Nie tylko my możemy być źródłem wartościowych treści powstałych w ramach naszych działań content marketingowych. Może nam je zapewnić także współpraca z liderami opinii (ang. opinion leaders lub influencers) – osobami, które mają liczną sieć kontaktów, są cenione za swoją opinię w określonym obszarze i w ten sposób mają potencjał do oddziaływania na swoich znajomych.
W public relations przez lata wierzono, że dotarcie z informacją o produkcie czy usłudze do takiej opinii ułatwia dotarcie z informacją do końcowego klienta. W związku z tym aktorki były twarzami kampanii społecznych czy edukacyjnych, a wysoko wykwalifikowani przedstawiciele świata medycznego służyli radami jako twarze kampanii.
Internet spowodował, że pojawił się nowy typ lidera opinii – kogoś, kto w internecie posiada duże zasięgi i silną społeczność. Mianem influencerów początkowo określano autorów popularnych blogów, jednak z czasem to pojęcie rozszerzyło się również na twórców wideo oraz na osoby, które są dość mocno aktywne na różnych platformach społecznościowych, a ich aktywność przyciąga rzesze zainteresowanych. W przeciwieństwie do tradycyjnego PR-u, działanie internetowego influencera można łatwo zmierzyć – o ile mechanizm akcji skonstruowany jest tak, że zakłada pomiar efektów.
Korzyści, które odnosi firma ze współpracy z influencerem, są następujące:
– wzrost sprzedaży produktów i usług – osoby obserwujące influencera kupują polecane przez niego produkty i usługi
– lepsze pozycjonowanie własnej strony – odnośnik ze źródła z wartościowymi treściami i zaangażowanymi odbiorcami w mediach społecznościowych poprawia pozycjonowanie strony należącej do organizacji (o ile jest promowana w materiale)
– świeże spojrzenie na markę – influencer z jednej strony zna potrzeby swoich czytelników, z drugiej – rozumie potrzeby klienta, jeśli zostawi mu się wolną rękę, wychodzi z tego ciekawy i oryginalny projekt
– opinia nowoczesnej – bo otwartej na niestandardowe projekty marketingowe i nowe media.
Warto zatem nawiązać kontakty ze środowiskiem influencerów w naszej branży i pielęgnować je. Może to zaowocować ciekawą współpracą, a jej koszty, w porównaniu z kampaniami w tradycyjnych mediach, niekoniecznie będą aż tak wygórowane.
Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji w PBI, autorka bloga annamiotk.pl, trenerka Akademii PRoto
Zapisz się na praktyczne szkolenie w PRoto z Anną Miotk!
26 czerwca | CONTENT MARKETING