej może być za nie uznany), bez rejestracji podlega karze grzywny, która może wynieść od 20 do 5.000 złotych. I jak pokazuje dotychczasowe orzecznictwo sądowe, wbrew pozorom nie są to „martwe” przepisy.

***

Więcej na ten temat i na wiele innych związanych z prawem prasowym, ale również prawem reklamy i promocji oraz szeroko pojętym prawem własności intelektualnej, znajdziecie Państwo na nowym blogu kancelarii LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy – LSW IP BLOG, dostępnym pod adresem www.blog.lsw.com.pl

Aby uniknąć zarzutów, że nasze rozważania o obowiązku rejestracji blogów firmowych są czysto teoretyczne wskazujemy, że LSW IP Blog został wpisany do rejestru dzienników i czasopism prowadzonym przez Sąd Okręgowy w Warszawie.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj