Tytuł projektu:
Konkurs „Energię czerpię z wody!” realizowany w ramach Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku
Podmiot realizujący projekt:
VMG PR
Osoba odpowiedzialna za projekt PR:
Zuzanna Mojska VMG PR
Opis projektu:
Program Edukacji Morskiej w Gdańsku jest realizowany od 2010 roku na zlecenie Prezydenta Miasta Gdańska przez Fundację Gdańską. Pomysłodawcą akcji jest Mateusz Kusznierewicz, Ambasador Miasta Gdańska ds. Morskich. Program Edukacji Morskiej w Gdańsku to interdyscyplinarny projekt, propagujący sport, ekologię i zasady bezpieczeństwa nad wodą i na wodzie, łącząc tradycję i nowoczesność. Dzięki zintegrowaniu instytucji miejskich, organizacji pozarządowych, biznesu oraz władz samorządowych i centralnych, od pięciu lat Program przyczynia się do aktywizacji młodzieży na terenie Trójmiasta. W ramach Programu wszyscy uczniowie klas pierwszych gdańskich gimnazjów wypływają w kilkugodzinne rejsy po wodach Kanału Portowego i Zatoki Gdańskiej. Podczas rejsów uczą się podstaw żeglowania, pogłębiają wiedzę z dziedziny historii, geografii i biologii oraz poznają swoje miasto od strony wody. Udział w rejsach jest dla uczestników bezpłatny. Obecna forma i zasięg projektu nie byłyby możliwe bez wsparcia partnerów komercyjnych – Ferrero Polska, w ramach akcji Kinder+Sport oraz Grupy LOTOS S.A.
Nieodłącznym elementem Programu jest konkurs. Konkurs jest odpowiedzią na najaktualniejsze problemy i wpisuje się w międzynarodową dyskusję na temat wody. Od 2013 roku tematyka konkursu jest zbieżna z hasłem Światowego Dnia Wody, ogłaszanym przez ONZ.
World Water Day – to święto ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, rezolucją z 22 grudnia 1992, obchodzone corocznie 22 marca. Corocznie Dzień Wody obchodzony jest pod innym hasłem.
W 2014 jest to: Woda i Energia.
Poszczególne edycje konkursu przebiegały w następującej formule:
2011 – „Bałtyk pod ochroną” – konkurs graficzny
2012 – „Wszyscy dbamy o Bałtyk” – konkurs opisowy
2013 – „Nie lej wody!” – konkurs filmowy
2014 – „Energię czerpię z wody!” – konkurs fotograficzny
Cel komunikacji i sytuacja wyjściowa:
Mała rozpoznawalność kampanii Światowego Dnia Wody w Polsce, małe zaangażowanie rodzimych instytucji w międzynarodową akcję:
Zgodnie z badaniem opinii publicznej przeprowadzonym w roku 2012 na zlecenie Fundacji Nasza Ziemia, dzieci i młodzież są grupą, która najrzadziej stosuje działania proekologiczne, ma niską świadomość własnego wpływu na stan środowiska naturalnego oraz w dużej mierze nie rozumie pojęcia zrównoważonego rozwoju.
Cele komunikacji:
- Popularyzacja wiedzy z zakresu współzależności wody i energii w skali globalnej i lokalnej wśród młodzieży w Polsce.
- Wzrost świadomości młodzieży na temat roli każdego człowieka i społeczeństwa globalnego w budowaniu przyszłości zrównoważonego rozwoju.
- Edukacja na rzecz globalnego obywatelstwa.
- Promocja Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku w skali ogólnopolskiej.
Przeprowadzone działania:
- Opracowanie tematyki konkursu, w odniesieniu do hasła Światowego Dnia Wody na rok 2014.
- Wyznaczenie formuły konkursu – konkurs fotograficzny.
- Zaproponowanie hasła konkursowego – „Energię czerpię z wody!”.
- Określenie adresatów konkursu – uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski.
- Przygotowanie bazy szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Polsce.
- Opracowanie identyfikacji wizualnej konkursu
- Stworzenie regulaminu konkursu.
- Zaproszenie do współpracy ekspertów z dziedziny fotografii, żeglarstwa i ekologii, którzy wzięli udział w przygotowaniu materiałów merytorycznych oraz wystąpili w roli jurorów i dokonali wyboru finalistów konkursu
Skład jury:
- mistrz olimpijski – Mateusz Kusznierewicz (pomysłodawca Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku)
- fotograf – Maciej Kosycarz (założyciel agencji fotograficznej Kosycarz Foto Press KFP, autor wystaw tematycznych, Gdańszczanin Roku 2009)
- specjalista ds. edukacji ekologicznej Gdańskiej Infrastruktury Wodociągowo-Kanalizacyjnej – Monika Piotrowska-Szypryt
- przedstawiciel Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miasta Gdańska
- przedstawiciel sponsora Grupy LOTOS S.A.
- przedstawiciel sponsora Ferrero Polska (Kinder+Sport)
- Pozyskanie patronów oraz partnerów konkursu.
Patronat honorowy:
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Sponsorzy:
Grupa LOTOS S.A.
Ferrero Polska
Wsparcie merytoryczne:
Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie
Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna
Partner technologiczny:
Fujifilm Polska
Patroni medialni:
Dwutygodnik edukacyjny Cogito
Gazeta Wyborcza Trójmiasto
- We współpracy z partnerami merytorycznymi opracowano materiału edukacyjne dotyczące współzależności wody i energii w skali lokalnej i globalnej. Materiały opublikowane zostały na stronie www.programedukacjimorskiej.pl
- Opracowanie planu komunikacji konkursu.
- Komunikacja konkursu objęła działania z obszaru ATL i BTL:
- do szkół wysłane zostały zaproszenia informujące o konkursie oraz mailingi przypominające o terminie nadsyłania zgłoszeń. Mailingi zawierały również odnośniki do przydatnych dla nauczycieli materiałów edukacyjnych opracowanych we współpracy z partnerami merytorycznymi
- informacje na temat konkursu przekazywany były również podczas wydarzeń promocyjnych Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku
- w inauguracji V edycji Programu wziął udział przedstawiciel patrona honorowego konkursu – Michał Milewski, główny specjalista ds. Komunikacji i Promocji w Ministerstwie Środowiska oraz jurorzy konkursu
- do udziału w konkursie zapraszani byli uczestnicy rejsów w ramach Programu oraz młodzież odwiedzająca stoiska edukacyjne Programu podczas wydarzeń takich jak: Targi Wiatr i Woda, Dzień Dziecka na PGE Arenie, Dzień otwarty Urzędu Miasta Gdańska
- materiały poświęcone konkursowi „Energię czerpię z wody!” znalazły się w katalogu edukacyjnym Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku dystrybuowanym w liczbie 15 tysięcy egzemplarzy.
- do mediów regularnie dystrybuowane były informacje prasowe dotyczące kolejnych etapów konkursu.
- Przygotowanie dedykowanego materiału filmowego – spot zapraszający do udziału w konkursie: https://www.youtube.com/watch?v=ENWiRnCarm4
- Do zadań Agencji VMG PR należała również koordynacja zgłoszeń oraz preselekcja nadesłanych zdjęć.
- Dzięki współpracy z partnerami: Fujifilm Polska oraz Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji w Gdańsku oraz wsparciu sponsorów, pozyskano atrakcyjne nagrody dla osiemnastu laureatów:
udział w wakacyjnym rejsie na pokładzie żaglowca Generał Zaruski, wodoodporne aparaty fotograficzne Fujifilm FinePix XP, udział w warsztatach fotograficznych poprowadzonych przez fotoreportera Macieja Kosycarza.
- Za pośrednictwem strony facebook.com/ProgramEdukacjiMorskiej zrealizowano plebiscyt internautów na najlepsze zdjęcie spośród zwycięskich fotografii. Laureat plebiscytu otrzymał wyposażony w łącze Wi-Fi aparat FinePix XP200.
- Datę rozpoczęcia rejsu zaplanowano na 6 lipca 2014, w dniu finału Zlotu Żaglowców Baltic Sail Gdańsk. Laureaci wypływali w rejs pozdrawiani przez tysiące mieszkańców Gdańska i turystów, podziwiających paradę żaglowców.
- Komunikacja podczas rejsu prowadzona była w formie foto-dziennika pokładowego prowadzonego przez laureatów konkursu. Relacje publikowane były na stronie facebook.com/ProgramEdukacjiMorskiej i udostępniane na fanpage’ach m.in. Mateusza Kusznierewicza i Roku Szkoły w Ruchu (akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej) pod hasłem Wakacje pod żaglami z Programem Edukacji Morskiej w Gdańsku
- Przygotowanie dyplomów dla laureatów konkursu.
- Zaaranżowanie spotkania laureatów pod powrocie z rejsu z mistrzem olimpijskim Mateuszem Kusznierewiczem, który wręczył załodze pamiątkowe dyplomy z gratulacjami.
- Przygotowanie filmowej relacji z rejsu.
Efekty:
Realizacja konkursu, który zaangażował uczniów i nauczycieli z całej Polski. Do organizatorów wpłynęło ponad 400 prac będących fotograficzną interpretacją hasła „Energię czerpię z wody!”.
Dzięki współpracy z partnerem merytorycznym – Ośrodkiem Informacji ONZ Unic Warsaw, za pośrednictwem strony www.programedukacjimorskiej.pl zaprezentowane zostały materiały edukacyjne Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczące problematyki tegorocznych obchodów World Water Day.
Popularyzacja edukacji morskiej i haseł światowego dnia wody wśród młodzieży na terenie całej Polski. Dzięki szeroko zakrojonym działaniom promocyjnym informacje na temat konkursu ukazywały się w mediach edukacyjnych, ekologicznych, fotograficznych, żeglarskich, ogólnoinformacyjnych oraz regionalnych. Urozmaicenie komunikatu o treści związane z konkursem skutkuje corocznym wzrostem liczby publikacji dotyczących Programu. Ekwiwalent reklamowy (AVE) z ostatnich dwóch lat wyniósł prawie 2 mln. PLN.
Program Edukacji Morskiej w Gdańsku jest przykładem kompleksowej realizacji projektu, który dzięki zidentyfikowaniu wspólnych celów strategii instytucji publicznych i społecznej odpowiedzialności biznesu, wnosi trwałą wartość do społeczności lokalnej.
Ogólnopolski konkurs jest istotnym elementem inicjatywy, poszerzającym zasięg zarówno edukacji morskiej, jak i komunikacji projektu CSR na teren całej Polski.