Odwiedzając mieszkanie wyrafinowanego użytkownika elektroniki, możemy natknąć się na telewizor LCD przypominający nowoczesną ramę obrazu, laptopa leżącego obok flakonu z perfumami, czy projektor multimedialny w stylistyce modelu BMW. Urządzenia hi-tech opuściły duszne pomieszczenia i trafiły do salonu, potwierdzając nasz status i styl. Czy wraz ze zmianami przyzwyczajeń odbiorców, nastąpiła ewolucja podejścia do komunikacji na temat nowych technologii?
W przypadku zaawansowanych urządzeń zadanie public relations polega na przełamaniu bariery nieufności wobec technologii i wyjaśnieniu pozornie trudnych kwestii technicznych. PR nadaje również emocjonalny kontekst ,,zimnej” elektronice poprzez przedstawienie różnorodnych form zastosowania. Pozwala odbiorcy wyobrazić sobie wybrany produkt w konkretnej sytuacji. W konsekwencji inicjuje dyskusję o rozwiązaniu, co prowadzi do zwiększenia stopnia świadomości i zrozumienia korzyści przez szeroką grupę odbiorców.
Zmysł i prostota
Proces komunikacji nowości technologicznych zmierza do maksymalnego uproszczenia i indywidualizacji treści, nawet w przypadku opisywania skomplikowanych funkcji. Philips wyraził to dosłownie w kampanii ,,sense and simplicity”, która mówi, że technologia ma być tak prosta jak pudełko, w którym jest dostarczana. Obecnie wyzwaniem staje się dotarcie z komunikatem do różnorodnych grup odbiorców, mających swój indywidualny język, oczekiwania i sposób dyskusji. Jak budować przekaz, który ma trafić do segmentu graczy, audio-maniaków, menedżerów małych firm, czy osób zainteresowanych designem? Klasyczna informacja prasowa powoli traci na znaczeniu, przegrywając z wyzwaniami komunikacji spod szyldu Web 2.0. Nie jest w stanie oddać możliwości urządzeń, które wpływają na wszystkie zmysły.
iTouch
Współczesny konsument jest jak niewierny Tomasz, który musi dotknąć, żeby uwierzyć. Producenci elektroniki stawiają na dosłowne poczucie technologii i możliwość sprawdzenia jej w akcji. Konferencje prasowe przypominają bardziej ,,performance” czy warsztat z udziałem dziennikarzy, na których każdy ma szansę zobaczyć produkt w akcji’. Współuczestnictwo w wydarzeniu daje szansę poznania konkretnych funkcji, zdobycia informacji zwrotnej, sprawdzenia na własnej skórze, jakimi ,,osiągami” może pochwalić się konkretny model projektora, laptopa, czy oprogramowania. Prezentacja nowego sprzętu AGD odbywa się w apartamentowcu, designerski model laptopa ma swój debiut „na wybiegu” dla modelek, a projektor jest poddawany próbom w sali kinowej. Sami producenci tworzą internetowe kanały telewizyjne, które mają pokazać sprzęt w akcji i dać nam wyobrażenie o możliwościach technologii. Za ich pośrednictwem przenosimy się do sali prób garażowego zespołu, podglądamy grafika przy pracy nad nowym plakatem, obserwujemy kucharza przygotowującego danie lub ucznia przy rozwiązywaniu zadań.
Szersza Wiizja
Technologia jest narzędziem indywidualnej ekspresji, co każdy z nas musi poczuć, a nie tylko zrozumieć. Konsola do gier Wii zdobyła uznanie mediów i samych użytkowników ze względu na unikalny sposób obsługi. W pierwszych dniach dystrybucji „zabawki” Nintendo, wszystkie serwisy informacyjne obiegło zdjęcie pary staruszków, która dzięki Wii może poczuć się jak na polu golfowym i ćwiczyć uderzenia kijem. Innowacyjny produkt musi być wsparty przez innowacyjny sposób komunikacji. Przekaz powinien dawać podstawę do dyskusji na temat produktów i rozwiązań. Musi inspirować wymianę informacji i ożywiać rozmowy prowadzone między użytkownikami na grupach dyskusyjnych, forach, blogach, czy serwisach społecznościowych.
* * * Działania Public Relations na rynku elektroniki użytkowej coraz częściej wykorzystują doświadczenia bardziej charakterystyczne dla perfum, niż klasycznych urządzeń RTV. Oprócz możliwości obsługi Excela, czy odtwarzania filmów, technologia powinna współgrać z naszym stylem bycia i zainteresowaniami. To wszystko po to, by tchnąć odrobinę emocji w „pudełka”, dzięki którym możemy zdobywać wiedzę, komunikować się, czy po prostu odpoczywać. Łukasz Malczewski, client service director, ComPress SA