poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaCase studiesEdukacyjny program społeczny „Jeżdżę z głową” – II edycja

Edukacyjny program społeczny „Jeżdżę z głową” – II edycja

Tytuł
Edukacyjny program społeczny „Jeżdżę z głową” – II edycja

Autor
Fabryka Komunikacji Społecznej dla Fundacji BGŻ

Opis celu kampanii

Za cele strategiczne Fundacja BGŻ przyjęła promowanie postaw odpowiedzialności i aktywności obywatelskiej w mniejszych miejscowościach (<50 tys. mieszkańców), edukację młodzieży gimnazjalnej i mieszkańców na temat zasad bezpieczeństwa drogowego oraz zaangażowanie lokalne na rzecz zmiany społecznej.

Grupa docelowa
Bezpośrednią grupą docelową kampanii była młodzież gimnazjalna, głównie z obszarów pozametropolitalnych oraz nauczyciele. Pośrednim odbiorcą były społeczności lokalne.

Strategia
Program „Jeżdżę z głową” zakładał nowoczesną edukację młodzieży, która miała zaangażować w edukację na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego i przynieść zmiany w zachowaniu na drodze. Aktywny udział lokalnych interesariuszy w tworzeniu partnerstw/koalicji: Bank – Szkoła – Instytucje publiczne – Mieszkańcy wspierał realizację założonych celów.

Opis przebiegu kampanii
Do udziału w programie zostały zaproszone szkoły głównie z obszarów pozametropolitalnych, gdzie istnieją oddziały BGŻ. Oddział był inicjatorem zaangażowania szkół w program. Kluczowe było nawiązanie współpracy pomiędzy oddziałem a władzami lokalnymi, które typowały szkoły do udziału w programie. W celu poszerzenia wiedzy na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego uczestnikom udostępniono specjalne narzędzia, takie jak: ulotki, plakaty i materiały odblaskowe.

Aby zaangażować mieszkańców w działania związane z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym uczestnicy organizowali m.in. wydarzenia otwarte dla mieszkańców, spotkania z policjantem, zbierali podpisy pod deklaracją „Jeżdżę z głową”, przygotowywali relacje na stronę internetową programu, tworzyli mapy problemów drogowych, współpracowali z lokalnymi mediami.

Dodatkowo, jako integralny już element programu, we wrześniu, przy wsparciu Oddziałów i mediów, 8 najaktywniejszych szkół przeprowadziło kampanie społeczne przypominające mieszkańcom o ostrożności na drodze.

Po przeprowadzeniu działań lokalnych, szkoły przygotowywały sprawozdania z realizowanych aktywności. Najbardziej zaangażowane szkoły wzięły udział w uroczystej gali w Warszawie, gdzie przyznano im nagrody.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji
Na potrzeby kampanii uruchomiona została strona internetowa www.jezdzezglowa.pl, która stanowiła główna platformę komunikacji ze szkołami. Tutaj też udostępniono narzędzia wspierające dla nauczycieli: platformę e- learningową oraz poradniki metodyczne ze scenariuszami zajęć.

Przygotowano także komplet materiałów dydaktycznych (skrypt, ankiety, gra, film, ulotki i plakaty).

Jednym z ważnych elementów kampanii była też deklaracja „Jeżdżę z głową”, która miała na celu zwrócenie uwagi mieszkańców (kierowców i rowerzystów) na wartości związane z bezpieczną jazdą: odpowiedzialność, rozwagę i wzajemny szacunek. Uczniowie zachęcali do składania podpisów pod deklaracją.

W trakcie programu prowadzono na bieżąco media relations głównie na poziomie lokalnym, gdzie współpraca z mediami odbywała się za pośrednictwem zespołów uczestniczących w programie (uczniowie i nauczyciele).

Efektywność
Program „Jeżdżę z głową” prowadzony był na rzecz zmiany postaw obywatelskich związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Zrealizowanie wyznaczonych celów programu „Jeżdżę z głową” wśród wszystkich grup interesariuszy było możliwe dzięki różnorodności i dopasowaniu wykorzystanych narzędzi zaangażowania społecznego i nowoczesnej edukacji, a także powstałej koalicji na rzecz bezpieczeństwa drogowego pomiędzy samorządem lokalnym, oddziałami Banku BGŻ, szkołami gimnazjalnymi i lokalnymi jednostkami Policji.

Współpraca między szkołami, policją, lokalnymi władzami oraz pracownikami Oddziałów Banku przyniosła wymierne korzyści dla lokalnych społeczności w postaci: edukacji, zmiany postaw oraz wzrostu zaangażowania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym wśród młodzieży i mieszkańców.

Aktywizacja lokalnych koalicji w poszczególnych miastach doprowadziła do zmian postaw na zgodne z ideą programu, ponadto stanowiła także bodziec dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego – aktywnego i pracującego w imię wspólnych korzyści. Dzięki programowi udało się zwiększyć poziom zaangażowania społecznego obywateli, zaufania wobec banku BGŻ jako aktywnego aktora działań lokalnych. Udało się również zbudować kapitał społeczny do rozwiązywania innych lokalnych problemów.

Poniżej przedstawiamy rezultaty kampanii w liczbach:

  • Liczba szkół (87)
  • Liczba Oddziałów BGŻ (65)
  • Liczba nauczycieli (166)
  • Liczba bezpośrednio zaangażowanych uczniów (4000)
  • Lekcje o tematyce BRD z wykorzystaniem filmu oraz edukacyjnej gry „Kocham rower” (300 zajęć w zakresie bezpieczeństwa drogowego)
  • Spotkania uczniów z policjantem (50 zajęć)
  • Ulotki informacyjne (20 000 ulotek dla dzieci)
  • Ulotki promocyjne (40 000)
  • Materiały odblaskowe (50 000 odblasków)
  • Wydarzenia o tematyce BRD (25 wydarzeń)
  • Ankieta Eksperta Ruchu Drogowego (12 158)
  • Mapa Problemów Drogowych (46 map)
  • Edukacja rówieśnicza (52 spotkania)
  • Publiczne przedstawienie wyników ankiet (53 spotkania)
  • Konkurs na prezentację multimedialną (123 prace)
  • Deklaracja Jeżdżę z głową (50 000 podpisów)
  • Spotkania z lokalnymi władzami (31 miast)
  • Strona internetowa (91 relacji)
  • Lokalne media (36 miast)

 

O skuteczności kampanii świadczą opinie uczestników i partnerów:

  • „Program bardzo nam się podobał. Wszyscy uczestnicy projektu zdobyli nowe doświadczenie,
    a przede wszystkim bardziej zaczęli dbać o swoje i innych bezpieczeństwo. Uważamy,
    iż uczestnictwo w tym projekcie to był dla naszej szkoły „strzał w dziesiątkę.” (Gimnazjum nr 3 w Trzebuni)
  • „Dzięki projektowi znacznie zwiększyła się świadomość uczniów dotycząca bezpieczeństwa w ruchu drogowym. I z tego jesteśmy najbardziej dumni.” (podsumowanie programu, Ciechanów)
  • „Kolejnym elementem było zaproszenie wszystkich chętnych do stolików, gdzie zostały rozłożone gry planszowe. Uczniowie  grając bardzo dobrze się bawili, a jednocześnie utrwalali sobie zasady i przepisy ruchu drogowego.” (gra edukacyjna, Gielniów)
  • „Spotkanie z policjantem w ramach edukacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest bardzo dobrym pomysłem. Pogadanki o takiej tematyce budzą w uczniach świadomość, że należy dbać o swoje i innych bezpieczeństwo.” (policjant, Ząbkowice Śląskie)
  • „Po tym spotkaniu wiemy o wiele lepiej, jak nie ulec niepotrzebnym wypadkom, jak prawidłowo powinien być wyposażony rower i jak powinniśmy zachowywać się na drodze.” (o spotkaniu z policjantem, Pani Anita Szybut – nauczyciel koordynujący, Trzebunia)
  • · „Rodzice z dużym uznaniem wypowiadali się o realizowanym w szkole programie (obiecując jednocześnie stosować się do podpisanej deklaracji) i docenili duży wkład pracy włożony przez uczniów w przeprowadzenie ankiet i opracowanie wyników.” (prezentacja wyników ankiet podczas spotkania z rodzicami, Sieradz)

Opis inicjatora

Fundacja BGŻ działa od 2006 r. i podejmuje inicjatywy wynikające z odpowiedzialności Banku jako instytucji zaufania publicznego na rzecz rozwoju lokalnych środowisk, zwłaszcza na rzecz zdolnych, młodych ludzi, którzy wykazują ponadprzeciętny talent i pasję intelektualną. Działania mają charakter inwestycji społecznych i potwierdzają pozycję Banku jako zaangażowanego partnera lokalnych społeczności. Od 2013 r. Fundacja jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego.

Opis realizatora

Fabryka Komunikacji Społecznej – agencja od 10 lat specjalizująca się w marketingu społecznym. Na bieżąco pozostaje z pomysłami i trendami w tym obszarze. Głównym obszarem działalności jest realizacja kampanii społecznych dla potrzeb biznesu, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych. Agencja wykorzystuje narzędzia reklamowe i PR. Długofalowość, wskazanie cech wspólnych i zrozumiałego celu, który wzbudza poczucie odpowiedzialności u odbiorców wpływają na skuteczność realizowanych przez Fabrykę kampanii społecznych. FKS jest wydawcą jedynego w Polsce portalu
o kampaniach społecznych z całego świata www.kampaniespoleczne.pl.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj