Content marketing stał się popularny z kilku konkretnych powodów. Są nimi: zmiany technologiczne, popularność mediów społecznościowych, dostępność wykwalifikowanych twórców treści oraz sposób, w jaki treści są odbierane przez internautów.
Brak barier technologicznych. W dobie mediów tradycyjnych bycie wydawcą wymagało dużych nakładów, zwłaszcza na inwestycje technologiczne. Internet jednak wywrócił do góry nogami reguły gry. Dzięki prostym systemom do zarządzania treścią i łatwym w obsłudze platformom społecznościowym sam możesz stać się wydawcą.
Algorytmy Google. Zmiany w algorytmie tej wyszukiwarki spowodowały, że zaczęły się liczyć inne treści niż te, które dotychczas miały znaczenie. Google premiuje teksty napisane językiem zrozumiałym dla użytkowników internetu i unikalne, zawierające wartościowe treści, pisane przez konkretnych autorów. To spowodowało duże zmiany w prowadzeniu działań SEO.
Media społecznościowe. Ten kanał nie jest treścią samą w sobie. Zaczyna działać na naszą korzyść, gdy mamy do zaoferowania ciekawe, wysokiej jakości materiały lub po prostu dawkę dobrego humoru. Wówczas media społecznościowe stają się skutecznym nośnikiem treści – a przez to również narzędziem badania opinii i potrzeb grup docelowych.
Dostęp do wykwalifikowanych twórców treści. Kryzys mediów tradycyjnych, a szczególnie prasy, spowodował, że wielu dziennikarzy musiało poszukać sobie innego zajęcia. To osoby, które mają wysoko rozwinięte kompetencje językowe, a do tego świetne wyczucie potrzeb swoich odbiorców. Potrafią pisać zrozumiale i przystępnie. Nic dziwnego, że szeregi content marketingowców zasiliło wielu byłych dziennikarzy.
Każda treść ma znaczenie. Jeśli treść odpowiada na istotne potrzeby odbiorców, nie ma znaczenia, kto ją przygotował – czy znany wydawca, czy przedstawiciel firmy aktywnej marketingowo w internecie. Dla internautów obydwie te organizacje są tak samo wiarygodne – liczy się wysoka jakość i istotność treści.
Dzięki tym zmianom na rynku medialnym, content marketing mógł się upowszechnić jako narzędzie komunikacji marketingowej. Każda z tych zmian może być też argumentem, dlaczego warto zacząć myśleć o content marketingu jako o istotnym narzędziu w komunikacji własnej organizacji.
Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji w PBI, autorka bloga annamiotk.pl, trener Akademii PRoto. Jej najnowsza książka “Nowy PR” to pierwsza polska książka opisująca trendy w internecie, które wpłynęły na zmianę w podejściu do public relations.
Zapisz się na praktyczne szkolenie w PRoto z Anną Miotk!
26 czerwca | CONTENT MARKETING