Po co firmie misja?
Firma nie istnieje bez otoczenia, nie istnieje w próżni. Jest wokół niej audytorium, które decyduje o jej sukcesie bądź porażce. Nie są to tylko klienci, ale wszelkie grupy związane pośrednio lub bezpośrednio z firmą. Powszechne jest mniemanie, że firmy w stosunku do klientów, a także do szerszego audytorium są lekceważące, cynicznie i obojętne. Skąd taka opinia? Podstawą takiego spojrzenia na firmę jest brak spójności między jej działaniami ekonomicznymi i publicznymi. Klienci są coraz bardziej świadomi, potrafią porównywać i wyciągać wnioski z komunikatów jakie prezentują im niezależne media. Audytorium oczekuje od silnych i bogatych firm odpowiedzialniejszego traktowania oraz partnerskiego współistnienia w otoczeniu. Firma musi więc dbać o swoją pozycję i dobrą reputację nie tylko w kategoriach ekonomicznych i niezależnie czy jej działalność ma charakter lokalny, regionalny czy globalny. Aby osiągnąć TRWAŁY sukces firmy powinny zadbać o postrzeganie ich jako prawe, udowodnić, że są partnerem i współobywatelem otoczenia w którym istnieją. Jak mogą to zaprezentować? Po prostu opracować i realizować na co dzień dobrą misję.
Co to jest misja firmy?
Misja – manifestacja filozofii i celu istnienia firmy, to określenie fundamentalnych powodów bytu organizacji, to emanacja chęci polepszenia świata i udziału w jego rozwoju, to pozytywne i zaangażowane relacje między audytorium a firmą, to gwarant wzajemnego sukcesu firmy i jej audytorium.
Istnieją dwa podstawowe poziomy używania misji w marketingu firmy. Pierwszym, bezpośrednio związanym z ekonomią, jest posiadanie misji lub inaczej mówiąc, powodu istnienia firmy, mającego na celu dostarczania wartości właścicielom lub udziałowcom. Drugi, to wprowadzanie misji w życie związanymi z filantropią, czyli firma musi stać się aktywnym członkiem społeczności.
Taka misja i jej konsekwentne wykorzystywanie prowadzi w ramach zintegrowanego marketingu prowadzi do zależności audytorium z marką firmy. Dobra misja tworzy i wzmacnia przewagi marki. Aby efektywnie wykorzystywać misję, zarządzanie nią powinno równoważnie używać promowania aspektu ekonomicznego powodu istnienia firmy, jak i działań filantropijnych. W ten sposób spójnie będzie się rozwijać marka firmy, jej reputacja i marketing – wzajemnie zależne i budujące efekt synergii.
Czym jest misja?
Misja jest kombinacją czynników behawioralnych (sposób, w jaki działamy w naszym otoczeniu), tonu, stylu organizacji i wartości, które stanowią jej sedno. Silna misja aktywnie wpływa na kulturę wewnętrzną i zewnętrzną firmy. Aby misja była skutecznym elementem istnienia, musi być realistyczna, możliwa do zastosowania. Wykorzystywać misję nie znaczy tylko posiadać ją zapisaną, ale doprowadzić do sytuacji, w której audytorium wewnętrzne i zewnętrzne jest jej głęboko oraz rozumnie świadome, a także zaangażowane w jej realizację.
Misja nie może być zależna tylko od parametrów finansowych, takich jak profit czy wartość akcji. Obejmuje w takiej sytuacji swoją istotą tylko właścicieli i udziałowców, tracąc z oczu całe pozostałe audytorium. Nie może być tylko pretekstem dla mediów, populistycznym frazesem czy narzędziem sprzedawania produktów firmy. Misja i jej używanie w życiu prezentuje firmę jako wartość większą niż tylko organizację generującą sprzedaż. Misja to nie ładne postanowienie z raportu rocznego, ale, we wszystkich aspektach działania i istnienia firmy, zastosowanie praktyczne i operacyjne.
Co więcej, konieczne jest realizowanie obietnic zawartych w misji – gdy obiecujemy, a nie możemy spełnić obietnic – cierpi wtedy reputacja firmy. A o tym, jak często potrzebujemy dobrej reputacji przekonują się nawet najbogatsze firmy. Po zatonięciu tankowca jedna z firm amerykańskich straciła kilka miliardów dolarów, a inna firma farmaceutyczna wypuszczając wadliwy lek naraziła się w bardzo krótkim czasie na straty na giełdzie, sięgające kilkunastu procent – ich kapitał reputacji był za słaby, aby powstrzymać straty.
Jaka musi być misja:
– perspektywiczna,
– ambitna,
– oparta o uznane, ale nie populistyczne, wartości,
– rzeczowa w swojej treści,
– konkretna i otwarta,
– nie ograniczająca, otwarta,
– pozwalająca na kreatywność,
– tworzona i wspierana przez liderów,
– zarządzana centralnie,
– zarządzana przez najwyższe autorytety,
– skierowana do odpowiedniego audytorium,
– atrakcyjna i dająca wartości dodane wszystkim z audytorium,
– zależna od działalności firmy,
– oddziałująca na całą organizację,
– wspierana przez całą organizację,
– zintegrowana, a nie oderwana od firmy,
– możliwa do zaaplikowania globalnie,
– wzbogacająca kulturę firmy,
– gwarantująca ciągłość,
– zaangażowana społecznie,
– szeroko wdrożona i komunikowana.
Jak oceniać misję?
Stworzenie misji nie jest zadaniem prostym. Wielu firmom zajmuje to wiele czasu, a wiele nie radzi sobie wręcz z tym przedsięwzięciem. Warto prześledzić misje polskich firm, aby przekonać się, że są one li tylko deklaracjami organizacyjno ekonomicznymi. Rzadko kiedy poprzez misje prezentuje się organizacja ambitna i zaangażowana w budowanie lepszego świata. Aby określić czy zapisana misja jest dobra musimy odpowiedzieć spójnie na kilka pytań.
Czy jest trafna i relatywna z działaniami firmy, wtedy jest skutecznie oddziaływująca na całe audytorium? Czy jest przekonujący i wiarygodna – jest wtedy obecna we wszystkich operacjach i działaniach?
Czy jest ponadczasowa – aby się naprawdę zagnieździła musi upłynąć czas, im dłużej praktykuje się misję tym większa jej znajomość publiczna, musi patrzeć w przyszłość firmy i ludzkości?
Czy jest skoncentrowana na określonych działaniach i aktywnościach, aby jej skutki nie ulegały rozproszeniu?
Jak misja może wpływać na marketing firmy?
– pozwala łatwiej docierać do całego audytorium i klientów, taniej i skuteczniej niż konwencjonalne formy reklamy i promocji;
– zwiększa znajomość marki poprzez bezpośrednie skojarzenia z reputacją firmy;
– tworzy zarzewie wiarygodności – firma ze znaną i respektowaną misją wysyła informacje o swoich markach, jest to lepiej przyjmowane i budzi więcej zaufania;
– dostarcza wartości dodanej klientom i audytorium i wspiera firmę;
– generuje potwierdzenie komunikatów prezentowanych przez marki produktów;
– zwiększa efektywność wykonanych już działań;
– pozostawia długoterminowe skutki – wymaga mniejszych nakładów;
– audytorium identyfikuje się z firmą poprzez jej misję – niższa bariera wejścia;
– humanizuje firmę, co ułatwi jej akceptacje i uznanie jej oferty i inicjatyw;
– tworzy efekty synergiczne między opartym na misji pozycjonowaniu firmy – czyli przewagach.
Jak misja może wpływać na kapitał marki (brand equity)?
– znajomość – zwiększa skuteczność komunikatów dzięki relacjom między firmą a społecznością;
– lojalność – znana misja buduje związki pomiędzy firmą a jej audytorium;
– jakość – tworzy trwałe wartości, wiadomo czego można się spodziewać;
– skojarzenia wynikające z misji są oczekiwane przez społeczność.
Jak misja wpływa na wartości reputacji (reputation capital)
Najpierw wyjaśnijmy, czym jest reputacja. Reputację określamy jako chwilowe ujęcie przez audytorium rozpoznawczych cech firmy i określenie pozycji firmy w kontekście konkurentów. Reputacja jest także sygnalizacją ogólnej atrakcyjności firmy dla audytorium w kontekście indywidualnych wymagań: jakości, kryteriów ekonomicznych, potrzeb i oczekiwań. Po trzecie, reputacja jest wyobrażeniem możliwych w przyszłości relacji pomiędzy firmą respektującą potrzeby i oczekiwania audytorium. I w końcu, misja jest opartym na percepcji audytorium, zbiorowym doświadczeniem działań firmy w przeszłości i perspektywą postrzegania firmy w przyszłości w kontekście konkurentów.
Dobrą reputację określają cztery cechy: niezawodność, wiarygodność, solidność i odpowiedzialność. Można próbować uogólniać i stwierdzić, że każda z nich odnosi się do innego audytorium.
Niezawodność – oczekiwani klienci i konsumenci – poprzez prezentowanie nadrzędnych wartości:
– audytorium rozumie firmę i łatwiej ją akceptuje;
– tworzy pozytywne potwierdzenie i uwiarygodnienie informacji.
Wiarygodność – oczekiwani inwestorzy, dostawcy, partnerzy, kredytodawcy – poprzez trwałe i jasne wartości – wpływa na sukcesy firmy pośrednio przez całe audytorium;
– tworzy gwarancje oparte na uznanych wartościach;
– firma ma zakodowany aktywny rozwój;
– patrzy w przyszłość – jest atrakcyjna.
Solidność – pracownicy – poprzez lojalność pracowników
– przyciąga lepszych pracowników do firmy, jest atrakcyjna dla lepszych pracowników;
– zmniejsza rotacje kadr, tworzy lojalny zespół;
– koncentruje uwagę pracowników na najistotniejszych wartościach, generujących najwięcej profitów;
– pomaga integrować i łączyć psychologicznie pracowników firmy w jednej organizacji, co zwiększa skuteczność komunikacji wewnętrznej i wymianę idei.
Odpowiedzialność – społeczność – działania filantropijne i zaangażowanie publiczne
– buduje integralność i zaufanie;
– prezentuje troskę o otoczenie.
Jarosław Filipek
CODES Consulting
www.codes.pl