poniedziałek, 20 stycznia, 2025
Strona głównaArtykułyKoniec ery informacji prasowych? Zobacz, jak ewoluuje język PR-u

Koniec ery informacji prasowych? Zobacz, jak ewoluuje język PR-u

Jak będzie wyglądała komunikacja przyszłości? Czy PR-owcy staną się bardziej marketingowcami, a może grafikami tworzącymi jedynie content wizualny? Czy, mimo wszystko i wbrew trendom, które wskazują na wciąż rosnącą dominację grafik i różnych form wideo*, przekaz pisany pozostanie kluczowym elementem działań public relations?

Ostatnie 30 lat przyniosło rewolucję w wielu dziedzinach życia. Znaczące zmiany nie mogły oczywiście ominąć także branży public relations i języka komunikacji, będącego jej fundamentalnym elementem. Kto pracuje w PR minimum 20 lat, ten doświadczył tych zmian na własnej skórze, będąc de facto zmuszoną/-ym dostosować formy komunikacji, ale też sam język do wymogów transformacji, jaka się dokonała w branży. W ciągu ostatnich dekad nastąpił zwrot w podejściu do komunikacji stosowanej w naszej branży. Zmiany te zaszły głównie na skutek rozwoju technologii, zmieniających się oczekiwań odbiorców i ich podejścia do mediów tradycyjnych.

Pokolenie Z i depcząca im po piętach generacja Alfa skutecznie „wymuszają” modyfikację języka przekazów. Przed konsultantami PR nowe wyzwania i konieczność dostosowywania strategii komunikacyjnych tak, by skutecznie docierały do coraz bardziej wymagających odbiorców.

Nowa era PR – nowe wzywania dla PR-owców

Prześledźmy zatem najważniejsze z nich:

  • Wzrost znaczenia komunikacji bezpośredniej

Pojawienie się i rozwój internetu oraz kanałów społecznościowych zrewolucjonizowało sposób, w jaki firmy komunikują się z odbiorcami. Przekazy są obecnie bardziej bezpośrednie, a dzięki korzystaniu z platformy X, Facebooka czy Instagrama marki mogą nawiązywać kontakt z klientami i reagować na ich potrzeby w czasie rzeczywistym.

  • Konieczność wykorzystania przekazów multimedialnych

Popularność form wideo i grafik w komunikacji PR ciągle rośnie. Nic dziwnego – tego typu materiały przyciągają uwagę odbiorców, lepiej się klikają i są premiowane przez większość algorytmów platform społecznościowych. Aby przyciągnąć uwagę odbiorców, przekazy stają się bardziej atrakcyjne wizualnie, a PR-owcy coraz więcej czasu poświęcają na współpracę z grafikami, studiami kreatywnymi, a czasem sami uczą się prostych technik montażu czy grafiki, korzystając z takich narzędzi jak Canva czy CapCut.

  • Personalizacja komunikacji

Współcześnie duży nacisk kładzie się na personalizację treści i dostosowywanie jej do konkretnej grupy odbiorców. Patrz punkt 1 – nie wystarczy już przygotować informację prasową i wysłać ją do najważniejszych dzienników i tygodników. Komunikacja przebiega teraz wielotorowo i wymaga dostosowania do oczekiwań odbiorców i stworzenia wielu wariantów tej samej wiadomości.

  • Transparentność i odpowiedzialność

Zaufanie odgrywa coraz większą rolę w biznesie. Wzrosła potrzeba transparentności i uczciwości w komunikacji. Biznes jest coraz bardziej świadomy, że w dobie mediów społecznościowych nic się nie ukryje, a opinie klientów, szczególnie te negatywne, mogą się szybko rozprzestrzeniać.

  • Koniec korpomowy

Ostatnie lata przyniosły spore zmiany nie tylko w sposobie wykorzystywania formy pisanej, ale także w samym stylu języka. Coraz krótsze i szybsze formy komunikacji, sposobność interakcji, tj. ankiety, komentowanie treści, używanie języka inkluzywnego, ale także coraz bardziej bezpośredniego, nieunikającego slangu, humoru czy ironii. To tylko kilka przykładów zmian.

Informacje prasowe stają się coraz krótsze, w komunikacji dominuje język konwersacyjny, otwarty na dialog. Ważny jest storytelling oraz dostosowanie języka do medium. Na tym na pewno nie koniec zmian, a wpływ na to będzie miał nie tylko dalszy rozwój technologii (o wpływie AI na różne dziedziny życia, w tym roli sztucznej inteligencji w kreowaniu tekstów medialnych, napisano już wiele), lecz także ewolucja nas samych jako społeczeństwa. Młodzi odbiorcy nieustannie zmieniają rzeczywistość, także tę związaną z konsumowaniem mediów i wszelkich przekazów PR-owych i marketingowych.

Żyjemy szybciej niż kilkadziesiąt lat temu, z reguły nie mając nawet czasu na czytanie długich tekstów. Inaczej też konsumujemy same media (ręka w górę, kto regularnie czyta prasę drukowaną), często w drodze do i z pracy scrollując portale i platformy społecznościowe.

Czy to oznacza koniec informacji prasowych?

Wracając do contentu wizualnego i wzrostu jego znaczenia – dziś trudno już sobie wyobrazić przesłanie informacji prasowej lub publikację postów bez zdjęć i grafik czy planowanie dużych kampanii bez wykorzystania narzędzi stricte digitalowych, gdzie przekaz „obrazkowy” jest dominujący, a czasem wręcz wyłączny.

Na szczęście język pisany nadal odgrywa istotną rolę w komunikacji, a przynajmniej w kilku jej kluczowych elementach.

Gdzie tekst jest niezbędny?

Na pewno w komunikacji korporacyjnej i oficjalnych oświadczeniach czy w komunikacji kryzysowej. Kluczowy jest m.in. w budowaniu pozycji eksperckiej (artykuły branżowe, personal branding na LinkedInie), czy przy wspieraniu SEO i pozycjonowaniu treści.

Czy za 10-15 lat informacje prasowe będą miały jeszcze rację bytu? Takie pytanie padło zresztą na Kongresie PRoto a propos rozwoju sztucznej inteligencji, ale tutaj, w kontekście transformacji samego języka, także jest jak najbardziej zasadne. To się okaże.

Jedno jest pewne – branża PR musi być gotowa na ciągłą ewolucję i adaptację do zmieniających się potrzeb odbiorców. Jednak niezależnie od tego, jaką formę przyjmie komunikacja przyszłości, umiejętność konstruowania jasnego i angażującego komunikatu pozostanie kluczową kompetencją PR-owca, niezależnie od medium.

Dorota Górska, Content Expert w Lighthouse

Jest byłą dziennikarką. Ma ponad 10-letnie doświadczenie w branży mediów tradycyjnych i internetowych. Z branżą PR związana od ponad 10 lat. Specjalizuje się w komunikacji korporacyjnej. Realizowała projekty m.in. dla Nissana, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, JMP, ZT Kruszwica S.A /Bunge, Clear Channel Poland, FedEx, LPP. Organizowała szereg eventów i spotkań prasowych m.in. dla Biedronki, FedEx czy LPP. Przed dołączeniem do Lighthouse doradzała klientom takim jak Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

* https://blog.hubspot.com/marketing/hubspot-blog-marketing-industry-trends-report?__hstc=262958611.624ad0e146b5b57964205cd4f02b8dd3.1731932050038.1731932050038.1731932050038.1&__hssc=262958611.1.1731932050038&__hsfp=2069241156

https://contentmarketinginstitute.com/articles/video-content-research/

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj