54 proc. przedstawicieli pokolenia Z uważa, że najważniejsze w budowaniu kariery są umiejętności miękkie, takie jak empatia, komunikatywność czy umiejętność pracy zespołowej – pokazuje badanie Pracuj.pl. Z analizy wynika, że istotne według najmłodszych pracowników są również umiejętności specjalistyczne (37 proc.) czy znajomość języków obcych (35 proc.). Generacja Z kładzie nacisk na elastyczność, rozwój oraz zdolność adaptacji do zmieniającego się rynku pracy. Można więc powiedzieć, że pokolenie to redefiniuje występujące do tej pory podejście do kariery. Młodzi pracownicy mają bowiem nieco inne poglądy dotyczące kariery niż starsi zatrudnieni.
Wyniki badania Pracuj.pl umożliwiają poznanie oczekiwań i zachowań pokolenia Z na rynku pracy. Młodsza generacja przekształca kluczowe kompetencje i stawia na rozwój, który pozwala im na elastyczne dostosowanie się do dynamicznego rynku pracy. Podobne wnioski wyciągnęli eksperci, którzy podczas Festiwalu Pracuj.pl przeprowadzili rozmowy z przedstawicielami generacji Z. Młodzi kandydaci zaznaczali wówczas, że w kontekście zmieniającego się rynku pracy znaczące są kompetencje miękkie i umiejętności adaptacyjne.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
Jak wspomina Pracuj.pl, tradycyjne podejście do budowania kariery w głównej mierze opierało się na formalnym wykształceniu i specjalistycznej wiedzy. Ukończenie renomowanej uczelni i doświadczenie w konkretnej branży – te dwa elementy stanowiły podstawę sukcesu zawodowego. Rozwój technologii i szybkie tempo zmian rynkowych wymusiło jednak wiele zmian. Z czasem istotne stały się także umiejętność współpracy, zarządzanie relacjami czy rozwiązywanie problemów w środowisku zawodowym. Większego znaczenia nabrały także umiejętność adaptacji, kreatywność i zdolność do skutecznej komunikacji, które pozwalają odnaleźć się w różnych zespołach oraz efektywnie budować swoją ścieżkę zawodową na różnych etapach kariery.
Tym sposobem posiadanie wykształcenia kierunkowego w konkretnej dziedzinie (30 proc.) zeszło na dalszy plan na poczet umiejętności miękkich oraz specjalistycznych czy znajomości języków obcych. 35 proc. osób w wieku 18-24 lata uważa, że umiejętność posługiwania się innymi niż ojczysty językami jest niezbędna. Natomiast wśród osób w wieku 55-65 lat odsetek ten wynosi zaledwie 19 proc. Pracuj.pl podkreśla, że wskazuje to na rosnące znaczenie globalizacji oraz międzynarodowych możliwości rozwoju zawodowego dla młodszych generacji.
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
Dla młodszego pokolenia ważna stała się umiejętność autoprezentacji. Niemal 1/5 przedstawicieli generacji Z uważa ją za istotną. W grupie najstarszych pracowników odsetek ten spada natomiast do zaledwie 11 proc. Jak zauważa Pracuj.pl, może to wynikać z faktu, że dla młodych osób budowanie marki osobistej i skuteczne prezentowanie siebie w środowisku zawodowym zyskuje na znaczeniu nie tylko w kontekście poszukiwania pracy, ale także budowania sieci kontaktów.
Z badania wynika, że przedstawiciele pokolenia Z mają bardziej pragmatyczne podejście do kariery niż starci pracownicy. Nie trzymają się sztywnych schematów i są gotowi do częstych zmian ścieżki zawodowej. Umiejętności, na które generacja ta zwraca uwagę, są kluczowe w obecnych czasach. Potrafiące zrozumieć te zmiany firmy zbudują bardziej innowacyjne i elastyczne zespoły, które skutecznie odnajdą się w dynamicznym środowisku biznesowym. (ao)