Projekt nagrodzony Złotym Spinaczem w kategorii B2B PR
Tytuł projektu:
194 metry bliżej natury
Podmioty realizujące projekt:
Advanced PR dla Rondo 1
Sytuacja wyjściowa:
W październiku 2009 roku Rondo 1 przystąpiło do procesu certyfikacji LEED.
W przypadku obiektów istniejących jest to proces dodatkowo skomplikowany ze względu na liczbę osób i podmiotów biorących w nim udział. W certyfikację są włączeni nie tylko właściciel i administrator budynku, lecz także najemcy i ich pracownicy. Jednym z warunków pozyskania certyfikatu było więc czynne zaangażowanie osób pracujących w budynku, m.in. udział w badaniu (w wypełnianie potrzebnych ankiet), czy wdrażanie proekologicznych zachowań. Stanowiło to nie lada wyzwanie, gdyż w Rondo 1 mieści się ponad 70 firm i instytucji, zatrudniających łącznie 5 500 osób.
Ponadto, celem kampanii w perspektywie długoterminowej, było zbudowanie wśród obecnych i potencjalnych najemców oraz szeroko rozumianych partnerów biznesowych wizerunku Rondo 1 jako ekologicznego budynku.
Grupa/grupy docelowe:
Aktualni najemcy budynku Rondo 1 – ponad 70 firm i instytucji, zatrudniających łącznie 5 500 osób; potencjalni najemcy oraz szeroko rozumiane środowisko biznesowe.
Cele projektu:
1. Edukacja ekologiczna pracowników Rondo 1 oraz zachęcenie ich do zwiększonej troski o środowisko naturalne w miejscu pracy i przez to zaangażowanie w działania wspierające pozyskanie przez budynek certyfikatu LEED.
2. Budowane wizerunku ekologicznego budynku wśród obecnych i potencjalnych najemców oraz partnerów biznesowych.
Przyjęta strategia:
Kampania „194 metry bliżej natury” została podzielona na dwa etapy.
Celem pierwszego etapu, realizowanego od wiosny 2010, była edukacja proekologiczna pracowników Rondo 1 i zaangażowanie ich w działania wspierające proces certyfikacji budynku. Jako narzędzia komunikacyjne wykorzystane zostały: newsletter oraz akcje specjalne. Zwieńczeniem pierwszego etapu było przyznanie certyfikatu LEED dla kompleksu Rondo 1.
Drugi etap – od marca 2011 roku do lipca 2012 roku – to budowanie wizerunku ekologicznego budynku wśród aktualnych najemców (narzędzie: specjalna rubryka ekologiczna w nowym newsletterze) oraz wśród potencjalnych najemców.
Prowadzone działania:
Podstawowym narzędziem wykorzystanym w pierwszym etapie kampanii był newsletter „Dobry klimat w pracy”, skierowany do pracowników Rondo 1 i w całości poświęcony zagadnieniom ekologicznym. Miał on na celu promowanie prostych proekologicznych gestów i zachowań, dzięki którym wszyscy mogli wspólnie tworzyć „Dobry klimat do pracy”. Newsletter ukazywał się co miesiąc w okresie od maja do grudnia 2010 roku. Był dystrybuowany głównie drogą elektroniczną.
Dodatkowo we wrześniu 2010 roku przeprowadzono akcję specjalną, w ramach której pracownicy Rondo 1 otrzymali białe, ceramiczne kubki wraz z markerem umożliwiającym pisanie po ceramice. Dzięki temu każda osoba mogła spersonalizować taki kubek, co miało stanowić zachętę do korzystania z niego i ograniczenia tym samym zużycia plastikowych kubeczków.
Przygotowano ponadto specjalne naklejki do umieszczania na urządzeniach biurowych oraz we wspólnych przestrzeniach jak np. kuchnie. Ich celem było przypominanie o zasadach „Dobrego klimatu w pracy”.
Po przyznaniu w lutym 2011 roku budynkowi Rondo 1 certyfikatu LEED Gold w kategorii „Budynki istniejące”, przystąpiono do działań mających na celu utrwalenie ekologicznego wizerunku wśród obecnych najemców oraz do promowania tego wizerunku wśród najemców potencjalnych oraz partnerów biznesowych. Działania te miały charakter bezpośredni (listy, newsletter), jak i pośredni (media relations), oraz kampania reklamowa.
Wszyscy najemcy otrzymali w lutym 2011 roku od właściciela budynku list informujący o przyznaniu certyfikatu LEED Gold i zawierający podziękowania za zaangażowanie pracowników w proces certyfikacji.
Do kluczowych mediów, przede wszystkim ogólnoinformacyjnych, gospodarczych oraz z branży nieruchomości, został wysłany serwis prasowy z informacją o uzyskaniu przez Rondo 1 certyfikatu LEED Gold. W kolejnych miesiącach zostały zorganizowane wywiady przedstawicieli właściciela budynku z kluczowymi mediami z branży nieruchomości.
Od lutego 2011 roku zaczęto wydawać comiesięczny newsletter „Dookoła Ronda” w nowym formacie – obejmuje on szerszą tematykę (m.in. aktualności w budynku, informacje kulturalne i life stylowe), jak również zawiera oddzielną rubrykę poświęconą tematyce ekologicznej. Newsletter jest dystrybuowany głównie drogą elektroniczną.
W marcu oraz w drugiej połowie 2011 roku została przeprowadzona w wybranych, kluczowych z punktu widzenia klienta mediach (Puls Biznesu, Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Eurobuild, CiJ Journal) kampania reklamowa. Informowała ona o przyznaniu certyfikatu LEED Gold budynkowi Rondo 1 oraz zawierała podziękowania dla najemców za ich zaangażowanie.
W drugiej połowie roku została uruchomiona pod adresem www.leed.rondo1.pl strona internetowa poświęcona całkowicie opisowi certyfikatu LEED oraz ekologicznych rozwiązań stosowanych w Rondo 1.
Na wiosnę 2012 roku przygotowano nową odsłonę ekologicznych naklejek. Zawierały one krótkie komunikaty, pokazujące, w jaki sposób zastosowane w danym miejscu rozwiązanie wpływa na ochronę środowiska naturalnego. Łącznie prawie 700 naklejek zostało rozmieszczonych w całym budynku.
Latem 2012 roku została przygotowana specjalna wysyłka kreatywna materiałów marketingowych dotyczących Rondo 1. Adresatami byli przedstawiciele zarządów wybranych firm, którzy mogliby być potencjalnie zainteresowani wynajmem powierzchni biurowej w biurowcu. Przyczynkiem do wysyłki było przyznanie Rondo 1 prestiżowej nagrody CEE Quality Awards w kategorii „Real Green Budynek Roku”. Pakiet zawierał broszurę Rondo 1 oraz płytę z filmem promującym Rondo 1. Pudełko z płytą wyłożono żywą trawą.
Ewaluacja (w tym widoczność w mediach):
W lutym 2011 roku budynek Rondo 1 otrzymał certyfikat LEED Gold w kategorii „Budynki Istniejące”. Stał się tym samym pierwszym budynkiem biurowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, który otrzymał certyfikat LEED Gold w tej kategorii oraz trzecim w Europie. W 2011 roku w Europie, poza Rondo 1, znajdowało się jeszcze tylko dziesięć obiektów, które otrzymały certyfikat LEED dla budynków istniejących.
Przeprowadzone w marcu i kwietniu 2011 roku badanie TSN OBOP wykazało, że większość respondentów zna informacje na temat ekologicznych rozwiązań w budynku i była w stanie wymienić 4 najważniejsze działania.
W kwietniu 2012 roku biurowiec Rondo 1 otrzymał ponadto nagrodę Real Green CEE Real Estate Quality Awards 2012 w kategorii „Budynek Roku 2011”.