poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaArtykułyEmployee relations kluczem do sukcesu firmy? O budowaniu relacji z pracownikami

Employee relations kluczem do sukcesu firmy? O budowaniu relacji z pracownikami

Szczęśliwy pracownik to szczęśliwa firma? Zadowolenie z pracy przekłada się na zwiększenie produktywności i kreatywności oraz na zmniejszenie absencji – wynika z badania „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy” zrealizowanego przez EY i Employer Branding Institute*.

Czy polscy pracodawcy dbają o szczęście swoich pracowników? Jeśli tak, to w jaki sposób? Jakich błędów w tym zakresie powinni się wystrzegać?

„Strategiczna filozofia marki pracodawcy”

„Employee relations” to anglojęzyczny termin, z którym w Polsce wciąż rzadko można się spotkać. Z tym stwierdzeniem zgadza się m.in. Aleksandra Skwarska, specjalistka ds. PR i CSR w Grupie Pracuj. Ekspertka zauważa jednak, że choć sam termin nie jest w Polsce popularny, to działania z zakresu employee relations od kilku lat stanowią istotny element strategii employerbrandingowych wielu organizacji. „Polskie firmy coraz sprawniej opowiadają o sobie i pracujących dla nich ludziach, a także o pozytywnych aspektach swojej działalności. Te działania wizerunkowe jednak wciąż zbyt rzadko łączą się z »dowiezionym« EVP – czyli zgodnością wizerunku z realnym obrazem pracy” – mówi ekspertka.

Czym dokładnie jest employee relations? „Employee relations to pojęcie często mylnie identyfikowane jako polityka komunikacji między działem HR a pracownikami lub działania budujące wzajemne relacje między pracownikami firmy. To uproszczenie. Employee relations nie jest działaniem, które możemy wykonać z poziomu działu HR czy PR, a strategiczną filozofią marki pracodawcy, opartą na założeniu, do którego marketerzy doszli już dekadę temu: szczęśliwi pracownicy opłacają się firmie (np. zwiększając sprzedaż o 37 proc. – wg. Harvard Business Review)” – wyjaśnia Kinga Makowska, Employer Branding Manager, Head of Research and Strategy w Employer Branding Institute.

Również Anna Macnar, CEO HRM Institute, zgadza się ze stwierdzeniem, że szczęśliwi pracownicy są bardziej efektywni, a to z kolei przekłada się na sukces finansowy przedsiębiorstwa. „Firmy nie są w stanie efektywnie działać bez ludzi, którzy je współtworzą, a relacje w firmie są nie do przecenienia” – podkreśla ekspertka. Według niej każda firma, niezależnie od swojej wielkości, powinna dbać zarówno o relacje z pracownikami, jak i o markę pracodawcy.

Employee relations ma wiele cech wspólnych z zarządzaniem relacjami z klientami – twierdzi Agnieszka Czarnecka, Manager of HR Consultancy w Hays Poland. „W obu przypadkach kluczowe jest podejmowanie działań skoncentrowanych na budowaniu zaangażowania współpracowników, dostarczaniu wysokiej jakości obsługi, a także tworzeniu satysfakcjonujących systemów, standardów i procedur. W zakresie działań employee relations znajduje się także zarządzanie kompetencjami oraz doradztwo personalne” – mówi Czarnecka.

Employee relations krok po kroku

Jak wprowadzić w firmie employee relations? Od czego zacząć? Kinga Makowska radzi, żeby na początku zająć się monitorowaniem wskaźników, które wpływają na jakość doświadczenia pracowników, czyli „punktów stycznych między marką pracodawcy a osobą, która dołącza do firmy”.

„Popularna metodologia EBnavi nazywa te punkty styku »podróżą talentu« – nasze employee relations zaczynają się od odpowiedniego wdrożenia pracownika w kulturę i wartości organizacji (lubię tu być), następnie – dopasowania ścieżek rozwoju w ramach organizacji do jego oczekiwań i możliwości (angażuję się), zlojalizowania przez jasną komunikację i spójną, etyczną wizję biznesową (jestem lojalny), na koniec – uczynienia z pracownika ambasadora marki pracodawcy, na takiej samej zasadzie jak celem marketingu jest jak najwyższy wskaźnik NPS wśród klientów marki (polecam znajomym)” – opisuje ekspertka z Employer Branding Institute.

Według Anny Macnar firma, która chce mieć dobry program tworzenia relacji z pracownikami, powinna gwarantować sprawiedliwe i spójne traktowanie wszystkich pracowników, dbać integrację i komunikację między pracownikami oraz o ich satysfakcję i zaangażowanie, a także starać się zapobiegać problemom w miejscu pracy i rozwiązywać te, które już powstały. „Narzędzi wspierających zarządzanie relacjami z pracownikami jest cała masa, ale znalezienie dobrego sposobu na docenianie pracowników i właściwe komunikowanie się z nimi jest kluczem do sukcesu” – podkreśla szefowa HRM Institute.

Aleksandra Skwarska z Grupy Pracuj dodaje, że podstawą w employee relations są relacje oparte na zaufaniu, a w ich zbudowaniu pomaga właśnie komunikacja – uczciwa i stała. „Pracownicy muszą wiedzieć, co dzieje się w firmie, nie mogą być zaskakiwani nagłymi decyzjami, które wpływają na ich pracę” – zaznacza.

Budowanie relacji w firmie nie powinno przebiegać jednak tylko na linii pracownik-organizacja. Agnieszka Czarnecka z Hays Poland podkreśla, że ważne jest stworzenie więzi między wszystkimi pracownikami. Wylicza też metody, które są najczęściej do tego wykorzystywane, czyli angażowanie poszczególnych członków zespołu w podejmowanie decyzji, tworzenie grup projektowych, które składają się z pracowników różnych zespołów, czy wspólne ustalanie celów.

„Projekty z obszaru employee relations powinny być powiązane z funkcjami HR oraz przewidywać udział zespołów finansowych czy compliance. W kwestiach formalnych takie połączenie gwarantuje pracownikom sprawne i merytoryczne wsparcie, zgodne z obowiązującymi procedurami oraz prawem pracy” – dodaje Czarnecka.

Tego należy unikać

Anna Macnar uważa, że firmy popełniają wiele różnych błędów w zakresie employee relations. Wśród tych, które jej zdaniem są najpoważniejsze, znalazł się m.in. brak komunikacji z pracownikami. Ekspertka wskazuje, że niektóre organizacje nie mają odpowiedniego miejsca (platformy), gdzie taką komunikację mogłyby prowadzić. Na liście CEO HRM Institute znalazły się też brak nagradzania pracowników oraz dziękowania im za ciężką pracę czy niesprawiedliwe traktowanie i faworyzowanie wybranych osób. Przełożeni nie wyjaśniają też pracownikom w precyzyjny sposób, czego oczekują od ich pracy, co także ekspertka uznaje za duży błąd. Ostatnim punktem, jaki wymienia Macnar, jest brak zaufania wobec pracowników.

Z kolei według Kingi Makowskiej najpoważniejszym błędem w zakresie employee relations jest działanie punktowe. „Zorganizowanie ambientu wewnętrznego czy jednorazowej akcji, która co prawda wywoła uśmiech na twarzach pracowników, ale bez kontynuacji nie przyniesie wymiernych efektów” – podsumowuje przedstawicielka Employer Branding Intitute.

* „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy”, raport Employer Branding Institute i EY, marzec 2018

Paulina Piotrowska


Paulina Piotrowska. Redaktor PRoto.pl. Interesuje się marketingiem sportowym, mediami społecznościowymi, kryzysami wizerunkowymi i tematyką lifestylową. Absolwentka dziennikarstwa i medioznawstwa ze specjalnością public relations i marketing medialny na Uniwersytecie Warszawskim.

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj