Content marketing to nie tylko dobrze przygotowana treść. To także udostępnienie treści tym, którzy mogą być nią potencjalnie zainteresowani. Im kanały dystrybucji są trafniej dobrane do grupy docelowej, tym skuteczniejsze są naszej działania.
Na sukces działań content marketingowych, poza stworzeniem atrakcyjnych dla odbiorców treści, składa się również przemyślana dystrybucja materiałów. Jak i gdzie dystrybuować – oto najważniejsze pytanie. Kluczem do sukcesu jest wiedza na temat mediów, z których korzysta nasza grupa docelowa. Możemy ją uzyskać dzięki rozmaitym badaniom.
Oto kilka rodzajów badań, które pozwalają na bieżąco orientować się w aktualnych medialnych trendach:
– badania audytoriów mediowych – dzięki nim poznasz trendy w korzystaniu z poszczególnych typów mediów i poznasz demografię ich widowni. Badania dotyczą radia, telewizji, internetu, prasy oraz outdooru. Dzięki nim poznasz widownię poszczególnych tytułów, ale również długofalowe trendy związane z konsumpcją mediów. Wszystkie podstawowe informacje na ten temat udostępnia inicjatywa Porozumienie Badaczy Mediów.
– badania zwyczajów konsumentów – ten rodzaj badań jest wykonywany przez większe firmy badawcze, najważniejsze wyniki udostępnia się mediom (niektóre są jednak dostępne tylko w wersji płatnej). Nazwy firm i adresy ich stron internetowych zaczerpniesz z katalogu firm badawczych opracowywanego przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO). Samo PTBRiO jest autorem dużego projektu badawczego „Konsument”, 2 czerwca 2016 roku zostaną ogłoszone wyniki kolejnej fali projektu. Inne warte uwagi badanie to cykl „E-konsument”, realizowane przez IAB Polska, które dotyczy zwyczajów internautów. Warto również sięgać po wyniki dorocznych badań ZenithOptimedia, które pokazują, jak zmieniają się trendy w wykorzystywaniu poszczególnych typów mediów.
– segmentacje konsumentów – ten rodzaj badań jest realizowany przez większe firmy badawcze (np. GfK) ale również przez działy badań domów mediowych (np. MEC). Segmentacje dzielą polskich konsumentów na podgrupy pod kątem sposobów wykorzystywania różnych mediów.
– raporty firm posiadających rozwiązania do analityki social media – tacy usługodawcy jak Sotrender, Napoleoncat czy Muse regularnie publikują zestawienia dotyczące najpopularniejszych profili czy obecności całych branż w mediach społecznościowych. Swoje raporty publikują również firmy monitorujące media, takie jak IMM, który regularnie analizuje różne branże, np. branżę bankową, badając popularność marek – z nich można się dowiedzieć, jak media przedstawiły dane zjawisko lub z jakim oddźwiękiem spotkało się ono wśród komentujących w internecie.
Podsumowując, warto czytać wyniki aktualnych badań dotyczących mediów (zwracając, rzecz jasna, uwagę na metodologię opracowania poszczególnych raportów). Pozwoli nam to nie tylko na tworzenie treści dopasowanych do odbiorców, ale też kanałów dystrybucji tych treści do poszczególnych grup docelowych.
Anna Miotk, dyrektor ds. komunikacji w PBI, autorka bloga annamiotk.pl, ekspert Akademii PRoto
Zapisz się na praktyczne szkolenie w PRoto z Anną Miotk!
26 czerwca | CONTENT MARKETING