sobota, 29 marca, 2025
Strona głównaArtykułyGenAI w branży komunikacji – szanse, ryzyka i praktyczne rozwiązania

GenAI w branży komunikacji – szanse, ryzyka i praktyczne rozwiązania

Praktyczne rozwiązania generatywnej sztucznej inteligencji dla branży komunikacji marketingowej przedstawił podczas Kongresu Wiedzy PRoto „AI w komunikacji marketingowej – czas działania czy dopiero proces tworzenia?” Michał Dunin, prezes agencji Webtalk oraz lider Grupy Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR ds. AI w branży komunikacji, której celem jest wprowadzenie praktycznych rozwiązań oraz standardów branżowych.

Poniżej przedstawiamy podsumowanie wystąpienia i zachęcamy do obejrzenia całości:

W dzisiejszych czasach organizacje wykorzystują AI do różnych celów, w tym do tworzenia wideo, grafik i treści pisanych. Generative AI, czyli część AI wykorzystywana od 2014 roku, odgrywa kluczową rolę w tych procesach. Badania przeprowadzone na agencjach członkowskich SAR-u pokazują, że aż 96 proc. agencji już korzysta z Generative AI w swoich pracach, głównie przy ofertowaniu klientów i kreacji day-to-day.

Generative AI pozwala na znaczne przyspieszenie procesów twórczych oraz optymalizację zasobów. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów, agencje mogą szybciej i bardziej efektywnie dostarczać treści, które są zarówno innowacyjne, jak i spersonalizowane pod kątem odbiorcy. Jednakże, mimo tych oczywistych korzyści, pojawia się szereg wyzwań związanych z prawami autorskimi oraz regulacjami prawnymi.

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR przygotowało zestaw porad i informacji o wykorzystaniu AI w pracy marketingowca. Są one dostępne TUTAJ.

Korzyści i wyzwania

Agencje chcą oszczędności czasu i kosztów, jednak nie potrafią ich wymiernie wycenić. Branża nie umie przenieść tych oszczędności na reklamodawców w swoich kosztorysach. Występuje presja kosztowa ze strony klientów, chcących uczestniczyć w korzyściach z AI. Niestety, agencje nie potrafią symetrycznie podzielić się tymi korzyściami.

Jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoją agencje, jest brak wypracowanych metodologii wyceny prac wykorzystujących Generative AI. Wprowadzenie tego rodzaju technologii wiąże się z koniecznością przeprowadzenia szkoleń oraz adaptacji procesów wewnętrznych, co z kolei generuje koszty, które trudno jest precyzyjnie oszacować. Agencje muszą znaleźć sposób, aby te koszty były przejrzyste i akceptowalne zarówno dla nich, jak i dla ich klientów.

Prawa autorskie jako bariera

85 proc. agencji uznaje prawa autorskie za największą barierę, jednak ponad 80 proc. agencji nie wdrożyło działań w celu uregulowania korzystania z AI. Co więcej, 80 proc. reklamodawców chce wdrożeń Generative AI, a agencje oceniają ich wiedzę jako niską. 90 proc. agencji nie otrzymało żadnych wytycznych od klientów dotyczących wykorzystania AI w projektach.

Prawa autorskie stanowią istotny problem, zwłaszcza w kontekście twórczości generowanej przez AI. Wytwory takie jak grafiki, wideo czy teksty generowane przez algorytmy często nie mają jednoznacznie określonego właściciela praw autorskich. Brak jasnych regulacji prawnych w tym zakresie powoduje, że agencje muszą działać ostrożnie, aby uniknąć potencjalnych konfliktów prawnych. Ponadto, niewielu reklamodawców zdaje sobie sprawę z ryzyk związanych z wykorzystaniem Generative AI, co dodatkowo komplikuje współpracę na linii agencja-klient.

Co dalej?

Stowarzyszenie Agencji Reklamowych (SAR) opracowało kilka kluczowych dokumentów dostępnych dla branży PR i komunikacyjnej, w tym odpowiedzi na 30 najważniejszych pytań dotyczących Generative AI, piramidę klasyfikacji ryzyka, przewodnik po narzędziach oraz wzór polityki AI. Rekomendacje dla reklamodawców zawierają one pager „Gen AI Cheat Sheet” z wytycznymi dotyczącymi polityki AI, współpracy z agencjami i korzystania z technologii AI.

Dokumenty te mają na celu pomóc agencjom w skutecznym i bezpiecznym wdrażaniu AI w ich procesach. Opracowane wytyczne mają za zadanie nie tylko zwiększyć świadomość w zakresie praw autorskich i regulacji prawnych, ale także dostarczyć praktycznych narzędzi do zarządzania ryzykiem oraz oceny narzędzi AI dostępnych na rynku. Dzięki temu agencje będą mogły działać zgodnie z najlepszymi praktykami i minimalizować ryzyko prawne.

Przetargi w czasach Generative AI

W kontekście przetargów, SAR pracuje nad wytycznymi, które mają na celu ujednolicenie standardów branżowych. Dzięki temu agencje będą mogły racjonalnie wyceniać projekty wykorzystujące Generative AI, a reklamodawcy będą świadomi nakładów na AI. Wprowadzenie standardów pozwoli również wygrywać jakością współpracy, talentu oraz produktu kreatywnego.

W czasach, gdy Generative AI staje się coraz bardziej powszechne, istnieje potrzeba wypracowania jednolitych standardów, które pozwolą na uczciwą konkurencję między agencjami. Obecnie, przetargi często wygrywają agencje, które korzystają z AI w sposób nieodpowiedzialny, nie biorąc pod uwagę ryzyk związanych z prawami autorskimi czy jakością dostarczanych produktów. Wprowadzenie branżowych standardów pozwoli na stworzenie sytuacji równych szans, gdzie jakość i profesjonalizm będą decydującymi czynnikami sukcesu.

I Kongres Wiedzy PRoto odbył się w listopadzie 2024.

Zobacz też: Sztuczna inteligencja w czasach zmiany. Dlaczego AI to „game changer”? Wystąpienie Tomasza Klekowskiego

Rzemiosło w erze AI: od czeladnika do cyfrowej kuźni. Jak AI może wspierać nasz rozwój. Wystąpienie Piotra Jamrogiewicza
 

Managing Director Webtalk, lider Grupy SAR ds. AI w branży komunikacji

Ekspert w zakresie digital marketingu, social media i marketingu zintegrowanego, działający w branży komunikacji od 2009 roku. Posiada szerokie doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu strategii komunikacyjnych (także w całym regionie CEE).

Założyciel i Managing Director WebTalk – jednej z najbardziej dynamicznych agencji marketingowych w Polsce, w której wraz z zespołem 100 kreatywnych specjalistów konsekwentnie wdraża strategię „Digital First” w biznesie. W styczniu 2024 roku firma ogłosiła dołączenie do międzynarodowej sieci mar-tech Wondrlab, stając się jej europejskim HUB-em.

W ostatnich latach zdobywał również doświadczenie m.in jako wspólnik i Członek Zarządu agencji eventowej Endorfina Events, wspólnik w agencji gamingowej Next Level Agency, współzałożyciel suplementów CFX The Pro Gamer i platformy powiadomień push NotifyMe. Założyciel i Prezes marki zegarków Błonie.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj