sobota, 23 listopada, 2024
Strona głównaArtykułySpróbuj tak po prostu. Dlaczego tak wielu dyrektorów zarządzających nie potrafi komunikować...

Spróbuj tak po prostu. Dlaczego tak wielu dyrektorów zarządzających nie potrafi komunikować przejrzyście?

Każdy specjalista public relations czytając 9. listopada artykuł w The New York Times „Dlaczego zarządzający są uwikłani we własne sidła”, na temat potrzeby zarządzających, aby być bardziej bezpośrednimi w kontaktach z analitykami i przedstawicielami prasy, z pewnością westchnął z ulgą. Artykuł podkreśla to, czego w branży komunikacji społecznej uczymy od lat – mianowicie, że zdolność do czytelnego i zwięzłego komunikowania pozycji firmy i najważniejszego przesłania jest kluczem do sukcesu.

W świecie po skandalu w firmie Enron inwestorzy czynią zarządzających bezpośrednio odpowiedzialnymi za ich publiczne wystąpienia, co w praktyce sprowadza się do faktu, iż publiczna gafa zarządzającego może drastycznie wpłynąć na reputację organizacji, cenę akcji, a nawet wynik finansowy. To w zakresie naszych obowiązków, jako ekspertów ds. komunikacji, jest doradzanie naszym klientom w kwestiach komunikacji kryzysowej oraz zasad wyraźnej komunikacji i przekazywania informacji każdej możliwej publiczności.

Pomimo tego, że media wytrenowały setki zarządzających, uderzające jest jak wielu z nich ma problemy z przedstawieniem ich własnych organizacji, misji i najważniejszych aspektów, którymi różnią się od innych. Na świecie rzeczywiście zdarzają się tzw. urodzeni mówcy, wszyscy inni mogą być scharakteryzowani przez jedno z trzech poniższych określeń:

rzecznik zarządu – który ciągle używa organizacyjnego żargonu. Będzie zrozumiany przez ludzi z tej samej branży, ale publiczność (i inwestorzy) kompletnie nie pojmą jego intencji;
sprzedawca – który zawsze skupiony jest na “ubiciu jakiegoś interesu” i zamienia spotkanie z mediami w 60-sekundową reklamę;
czarujący – który zawsze chce jak najszybciej zaprzyjaźnić się z reporterem w nadziei, że przełoży się to później na “pozytywny artykuł”.

Aby uniknąć pułapek, doradzamy zarządzającym szukanie odpowiedzi na trzy podstawowe pytania, kiedy formułują swoje wypowiedzi medialne:
– jaka jest najważniejsza bolączka danego rynku? Zacznij mówić reporterowi lub analitykowi o tym, co nie daje spać w nocy twoim klientom lub potencjalnym klientom. Wymień i oceń te bolączki jak najlepiej potrafisz;
– co twoja organizacja robi, aby zmniejszyć tą bolączkę? Następnie wyjaśnij, w jaki sposób zapewnia ona wyjątkowe rozwiązanie problemu. Spróbuj użyć kilku zabawnych anegdot;
– co twoja organizacja robi, aby w przyszłości pomóc zmniejszyć daną bolączkę? Na końcu przedstaw dalekosiężny obraz twojego rynku i roli twojej organizacji w nim. Celem będzie na tym etapie zbudowanie relacji z reportem i pozycjonowanie na lidera opinii.

Odpowiadając na te trzy pytania, większość zarządzających potrafi pozostać skoncentrowanymi, wyraźnie komunikując najważniejsze informacje i “wygrywać” każdy wręcz wywiad.

Steve Cody jest partnerem zarządzającym a Jenny Grendel, pełni funkcję Senior Acount Executive’a w Peppercom, nowojorskiej firmie specjalizującej się w strategicznej komunikacji z biurami z Londynie, San Francisco i Chicago.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj