Tytuł
Autyzm wprowadza w błąd
Autor
Tomek Goldbaum-Wlaziński, Bartek Topa, Fundacja SYNAPSIS, PZL
Opis celu kampanii
Chcieliśmy powiedzieć społeczeństwu, że istnieje takie zaburzenie jak autyzm, że odmiennie zachowujące się osoby mogą być właśnie dotknięte autyzmem. Ponad to marzyło nam się, że ludzie będą chcieli szukać informacji na temat autyzmu.
Osoby autystyczne unikają kontaktów z otoczeniem, bojąc się reakcji na ich nietypowe zachowania, stają się niewidoczni dla innych, co w przypadku i tak już niskiej świadomości autyzmu pogłębia problem.
Grupa docelowa
Kampanię adresowaliśmy do wszystkich: osobom bez autyzmu chcieliśmy zwrócić uwagę na jego istnienie, neuronietypowym (osobom z autyzmem) i ich rodzinom chcieliśmy dać wsparcie i dodać odwagi.
Strategia
Podstawowym problemem była niska świadomość autyzmu i krzywdzące komentarze skierowane pod adresem cierpiących na autyzm i ich rodzin. Niewiedza i nieznajomość zaburzenia jest tak powszechna, że naszym odbiorcą było całe społeczeństwo.
Kampania została tak skonstruowana, że najpierw stworzyliśmy sytuację, z którą chcemy walczyć – Bartek Topa zachowywał się dziwnie w miejscach publicznych, a ludzie zaczęli
o tym mówić i krzywdząco oceniać Bartka (alkoholik, narkoman itp.). Następnie kiedy wszyscy żyli mistyfikacją, plotka została publicznie (w tv) obnażona i wyjaśniliśmy co się wydarzyło – Bartek zachowywał się jak osoba z autyzmem.
Opis przebiegu kampanii
Wykorzystaliśmy starą jak świat i bardzo skuteczną broń – plotkę.
Przeprowadziliśmy mistyfikację, do której zaprosiliśmy znanego aktora – Bartka Topę. Aktor został przeszkolony przez terapeutki z Fundacji Synapsis i w bardzo wiarygodny sposób odegrał rolę osoby z zaburzeniami autystycznymi; najpierw w programie na żywo, w telewizji śniadaniowej, gdzie żadna z osób pracujących w telewizji nie wiedziała o przyczynach dziwnego zachowania aktora. Następnie amatorsko nakręciliśmy Bartka, który w metrze, supermarkecie i restauracji odgrywał osobę autystyczną.
W mediach zrobił się szum na temat problemów zdrowotnych aktora.
Po kilku dniach w programie na żywo ujawniliśmy prawdę i wyemitowaliśmy spot,
w którym Bartek przyznaje, że dla niego było to tylko zadanie aktorskie, a dla ludzi autystycznych to codzienność.
Wykorzystanie narzędzi komunikacji
Wiele mediów wzięło udział w kampanii, choć tylko dwa zostały przez nas użyte, a reszta ruszyła lawinowo na skutek całej akcji. My wykorzystaliśmy program na żywo w telewizji śniadaniowej (choć bez jakiejkolwiek świadomości samej telewizji) oraz Internet, wrzucając tam virale.
A za nami poszły w ruch: prasa – magazyny, dzienniki, radio, programy informacyjne w TV, Internet (portale, fora internetowe, portale społecznościowe).
Efektywność
Wyniki kampanii w liczbach i nie tylko:
1 600 000 osób usłyszało o autyzmie dzięki programom tv dotyczącym naszej akcji.
Powstało ponad 100 artykułów prasowych i audycji radiowych o akcji i autyzmie.
1 530 130 osób przeczytało o autyzmie w Internecie, a liczba wejść na stronę www.synapsis.waw.pl wzrosła o … 20 000%. Wszystko to kosztowało 0 (zero) złotych.
Ale najważniejsze dla nas były listy od osób z autyzmem i ich rodzin:
„…wiem, że od dziś będę wstydził i obawiał się trochę mniej. Wiem, że od dziś jest większa szansa, że ktoś widząc mnie rozpozna, nie naćpanego dziwaka, ale osobę z autyzmem. Dziękuję, Paweł”.
Kampanijność
Kampania była kontynuacją myśli, którą Fundacja SYNAPSIS posługuje się w komunikacji: autyzm wprowadza zmysły w błąd – tym razem w błąd wprowadziliśmy osoby nie dotknięte autyzmem. Moc akcji (zaskoczenie) jest jednorazowa i z tego punktu widzenia nie da się jej kontynuować.
Opis inicjatora
Fundacja SYNAPSIS od 1989 roku prowadzi ośrodek diagnozy, terapii i rehabilitacji, przedszkole terapeutyczne oraz przedsiębiorstwo, zatrudniające dorosłe osoby z autyzmem.