niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaArtykułyBrak zaskoczeń i uniesień. Rebrandingi 2021 roku

Brak zaskoczeń i uniesień. Rebrandingi 2021 roku

Rok 2021 przyniósł sporo znaczących zmian w zakresie identyfikacji wizualnej wielu firm i organizacji, choć tak naprawdę obyło się bez większych uniesień i przyspieszonego bicia serca. Większość procesów rebrandingowych miała na celu uproszczenie przekazu przez zmianę znaku graficznego z trójwymiarowego na 2D. To coraz częstsza przypadłość wśród marek, które chcą być postrzegane jako nowoczesne, podążające za trendami. Czy jednak jest to dobry sposób na to, aby wyróżnić się na rynku, na którym wygodnie rozsiada się coraz więcej podmiotów? Wątpię. Moim zdaniem zawsze warto się wyróżniać, oczywiście w świadomy, mądry sposób.  

NA TAK

Uniwersytet SWPS – uczelnia pierwsza klasa

Trochę przebrzmiałe już logo Uniwersytetu SWPS, które zawierało w sobie postaci kilku osób w różnym wieku, zyskało zupełnie nowe oblicze. Świat w ciągu ćwierćwiecza istnienia SWPS zmienił się totalnie. Uczelnia zgrabnie dostosowała się do aktualnych czasów i obowiązujących trendów.

Bardzo podoba mi się nie tylko sam znak, lecz także wartość dodana w postaci szyfru, który można z niego wyczytać. Obecne logo opiera się bowiem na kole, które zostało podzielone na wycinki odpowiadające kolejnym literom alfabetu. Poszczególne obszary odpowiadające nazwie „Uniwersytet SWPS” zostały odpowiednio pogrubione. Nazwa została umiejętnie wpisana w logo. Świetny pomysł!

Stare logo

Nowe logo

Czytaj więcej: Uniwersytet SWPS z nową identyfikacją wizualną

Morele.net – po owocach ich poznacie

Bardzo podoba mi się ta zmiana. Sklep internetowy, który oferował kiedyś głównie sprzęt RTV i AGD, jest obecnie wielobranżowym marketem o nieprzystającej na pierwszy rzut oka do profilu nazwie. Okazuje się, że taki zabieg może być świetnym sposobem na dotarcie do odbiorców. Jest świeżo, lekko, ale z charakterem. Nie jest to kolejne logo podobne do większości pojawiających się obecnie na rynku, w których znajdują się jedynie litery zapisane prostą, bezszeryfową czcionką.

Świetny jest także nowy claim towarzyszący marce: „zakupy online to pestka”. Jak wiadomo, diabeł tkwi w szczegółach, a wspomniana pestka stanowi integralną część moreli. Całość spina się w bardzo fajną historię. Marka Morele.net stała się soczysta, smaczna i kolorowa, a strona internetowa ze zdjęciami smakowitych owoców tylko dopełnia całości.

Stare logo

Nowe logo

Czytaj też: Sklep internetowy Morele zmienia identyfikację

BBC – bardzo, bardzo ciekawie

Marka medialna, której przedstawiać nie trzeba. BBC to publiczny nadawca telewizyjny i radiowy rodem z Wielkiej Brytanii. Od dziesięcioleci stacje, filmy, seriale i audycje, którym towarzyszy logo BBC, są synonimem wysokiej jakości. Nadawca postanowił odświeżyć swoje logo. Nie, nie jest to spektakularna zmiana. Zapewne część widzów nawet jej nie zauważy. Na pierwszy rzut oka niewiele się bowiem zmieniło – białe litery nadal zamknięte są w czarnych kwadratach. Zyskały jednak więcej tła wokół siebie. Ponadto samym kwadratom podarowano więcej oddechu. To bardzo dobry ruch!

Czcionka, której użyto w nowym logo, stworzona została na indywidualne zamówienie i nosi nazwę „BBC Reith” na cześć założyciela BBC – Johna Reitha. Jestem fanem dobrze przemyślanych rozwiązań w zakresie identyfikacji wizualnej. Ta zamiana taka właśnie jest!

Stare logo

Nowe logo

NA NIE

Otodom – zmiana na gorsze

Serwis Otodom.pl znany jest chyba wszystkim, którzy szukali bądź szukają domu, mieszkania czy lokalu, albo wystawiali własne ogłoszenie sprzedaży/wynajmu nieruchomości. Prosty, nadal świeży i ciekawy logotyp zastąpiony został niezrozumiałym dla mnie projektem. Litera „o” w członie „dom” zamieniona została w symbol, który chyba w zamyśle miał ów dom klientom zwizualizować. Przez to jednak znak stał się mniej czytelny, a sam symbol trudno jest rozszyfrować. Dla mnie jest po prostu kołem wpisanym w kwadrat. Bardzo podobają mi się za to spoty reklamowe serwisu Otodom. Doceniam grę słowami i ciekawe, kreatywne podejście do tematu wynajmu czy zakupu własnego „M”.

Stare logo

Nowe logo

Zobacz więcej: Otodom ma nową identyfikację wizualną

Pepco – gdy Durex spotyka Pepsi

Nowe logo polskiej marki Pepco, które zaczęło pojawiać się w nowo otwieranych sklepach, wygląda niestety jak skrzyżowanie logo Pepsi oraz Dureksa. Choć dotychczasowe, czterokolorowe logo Pepco było nieco archaiczne, trudno było pomylić je z innym. Marka wyraźnie podąża w kierunku unifikacji, maksymalnie upraszczając przekaz. Niestety nie zawsze w prostocie tkwi siła. Myślę, że skojarzenie z producentami znanych napojów i prezerwatyw nie było celem.

Marka Pepco na stałe wpisała się w środowisko polskich ulic oraz centrów handlowych. Poprzednie logo przykuwało uwagę z daleka. Obecny znak ma niestety potencjał, aby zniknąć w otoczeniu innych, podobnych, właściwie jednakowych. Wielka szkoda, bo marka Pepco jest wyjątkowo pozytywnym przykładem na polskim rynku.

Stare logo

Nowe logo

KIA – sam(a) się domyśl

Pamiętam moment, gdy po raz pierwszy zobaczyłem nowe logo KIA na billboardzie. Szczerze mówiąc, gdyby nie samochód znajdujący się obok, nie wiedziałbym, z jaką marką mam do czynienia. Napis KIA można bowiem przeczytać równie dobrze jako KIL, UKI, KV, KN.
Niestety nowe logo jest zupełnie nieczytelne. Owszem, jest nowocześnie, zgodnie z obowiązującą modą. Nie zawsze to jednak wystarcza. Bardzo cenię takie projekty, w których owo bycie na czasie idzie w parze z dobrym designem. Tutaj niestety tego zabrakło.

Czytaj więcej: KIA ma nowe logo

W minionym roku kilku producentów samochodów postanowiło odświeżyć swój wizerunek. Chyba żadnemu z nich zmiana nie wyszła na lepsze, a szkoda. Przykład odświeżenia logo BMW z ubiegłego roku pokazuje, że można zrobić to naprawdę dobrze. Niestety konkurencja niemieckiej marki nie odrobiła lekcji.

Stare logo

Nowe logo

 

Krzysztof Koczorowski – właściciel, dyrektor kreatywny Studia Brandingowego KARAT-e

Od szesnastu lat zajmuje się projektowaniem marek. Na swoim koncie ma ponad 150 nazw, które stworzył na potrzeby powstających firm, wprowadzanych na rynek produktów oraz usług. Opracował i wdrożył kilkadziesiąt strategii komunikacyjnych zarówno dla międzynarodowych korporacji, jak i firm rodzinnych. Absolwent programu MBA oraz studiów podyplomowych: Innowacyjne Zarządzanie Marką, Projektowanie Usług, Psychologia w Biznesie. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prowadzone przez niego Studio Brandingowe KARAT-e należy do Stowarzyszenia Agencji Public Relations.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj