niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaArtykułyZanim zaplanujesz strategię content marketingu…

Zanim zaplanujesz strategię content marketingu…

Zanim zaczniemy prowadzić działania content marketingowe, potrzebny jest audyt dotychczasowej komunikacji marki. W przypadku planowania działań content marketingowych pod uwagę brane są:

1. Strategia marketingowa

2. Idea i wyższy cel

3. Analiza konkurentów

4. Dotychczas publikowane treści

5. Działania SEO (Stawarz, 2013)

Pierwszy element to strategia marketingowa. Content marketing to jeden z obszarów marketingu, strategia content marketingowa powinna zatem stanowić element strategii marketingowej. Ważne, by sposób mówienia o marce i jej wizualizacja były ze sobą spójne. Marka powinna realizować swoją misję – to, co jest jej istotą – także za pomocą strategii content marketingowej.

Drugi element to idea i wyższy cel. To odpowiedź na pytanie – dlaczego chcemy realizować działania content marketingowe? Co chcemy osiągnąć? Jakie mają być efekty naszych działań? Pomocnych wskazówek dostarczy tutaj misja marki, która mówi, jaki wkład dana marka wnosi w życie społeczne, jak zaspokaja ona potrzeby swoich klientów.

Trzeci element to analiza konkurencyjnych firm. Dostarczy ona informacji, jaki jest typowy styl komunikacji w danej branży i najczęściej używane narzędzia komunikacji. Pokaże również, co firmy konkurencyjne robią podobnie, a równocześnie – gdzie się różnią. Być może istnieją narzędzia content marketingowe, które przez żadnego z konkurentów nie są jeszcze wykorzystywane, a my mamy odpowiednie zasoby do ich stosowania.

Czwarty element to dotychczas publikowane treści. Na potrzeby komunikacji z klientami w firmach powstaje sporo treści, nawet jeśli pracownicy nie myślą o tym jako zaplanowanym, strategicznym działaniu. Warto się zorientować, jakie treści powstawały wcześniej w naszej firmie. Być może posiadamy sporo wartościowych materiałów, które do tej pory nie były wykorzystywane na szerszą skalę. Trzeba też się rozeznać, jakie zasoby mamy do ich tworzenia. Być może któryś z naszych pracowników potrafi tworzyć filmy wideo, a może jest ktoś, kto dobrze pisze i w wolnych chwilach tworzy prywatnego bloga. Być może zatrudniamy osobę, która zna tajniki mediów społecznościowych, albo kogoś, kto umie tworzyć materiały wizualne.

Piąty element to audyt SEO. Content marketing narodził się z potrzeby dopasowania działań komunikacyjnych w internecie do zmienionych algorytmów wyszukiwarki Google. Musi mieć zatem silny związek z prowadzonymi działaniami SEO. Należy się zorientować, czy firma zleca komuś pozycjonowanie swoich stron, a następnie nawiązać bliższą współpracę z tą osobą. Pierwsza podstawowa rzecz to lista słów kluczowych – nazw firmy, jej produktów lub usług, kategorii produktowej, organizacji branżowych czy nawet imion i nazwisk kluczowych pracowników. Słowa stosowane w SEO muszą być również wyrazami, które będą stosowane w content marketingu – chociażby przy opisywaniu i udostępnianiu treści w mediach społecznościowych.

Im lepiej przygotowana analiza wstępna, tym łatwiejsze jest później planowanie działań content marketingowych. Dlatego taką analizę warto przeprowadzić starannie i dokładnie.

Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji w PBI, autorka bloga annamiotk.pl, trenerka Akademii PRoto

Zapisz się na praktyczne szkolenie w PRoto z Anną Miotk!

26 czerwca | CONTENT MARKETING

Program i zapisy

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj