30 marca wszystkie konta fanpage zmienią swój wygląd. I choć główna dyskusja na temat wprowadzenia osi czasu oraz oceny przydatności i funkcjonalności jest już za nami, nadal pozostaje wiele pytań i kwestii do rozwiązania.
O zmianach
Wprowadzone przez Facebook zmiany są rewolucyjne, pojawi się dużo udogodnień i wyzwań, a firmy, które chcą istnieć w obszarze FB, powinny zaktualizować swoje strategie wykorzystania FB co – nie ukrywam – będzie dużym wyzwaniem dla działów PR, marketingu i niejednego socialmarketera. Zmiany w fanpage’ach mogą przynieść wiele korzyści, oczywiście pod warunkiem, że narzędzia i możliwości, jakie Facebook oferuje fanpage’om zostaną dobrze wykorzystane. Najkrócej mówiąc zmiany zostaną wprowadzone w trzech wymiarach: funkcjonalnym, wizualnym i komunikacyjnym. Planowane zmiany zostaną wdrożone automatycznie – bez względu na to czy firmy są na to przygotowane czy nie.
Największe nowości w obszarze funkcjonalnym to m.in. zmiana systemu wyświetlania fanpage’ów, których pole dostępne po zalogowaniu będzie bardzo ograniczone (w zależności od monitora może obejmować od obszaru Cover Foto do kilku pierwszych wpisów). Kolejnym ważnym elementem jest zmiana filozofii tekstu na obraz, wideo oraz elementy bardziej przyciągające wzrok. Oznacza to m.in., że fanpage zbudowane głównie z kontentu tekstowego przestaną być wizualnie atrakcyjne dla użytkowników. Znikną aplikacje powitalne i systemy budujące „likowanie”, pojawi się funkcja pinezki dla kluczowych informacji co sprawi, że fanpage mogą stać się nieco bardziej blogowe. Kolejna ważna zmiana to ograniczenie liczby zakładek i ich nowa lokalizacja, co w praktyce stanie się poważnym wyzwaniem dla niejednego fanpage.
Najbardziej widoczne zmiany obejmują fizyczną stronę fanage’ów. Od 30 marca wszystkie fanpage powinny mieć dobrze dobrane, opracowane Cover Foto. Bo to od niego w dużej mierze zależy czy użytkownicy fanpage’y będę chcieli go polubić. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że Facebook wprowadził wiele obostrzeń co do wymiaru komunikacyjnego Cover Photo. Dlatego jego wybór musi być bardzo dobrze przemyślany – odpowiednie Cover Photo może okazać się kluczem do sukcesu.
Od 30 marca marki powinny opowiadać ciekawe i angażujące historie, co daje zdecydowanie większą kontrolę nad treścią. Fanpage, które zdecydują się na dostarczanie stymulujących, angażujących treści bez większych problemów będą dobrze funkcjonować i zdobywać nowych fanów. Już niedługo będzie można zaobserwować różnice pomiędzy markami, które będą potrafiły zaangażować fanów a tymi, które nie będą umiały tego zrobić. Tak radykalna zmiana wymusza sposób prowadzenia fanpage’a i sposób komunikowania się z fanami. Nigdy wcześniej marki nie miały takiej szansy na dobrą komunikację, zwłaszcza, ze od 30 marca każdy user będzie miał szansę wysłać do marki (niekoniecznie ulubionej) wiadomość, która przecież będzie mogła być pytaniem, podpowiedzią albo np. reklamacją. Ciekawe, jak marki poradzą sobie z tym problemem, bo choć istnieje możliwość zablokowania tej funkcji, nie wiem czy będzie to dobra decyzja.
Najprawdopodobniej pierwsze próby odnalezienia się w nowym środowisku osi czasu dla wielu firm będą chaotyczne, myślę że pojawią się problemy z odpowiednim zorganizowaniem i przygotowaniem fanpage’a. Na pewno konieczne jest stworzenie nowego sposobu komunikacji, który naprawdę będzie angażować fanów.
Co zmieniło się najbardziej? Oś czasu? Komunikacja z fanami? Jedno jest pewnie: Facebook całkowicie zmienił filozofię bytu profili firmowych, stawiając na bardzo mocne social relations. W ciągu ostatniego miesiąca spotkałam się z wieloma firmami, które udowodniły mi, że Facebook niewystarczająco silnie komunikował nadchodzącą rewolucję. W wielu środowiskach zauważyłam brak podstawowej wiedzy na temat wprowadzanych zmian, nie mówiąc już o braku jakiegokolwiek planu działań związanych z nowymi możliwościami, jakie Facebook daje do dyspozycji marketerom. Przez co cała ta rola spada na nas marketerów, copywriterów i konsultantów.