Tytuł
Dobry Plan
Autor
Grupa KRUK we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Coachingu i Rozwoju oraz 24/7 PR.
Opis celu
Celem programu była edukacja społeczna – uświadomienie Polakom, że wyjście z długów jest możliwe. Jednak, żeby to zrobić, trzeba aktywnie działać. Wybrane rodziny stały się przykładem dla innych, jak zmieniać swoje nawyki finansowe, jak najlepiej zarządzać domowym budżetem i znaleźć rozwiązanie swoich problemów finansowych.
Grupa docelowa
Grupą docelową były zadłużone rodziny.
Strategia
Najważniejsze było połączenie teorii (wiedzy finansowo-prawnej przekazywanej przez ekspertów PSCiR, analizy domowego budżetu) z praktyką – wprowadzaniem w życie zdobytych informacji i rozwiązanie problemu zadłużenia.
Opis przebiegu
Osoby zadłużone mogły zgłosić chęć udziału w programie DOBRY PLAN, wypełniając kwestionariusz na stronie www.dobry-plan.pl. Program został ogłoszony we wrześniu 2012 roku. Na podstawie nadesłanych zgłoszeń wybrano 2 finałowe rodziny, które podjęły współpracę z ekspertami Polskiego Stowarzyszenia Coachingu i Rozwoju. Zajęcia z ekspertami polegały na indywidualnych rozmowach i pozwalały na głębsze poznanie swoich celów, potrzeb i realnych możliwości. Rodziny otrzymały wiedzę finansową: m.in. informacje o tym, jak działają biura informacji gospodarczej, jak uzyskać należne świadczenia, a przede wszystkim – jakie są realne koszty pożyczek-chwilówek i kredytów. Wspólnie z coachami przeanalizowali też domowe budżety, swoje dotychczasowe nawyki i poszukali możliwych oszczędności. Kolejnym etapem było wprowadzenie w życie DOBREGO PLANU, ustalonego wspólnie z trenerami. Dzięki poradom i konsultacjom dwóm finałowym rodzinom udało się krok po kroku uporządkować swoją sytuację finansową. Ich wysiłki zostały docenione – otrzymali nagrody pieniężne i nagrodę rzeczową.
Wykorzystanie narzędzi komunikacji
Kampania była obecna w prasie, w telewizji i w internecie.
Efektywność
Najważniejszym założeniem DOBREGO PLANU było pokazanie osobom zadłużonym, że dokonując zmian (czasem nawet niewielkich) w swoim życiu, można stopniowo rozwiązać problemy finansowe. Finałowe rodziny stały się „żywym przykładem” dla osób zadłużonych. Ich historie są dla innych impulsem do przeanalizowania codziennych wydatków i dokonania w nich korekty. Można również przenosić do swojego życia gotowe rozwiązania zastosowane przez finałowe rodziny. Efekty wysiłków konkursowych rodzin były publikowane w advertorialach w prasie poradnikowej oraz codziennej.
Oprócz walorów edukacyjnych programem zainteresowały się media – historia finałowej rodziny została przedstawiona w „Panoramie” TVP2 oraz w piśmie „Świat Kobiety”. Tematem są zainteresowani także dziennikarze lokalni z terenów zamieszkania bohaterów konkursu.