piątek, 27 grudnia, 2024
Strona głównaArtykułyCzy hasło promocyjne ma znaczenie?

Czy hasło promocyjne ma znaczenie?

Zapytaliśmy Polaków, czy znają hasła promocyjne największych polskich miast, które miasto ich zdaniem jest najlepszym miejscem do życia oraz które uważają za stolicę wydarzeń kulturalnych i na co zwracają uwagę wybierając się na krótki wypoczynek. Jakie wnioski? Działania reklamowe większości samorządów okazują się mało efektywne, a hasła promocyjne zapamiętują tylko nieliczne osoby.

Co czwarty dorosły Polak uważa, że najlepszym do życia miastem w Polsce jest Warszawa (24,1 proc.). Stolica zostawia wyraźnie w tyle pozostałe miasta wojewódzkie. Warszawa postrzegana jest jako miasto, gdzie znajdziemy najlepsze warunki pracy i wypoczynku. Respondenci absolutnie nie mylą się w swoich opiniach. Wg danych z „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2012” Sedlak & Sedlak przeciętne wynagrodzenie w Polsce wyniosło 3,7 tys. zł brutto, natomiast średnie miesięczne zarobki w Warszawie to  6 tys. zł brutto. Wrocław, który uplasował się na drugiej pozycji w omawianym rankingu „Miasto najlepsze do życia” zebrał jedynie 14,7 proc. głosów. W stolicy małopolski  – Krakowie chciałoby mieszkać jeszcze mniej badanych (7,7 proc.). Poznań to idealne miejsce do życia wg. 6,8 proc. ankietowanych, a Gdańsk uchodzi za idealne miasto dla 6 proc. badanych. Pozostałe miasta wojewódzkie nie otrzymały nawet 5,0 proc. głosów. Dość znaczy odsetek badanych wskazał natomiast na jeszcze inne miasta, niebędące miastami wojewódzkimi (33,3 proc.). Najczęściej badani wymieniali po prostu swoje aktualne miejsce zamieszkania jako miasto najlepsze do życia.

Miastem uchodzącym za mekkę dużych, znaczących wydarzeń kulturalnych jest  przede wszystkim Warszawa (37,2 proc.). W stolicy odbywa się wiele gal, koncertów, imprez transmitowanych przez telewizję, stąd najprawdopodobniej tak mocne skojarzenie stolicy z dużymi wydarzeniami kulturalnymi. Z wydarzeniami kulturalnymi dość mocno kojarzony jest również Kraków (27,9 proc.), który jest jednym z większych ośrodków kulturalnych Europy. Wrocław, który w 2016 roku będzie Europejską Stolicą Kultury jest kojarzony z dużymi wydarzeniami kulturalnymi tylko przez 15,4 proc. dorosłych Polaków. Pozostałe miasta np. Poznań, Katowice, czy Sopot praktycznie w ogóle nie są kojarzone z wydarzeniami kulturalnymi.

Ponad połowa dorosłych Polaków nie potrafi spontanicznie wymienić żadnego hasła, za pomocą którego promuje się któreś z polskich miast (52,6 proc.). Z przeprowadzonego badania wynika, iż najlepiej w tym względzie radzą sobie przedstawiciele miasta Wrocław, najefektywniejszy jest  bowiem slogan – „Wrocław – miasto spotkań”, który został zapamiętany i uznany za najlepsze hasło promocyjne przez 13,2 proc. badanych. Działania promocyjne stolicy okazały się mniej skuteczne. Hasło „Zakochaj się w Warszawie” zostało wskazane jako najlepsze tylko przez 8,7 proc. badanych. Na trzecim miejscu uplasował się slogan miasta Gdańsk – „Gdańsk – morze możliwości” (6,8 proc.). Ankietowani wymieniali jeszcze hasła takich miast jak Lublin, Białystok, czy Olsztyn, ale żadne z nich nie zebrało więcej niż 5,0 proc. głosów.

Polacy, wybierając kierunek na krótki wypoczynek, najczęściej polegają na rekomendacji znajomych, rodzinny (43,2 proc.). Tylko co piaty z nas inspiracji szuka w internecie, na portalach turystycznych, w mediach społecznościowych, czy na stronach konkretnych miejscowości (19 proc.). Miasta, które pompują ogromne środki finansowe na promocje w internecie powinny zastanowić się nad przeznaczeniem chociaż części budżetu na marketing szeptany. Dla 9,9 proc. ankietowanych znaczenie przy wyborze miejsca na krótki wypoczynek ma to, czy w danym mieście odbywa się duże wydarzenie kulturalne lub sportowe. Rekomendacje w przewodnikach są istotne dla 8,5 proc. badanych. Stosunkowo niewielkie znaczenie ma reklama danego miasta w mediach (6 proc.), która jest ostatnio bardzo popularną formą promocji. Bardzo często za wyborem miasta, gdzie Polacy spędzają krótki urlop, wypoczynek stoją bardzo indywidualne motywy (32,2 proc.) np. obecność znajomych, rodziny w danej miejscowości, infrastruktura, atrakcje dla dzieci, aspekty finansowe, niewielka odległość od miejsca zamieszkania, preferencje wobec konkretnych form spędzania wolnego czasu (morze, góry, jezioro), czy wcześniejszy pobyt w danej miejscowości.

Badanie na zlecenie magazynu o marketingu terytorialnym „MarketingMiejsca.com.pl” (PRoto.pl jest patronem medialnym magazynu) w maju 2014 roku przeprowadził Instytut Badawczy IPC na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków [N=1075] metodą CATI.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj