Miniony rok nie przyniósł wielu niespodzianek jeżeli chodzi o przeprowadzane procesy brandingowe – w dalszym ciągu marki przede wszystkim upraszczały przekaz. Nierzadko jednak wokół danych zmian więcej było bicia piany, niż wymagała tego sytuacja. Zwykle oburzenie mijało po kilku tygodniach i wszyscy przyzwyczajali się do nowego. Inaczej było w przypadku identyfikacji wizualnej miasta Poznania, z wdrażania której dość szybko się wycofano.
Przedstawiam Państwu sześć najciekawszych, moim zdaniem, zmian brandingowych, które zaszły w mijającym roku. Właściwie to pięć i pół, gdyż Poznań wrócił do poprzedniego systemu identyfikacji wizualnej 😉
NA TAK:
TVP Info – dobra zamiana (pomimo małych niedociągnięć)
Rebranding TVP Info komentowałem już dla PRoto.pl we wrześniu. Tej zmiany nie mogło jednak zabraknąć w podsumowaniu minionego roku. Bardzo interesujące jest wykorzystanie w logotypie pionowej, czerwonej linii, służącej do oddzielenia „TVP” od „info”. Okazuje się, że kreska ta konsekwentnie używana jest przy poszczególnych pozycjach znajdujących się w ramówce. Ciekawie wygląda również zastosowanie podkreślnika na końcu „info”, co sugeruje ciąg dalszy, który można sobie dopisać czy dopowiedzieć.
Podsumowując krótko – nowa oprawa graficzna telewizji TVP Info jest bardzo dobrym krokiem w kierunku zmiany wizerunku stacji z tuby propagandowej na pełnoformatowy kanał informacyjny, który dostępny jest dla widzów w całej Polsce, nadając w ramach bezpłatnej telewizji naziemnej.
TVN – świeżość z poszanowaniem tradycji
Zmieniając identyfikację wizualną stacji TVN, postawiono na soczyste barwy. Niby nie zmieniło się wiele – logo pozbawione zostało żółci na rzecz bieli, która teraz wypełnia literki „t”, „v” oraz „n” w dalszym ciągu znajdujące się w niebieskim kółku. To zmiana po wielu latach – wcześniejsza kolorystyka towarzyszyła stacji od jej startu w 1997 roku.
Nowy charakter zyskała również identyfikacja wizualna towarzysząca np. zapowiedziom programowym czy spotom autopromocyjnym. Mamy tu sporo intensywnej zieleni, jaskrawej pomarańczy, a także bieli czy granatu. Jest świeżo i nowocześnie! Wprowadzenie nowego logo oraz identyfikacji miało miejsce równocześnie ze startem wiosennej ramówki, a więc w momencie, gdy przyroda w Polsce budzi się do życia. Dobra robota!
CBS Europa / FILM CAFE – nowa nazwa, nowy wizerunek
Pamiętam, gdy jako dzieciak i początkujący kinoman lubiłem oglądać filmy, które pokazywane były w nadającej od 1999 roku stacji Wizja Le Cinema. Program wypełniony był europejskimi, niszowymi produkcjami. W międzyczasie nazwę kanału zmieniano wielokrotnie. Pomimo że od kilku lat nazywał się CBS Europa, próżno było szukać w ramówce europejskiego, ambitnego kina, z którego stacja niegdyś była znana. Nowa nazwa FILM CAFE dużo lepiej oddaje charakter kanału, w którym znaleźć można głównie hollywoodzkie filmy sprzed 20-30 lat, czyli świetnego (z mojej perspektywy) okresu dla amerykańskiej kinematografii. W identyfikacji wizualnej użyto tych samych kolorów, które wcześniej obecne były w logo CBS Europa, a więc mamy swego rodzaju kontynuację.
Dla mnie to zmiana o charakterze przede wszystkim sentymentalnym. Samo logo jest poprawne, jednak jako osoba zajmująca się przede wszystkim namingiem doceniam, że nowa nazwa w końcu oddaje charakter stacji, a także przywołuje pozytywne skojarzenia.
NA NIE:
Jaguar – nie mam pojęcia, o co autorowi mogło chodzić
Nie ma chyba częściej komentowanego rebrandingu w ubiegłym roku niż ten, który stał się udziałem firmy Jaguar – znanego producenta samochodów osobowych. Marka zrezygnowała z symbolu jaguara, idąc w kierunku nazwy napisanej prostą czcionką. W Internecie zawrzało i wcale mnie to nie zdziwiło. Wiele marek w ostatnich latach rezygnuje bowiem z używania znanych, funkcjonujących nierzadko od dziesięcioleci, charakterystycznych artefaktów na rzecz prostych przekazów. Celem rebrandingu Jaguara ma być zmiana pozycjonowania marki – w najbliższej przyszłości firma zamierza produkować wyłącznie auta elektryczne.
Niestety nie do końca to kupuję – połączenie dużych i małych liter wprowadza chaos, a brak oryginalności w przypadku tak charakternej marki trudno zrozumieć.
Massimo Dutti – prosto, prościej, tak samo
Choć branża inna, to zabieg podobny jak w przypadku Jaguara. Marka modowa Massimo Dutti postanowiła pójść z duchem czasu i odświeżyć swoje logo, które stało się prostsze i bardziej czytelne. To kolejna – po Zarze, Bershce i Pull&Bearze zmiana wizerunku brandu należącego do portfolio hiszpańskiej firmy Inditex.
Firma dopasowała się do obowiązujących w branży trendów, w związku z czym teraz jest czytelniej, choć dużo mniej oryginalnie. Tak jednak coraz częściej wygląda projektowanie, w którym mniej liczy się oryginalność, a coraz bardziej płynięcie z nurtem. Wielka szkoda tylko, że postępująca w ten sposób unifikacja prowadzi do zatracania się charakteru poszczególnych marek.
Miasto Poznań – rebranding, który (na szczęście) poszedł do kosza
Z Poznaniem związany jestem od wielu lat – mieszkam tu i pracuję. Jako osoba od dwóch dekad zajmująca się brandingiem, widząc po raz pierwszy nowe logo miasta, pomyślałem, że wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej jest spóźnionym primaaprilisowym żartem. Wszystko było nie tak – od samego znaku, przez pokraczne wyjaśnienie symboliki, aż po tłumaczenie się Urzędu Miasta z wydanych pieniędzy. Odwrócona litera „P” bardziej pasowałaby do pola namiotowego niż reprezentowania jednego z największych w Polsce miast. Do tego slogan „Jesteś u siebie”, który wykorzystywany był wcześniej m.in. przez Banki Spółdzielcze BPS czy stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza.
Na szczęście wyciągnięto wnioski z negatywnych komentarzy zarówno specjalistów, jak i poznaniaków i po kilkunastu tygodniach wycofano się z pomysłu. Powrócono do poprzedniego logo, które moim zdaniem jest świetne i zupełnie nie straciło na świeżości.
Krzysztof Koczorowski, prezes zarządu, dyrektor kreatywny Studia Brandingowego KARAT-e, właściciel agencji reklamowej SLOWoTWÓRCY
Od dwudziestu lat zajmuje się projektowaniem marek. Na swoim koncie ma ponad 150 nazw, które stworzył na potrzeby powstających firm, wprowadzanych na rynek produktów oraz usług. Opracował i wdrożył kilkadziesiąt strategii komunikacyjnych zarówno dla międzynarodowych korporacji, jak i firm rodzinnych. Absolwent programu MBA oraz studiów podyplomowych: Innowacyjne zarządzanie marką, Projektowanie usług, Psychologia w biznesie. Członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.