poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaCase studiesInternetowe Dni Otwarte US

Internetowe Dni Otwarte US

Tytuł:
Internetowe Dni Otwarte US

Autor:
Biuro Promocji i Informacji Uniwersytetu Szczecińskiego

Cel:
Stworzenie serwisu internetowego mającego być pierwszym źródłem informacji o kierunkach oraz kryteriach kwalifikacji dla kandydatów na studia na Uniwersytecie Szczecińskim. Dodatkowy – stworzenie nowatorskiej platformy wirtualnej, która zastąpi tradycyjną formułę Dni Otwartych, które w obliczu niżu demograficznego nie trafiają do zadowalającej ilości odbiorców.

Grupa docelowa:
Maturzyści 2011 i kandydaci na studia na rok akademicki 2011/2012

Sytuacja wyjściowa:
Słabnąca frekwencja podczas organ ozwanych corocznie Dni Otwartych US w formule targowej. Przyczyną tego jest spora konkurencja imprez targowych profilowanych na maturzystów organizowanych przez firmy i instytucje zewnętrze (imprezy komercyjne), np. Salon Maturzystów Perspektywy, Targi Kariera i Praca. Dodatkowym czynnikiem zewnętrznym jest zmniejszająca się z roku na rok liczba maturzystów – efekt postępującego niżu demograficznego.

Informacje zdobywane przez kandydatów na studia pochodzą głównie z Internetu. W ramach przebudowywania portalu  US pojawia się potrzeba stworzenia serwisu skierowanego wyłącznie do kandydatów na studia, w którym znajdą się wszelkie potrzebne informacje podane w przystępny sposób (dotychczasowa formułą zamieszczania informacji o kryteriach kwalifikacji nie była user friendly).

Założenia:
Serwis Internetowych Dni Otwartych US ma na celu skrócenie drogi między użytkownikiem (w domyśle kandydatem na studia) a poszukiwaną przez niego informacją. Od momentu wejścia do serwisu – droga ta nie powinna zając więcej niż dwa kliknięcia.

Głównym narzędziem strony IDO jest wyszukiwarka z opcją autosugestii, po skorzystaniu z której użytkownik zostanie bezpośrednio przeniesiony na stronę danego kierunku. Strukturę serwisu dopełniają strony zawierające opis wydziału wraz z listą kierunków. Najważniejszą elementem są strony poszczególnych kierunków, które są punktem docelowym użytkowników.

Strona kierunku zawiera informacje o kryteriach kwalifikacji na dany kierunek. Aby uzupełnić spektrum informacji zawartych na stronie o te istotne dla kandydatów na studia dodane zostały informacje o możliwościach zatrudnienia po ukończeniu danego kierunku, przykładowe przedmioty jakie są wykładane na danym kierunku a także nowatorski moduł kierunków powiązanych.

Moduł kierunków powiązanych opracowany został od podstaw przez BPiI i opiera się na sugerowaniu użytkownikowi kierunków studiów zbliżonych tematyką do tego, który aktualnie jest przeglądany. Sieć powiązań kierunków opiera się na dwóch poziomach porównań:
– pierwszy z nich dotyczy przedmiotów zdawanych na maturze – sugerowane inne kierunki studiów dobierane są pod kątem podobieństwa przedmiotów zdawanych podczas egzaminu dojrzałości i przedmiotów uwzględnionych w kryteriach kwalifikacji dla danych kierunków;
– drugi poziom porównania dotyczy zbliżonych przedmiotów, które pojawiają się w ramach standardów kształcenia na wybranych kierunkach studiów.

Obie grupy kierunków wyświetlane są jako sugerowane inne opcje studiowania na stronie wybranego kierunku.

Całość serwisu uzupełniają treści mające na celu przybliżenie tematyczne środowiska akademickiego osobom z nim nie związanym. Są to „Alfabet Studenta” – zbiór pojęć, które dla przyszłych studentów będą istotne, a z którymi do tej pory nie mieli styczności oraz „Poradnik Studenta” – najważniejsze informacje dotyczące organizacyjnej strony życia studenckiego. Oba działy zostały opracowane we współpracy z Samorządem Studenckim, tak aby przekaz skierowany do młodzieży był czytelny i jednocześnie interesujący.

Realizacja:
Start serwisu wyznaczono na 7 czerwca 2011 r. Zawartość serwisu dotyczyła rekrutacji na rok akademicki 2011/2012. Wydarzenie poprzedzone było stosownymi reklamami w prasie (Gazeta Maturalna, miejskie informatory kulturalne) a także komunikatem wysłanym do mediów regionalnych oraz zajmujących się tematyką nowych technologii. Zarówno komunikaty prasowe jak i reklama za zadanie miały wzbudzenie atmosfery oczekiwania na dzień 7 czerwca – czyli pierwszej odsłony serwisu oraz wzbudzenie zaciekawienia odbiorców nowym narzędziem. Hasło „Internetowe Dni Otwarte” było odświeżeniem formuły i sprawiało, że odbiorcy informacji jeszcze przed startem serwisu odwiedzali stronę internetową, na której splash screen zapraszał na 7 czerwca.

Od momentu uruchomienia serwis cieszy się stale rosnącą liczbą użytkowników. Po zakończeniu procesu rekrutacji na rok akademicki 2011/2012 serwis IDO przekształcony został w serwis dla kandydatów na studia (po odpowiedniej aktualizacji oferty edukacyjnej US) dostępny stale z poziomu strony głównej US.

Efekty:
Od momentu uruchomienia serwisu zanotowano ponad 46 000 odsłon strony wygenerowanych przez blisko 9 000 unikalnych użytkowników. Porównując to z danymi dotyczącymi odwiedzin Dni Otwartych w formule targowej realizowanej w latach wcześniejszych należy stwierdzić wzrost o przeszło 400 % liczby uczestników Dni Otwartych.

Od momentu pierwszych zapowiedzi do chwili obecnej w prasie ukazało się 30 publikacji, w których poruszony został temat Internetowych Dni Otwartych.

Średni czas spędzony w witrynie, głębokość odwiedzin oraz źródła pozwalają na postawienie tezy, że serwis IDO trafił do zainteresowanego grona i określonej grupy docelowej.

Obecnie serwis jest stałym punktem w kampanii informacyjnej BPiI – funkcjonuje jako wirtualna baza informacji dotycząca kierunków studiów oferowanych przez US.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj