sobota, 23 listopada, 2024
Strona głównaArtykułyCo menedżer powinien wiedzieć o marce?

Co menedżer powinien wiedzieć o marce?

Firmy z obszaru dóbr szybko rotujących posiadają bardzo wartościowe marki. Ten truizm wszyscy znamy, lecz informacja, że w przypadku uznanych marek o silnej pozycji konkurencyjnej, marka może stanowić od 30-50 proc. wartości przedsiębiorstwa, może budzić zaskoczenie. Istnieją metody wyceny kapitału marki (brand equity), wartości marki (brand value) i kapitału reputacji (reputation capital). To oznacza, że można oszacować, jak duże korzyści finansowe przynosi firmie marka. A więc można pokusić się o sprawdzenie, jaki mamy zwrot z zainwestowanego w markę kapitału. Wyceny marek światowych sięgają miliardów dolarów, marek polskich – setek milionów złotych. Czy to dużo? W stosunku do nakładów jest to prawie zawsze doskonała inwestycja.
Jakie elementy są potrzebne do budowy marki? Jak używać marki do poprawienia pozycji konkurencyjnej? Skąd mamy wiedzieć, które inwestycje w markę gwarantują sukcesy? Co trzeba zrobić, aby tak się stało? Odpowiedź jest prosta – należy zarządzać marką, jak kluczowym aktywem firmy.
 
Dlaczego warto inwestować w markę?
Marka firmy, w organizacji aspirującej do sukcesu, jest jedną z najważniejszych części kapitału biznesowego. Mocna marka wspiera główną strategię biznesową i podnosi skuteczność działania firmy. Marka ma wpływ na zyski, bo poprzez wpływ na preferencje klienta umożliwia zdobycie przewagi nad konkurencją. Konsekwentnie zarządzana marka jest odwzorowaniem potrzeb otoczenia, odpowiedzią na wyzwania i zachodzące zmiany – dostosowuje się do nowego otoczenia i zmian rynku. Ważne dla menedżera może być także, że dobrze zarządzana marka wspiera wewnętrzną zgodę, co do wizji firmy. Jeżeli wszyscy w przedsiębiorstwie zrozumieją obietnicę i poznają jej istotę, staną się lojalnymi i efektywnymi, bo rozumiejącymi filozofię firmy pracownikami.
Marka ma wpływ na finansowe wyniki przedsiębiorstwa. To jest proste, logiczne równanie – ludzie, którzy znają i akceptują firmę, są bardziej skłonni do odczuć pozytywnych, a zatem chętniej kupują jej produkty. Wiadomo, że komunikacja poprzez markę – reklama firmy, marki i samej branży, wspiera istnienie firmy – ma pozytywny wpływ na jej znajomość i lojalność.

Co należy robić, żeby marka była bardziej efektywna?
Wystarczy zadać sobie poniższe pytania: Jak teraz postrzegają firmę kluczowi odbiorcy? Czy misja, wizja i wartości firmy są znane i zrozumiałe? Co w firmie jest unikatowego? Czy różnice podnoszą naszą pozycję rynkową? Jak otoczenie zareaguje na naszą postawę w sytuacji kryzysu? Jak pozycja firmy może się zmienić w czasie? Czy obrane przez firmę stanowisko jest obietnicą na przyszłość?
Sprowadzając odpowiedź do czystej esencji i formy współpracującej z wyrazistą marką, zdecyduj się sięgnąć do źródła, albo lepiej, do konkurencji w twojej branży. Skomplikowana i niespójna pozycja twojej marki da rezultaty w postaci chaosu i mniejszego zaangażowania pracowników, partnerów i klientów. Upewnij się, że twoja marka jest wyrazista i łatwa w interpretacji. Pozycja marki musi być klarowna i stosunkowo prosta, żeby trafiła do odbiorców, których chcesz pozyskać. Używaj swojej marki konsekwentnie. Nie pesz odbiorcy, manipulując obietnicami. Rozwijaj perspektywy marki, to uwydatnia i podnosi wartość twojej firmy.
Każdy branża ma unikalny charakter, każdy rynek i działania biznesowe z nim związane mają swój korporacyjny wizerunek, czy się nam to podoba czy nie. Łatwiej jest uzasadnić wydanie pieniędzy na cele inne niż wizerunek, ale jeżeli w nowych realiach firma ma przetrwać – albo jeszcze lepiej, rozwijać się – potrzebuje czytelnego, pozytywnego obrazu marki zakorzenionego w umysłach całego otoczenia.
Program rozwoju marki odróżnia firmę od konkurencji. Jeżeli pozwolimy, aby marka nie była używana, odłożymy i pozostawimy bezczynnie jeden z naszych najważniejszych biznesowych atutów. Rozważmy konsekwencje nie inwestowania w markę. Konkurencja uruchomi kampanię promocji marki i zaoferuje czytelny standard dla branży. Ze zdwojoną motywacją do pracy i klientami, którzy ufają firmie i znają markę, ich akcje będą wysoko cenione. Firma-konkurent wybije się z tłumu. Koszt inwestycji w budowę marki to wydatek nieporównywalnie mniejszy, niż pozwolenie sobie na hazard, jakim jest nie inwestowanie w markę – lub pozwolenie konkurencji na bycie pierwszym.

Jak można zmierzyć sukces zarządzania marką?
Wprowadzenie zarządzanie marką może i powinno być podyktowane wymiernymi celami biznesowymi. Jeżeli nie można określić, gdzie jest obecnie marka, niemożliwe będzie powiedzenie, jak daleko chcemy zajść i na jakie sukcesy możemy liczyć. Narzędzia pomiarowe służące ocenie marki są tak różne, że ich dobór powinien być zgodny z szeroko pojętymi celami firmy. Znaczy to, że przed rozpoczęciem procesu budowy i zarządzania marką musimy wiedzieć, co chcemy osiągnąć, aby optymalnie dobrać i zaprogramować narzędzia pomiaru sukcesu.
Stałe monitorowanie i analizowanie marki ma wpływ na nasz ostateczny sukces, bo dynamiczne zarządzanie pomaga w wywieraniu przez markę stałego wpływu na otoczenie. Analitycy marek firmowych używają narzędzi biznesowych i marketingowych, które pomagają zrozumieć markę i wykorzystać ją w najbardziej efektywny sposób. Wiadomo wówczas, w jakiej sytuacji jest firma w porównaniu z konkurencją, można zidentyfikować cechy i zalety wyróżniające markę, zrozumieć jej wpływ na wycenę giełdową, zwroty z inwestycji oraz zyski.
Prawdziwym kunsztem jest takie komunikowanie marki, które prowadzi do zetknięcia się potrzeb naszego biznesu z potrzebami otoczenia. Mówimy wtedy o spójności roszczeń i zaspokojenia potrzeb. Rzeczowy audyt firmy może służyć jako przewodnik, kierujący nas w stronę lepszego rozwoju, celowości pracy, większej efektywności i odpowiedzialności – w stronę zarządzania biznesem poprzez markę.

Jak można zdobyć wewnętrzne poparcie dla inicjatywy budowania marki
Audytorium wewnątrz firmy ma potrzeby takie same jak rynek, jeśli nie większe. Uwagę i planowanie nastawmy więc na maksymalne zrozumienie i wsparcie twojej marki. Pierwsze i najważniejsze jest poparcie wewnętrzne, wspierane przez zrozumienie, w jaki sposób pracownicy i kierownictwo odbierają istniejącą markę. Jeżeli nie wiesz co myślą – zapytaj. Zatrudnij firmę z zewnątrz która przeprowadzi testy wzorcowe z twoimi pracownikami. Spowoduje to, że twoi pracownicy poczują się zobligowani do większego zainteresowania firmą i jej przyszłą pozycją. Wykreuj markę która jest kompletna i zrozumiała dla wewnętrznych odbiorców.
Markę zawsze najpierw lansuj wewnątrz firmy. Jeśli budujesz nową markę, zawsze skonsultuj to z pracownikami. Wytłumacz im, co robisz i dlaczego. Zbuduj infrastrukturę komunikacyjną, która będzie wspierać markę firmy. Nigdy nie lekceważ wewnętrznych obserwatorów. To właśnie oni rozgłoszą twoją markę w świecie.

Dlaczego zarząd powinien aktywnie gospodarować marką?
Należy chronić i wzmacniać markę firmy z taką samą intensywnością, jakby był to najistotniejszy i kluczowy kapitał firmy. Bo tak jest w istocie. Powinien zajmować się tym zarząd. Nie tylko ze względu na zajmowane nadrzędne stanowiska i sporą niezależność w podejmowaniu decyzji, ale dlatego że szacunek i znaczenie, przypisywane marce, będą wtedy współtworzyć obraz całej firmy.
Zarząd jest jedynym organem firmy, który może skutecznie lansować nowe wizje i wartości. Wszyscy znamy wizjonerskich prezesów i ich charyzmatyczne podejście do wartości zapisanych w misji i odwzorowanych w marce firmy. Zarządzanie marką jest zawsze procesem idącym z góry do dołu i musi być postrzegane jako funkcja kierownictwa z celami równymi innym ważnym przedsięwzięciom biznesowym. Tylko zarząd może podtrzymywać i chronić program tworzenia marki firmowej. Marka to inicjatywa długoterminowa, która buduje korzyści, ale wymaga też najwyższego wsparcia.

Jarosław Filipek
CODES Consulting
www.codes.pl

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj