Tytuł projektu:
Kampania 1% dla fundacji Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO z udziałem Piotra Marca”Liroya”
Autor:
Publicon
Cel działań:
1.Budowanie wizerunku INSPRO jako fundacji odpowiedzialnej społecznie, która podejmuje istotne działania na rzecz poprawy stanu społeczeństwa obywatelskiego w Polsce.
2.Zwrócenie się do podatników o przekazanie wpłat 1% podatku dochodowego na rzecz INSPRO.
3.Promowanie kampanii obywatelskiej z udziałem Dicka Dobrowolskiego, obnażającej cynizm i manipulacje jakich dopuszczają się politycy.
Założenia ogólne:
Kampania, łącząca wiele kanałów i narzędzi komunikacji, została podzielona na dwa zasadnicze etapy: teaserowo – wirusowy i właściwy. Głównym celem takiego podejścia było zwiększenie efektywności kampanii i nadanie jej wielowarstwowego wymiaru.
Opis koncepcji kreatywnej/ podjęte działania:
1.Stworzenie postaci Dicka Dobrowolskiego
Na potrzeby kampanii stworzono postać Dicka Dobrowolskiego – cynicznego spin doktora, oferującego swoje usługi za pośrednictwem serwisu YouTube.
Inspiracje dla postaci Dicka Dobrowolskiego:
Frank Underwood – bohater „House of Cards”, serialu, który pokazuje politykę jako brudną i pełną wyrachowania grę, w której rządzą ambicja i układy
Saul Goodman – prawnik z „Breaking Bad”, bohater posiadający wiele podejrzanych znajomości i koneksji, dzięki który jest w stanie ukrywać niewygodne dla jego klientów fakty
Mariusz Max Kolonko – polski dziennikarz mieszkający w USA, komentujący wydarzenia polityczne w serwisie YouTube.
2. Cykl spotów z udziałem Dicka Dobrowolskiego
Dick Dobrowolski przez wiele lat zdobywał doświadczenie w kampaniach wyborczych w USA. Jest Polakiem z pochodzenia, a teraz postanowił wrócić do ojczyzny i swoje doświadczenie sprzedać na polskim rynku. Mówi z wyraźnym “amerykańskim”akcentem. Nosi nienaganny garnitur. Dick Dobrowsky reklamuje się w serwisie YouTube, chcąc pozyskać zleceniodawców, tj. kandydatów w zbliżających się wyborach. Chcąc udowodnić swój profesjonalizm, w każdym ze spotów daje próbkę swoich możliwości, demaskując brudne zagrywki polskich polityków. Spoty zawierają wyraźne call to action w stylu: „Chcesz Chcesz wygrać wybory? Ucz się od najlepszych, ucz się od Dicka! Skontaktuj się ze mną”.
Czynnikiem zwiększającym efektywność kampanii był udział w niej Piotra Marca „Liroya”, znanego artysty sceny hiphopowej. W czwartym i zaraz ostatnim ze spotów, następuje transformacja Dicka w Liroya, który w końcówce spotu zachęca do przekazania 1% organizacji Inspro.
W ciągu 20 dni trwania kampanii materiały udostępnione na kanale Dicka Dobrowolskiego wygenerowały ok. 100 tys wyświetleń. Spoty zostały zrealizowane we współpracy z Grupą Impact.
3. Landing page
Głównym elementem uwiarygadniającym postać i działalność Dobrowolskiego jest landing page www.dickdobrowolski.com, na którym można znaleźć min. jego biografię, informacje dotyczące oferty, a także formularz kontaktowy. Strona z premedytacją neguje wszelkie nowe tendencje w dziedzinie projektowania serwisów www. Jest bezwstydnie autopromocyjna I wykonana zgodnie z fałszywym wyobrażeniem o tym, czym jest dobra reklama w Internecie, a więc obfituje w krzykliwe komunikaty i automatycznie uruchamiające się materiały video. W celu wywołania dodatkowego zainteresowania i uwiarygodnienia na stronie udostępniono kontakt do Dicka Dobrowolskiego w postaci adresu e-mail i numeru telefonu. Zabieg ten przyczynił się do zwiększenia zainteresowania akcją, generując pokaźną liczbę bezpośrednich telefonicznych i mailowych zapytań dotyczących akcji, w tym także zapytań ze strony podmiotów i osób zainteresowanych ofertą spin doctora.
4.Aktywność w serwisach społecznościowych
Oprócz YouTube wykorzystane zostały także serwisy społecznościowe Twitter (234 obserwujących w ciągu 2 tygodni) i Facebook (ponad 2 tys. polubień). Szczególny nacisk położono na działania w serwisie Twitter. Dick Dobrowolski stał się aktywnym komentatorem i uczestnikiem dyskusji dotyczących polskiego życia politycznego. W związku z przeciekami medialnymi dotyczącymi celów, jak i samego zleceniodawcy kampanii, przygotowano „ustawioną” wymianę twittów między Rafałem Górskim (prezesem INSPRO) a Dickiem Dobrowolskim, w których spierali się oni o istotę polityki i działalność samego Instytutu Spraw Obywatelskich.
5. Media tradycyjne
Akcja spotkała się z zainteresowaniem mediów. Rosnąca ilość wyświetleń każdego ze spotów, liczne komentarze szybko skierowały uwagę dziennikarzy i blogerów na kampanię. Poniżej linki do niektórych artykułów dostępnych w sieci:
http://natemat.pl/95375,nowy-spin-doktor-w-polityce-dobrowolski-o-sobie-mowia-ze-jestem-cynikiem
http://natemat.pl/97011,dick-dobrowolski-zdemaskowany-nie-daj-sie-dluzej-robic-w-ch
http://natemat.pl/95647,czy-mozna-wierzyc-politykom
http://muzyka.onet.pl/newsy/kim-jest-dick-dobrowolski-spin-doctor-czy-moze-nowe-wcielenie-liroya/jefgb
http://muzyka.onet.pl/newsy/liroy-jako-dick-dobrowolski-promuje-kampanie-instytutu-spraw-obywatelskich/7w6lc
http://marketing-news.pl/message.php?art=41425
http://www.marketing-news.pl/message.php?art=41543
http://wnas.pl/artykuly/4419-czy-dick-dobrowolski-to-liroy-parodia-mariusza-maxa-kolonko
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1329,title,Liroy-jako-spin-doctor-Dick-Dobrowolski-Zabawna-kampania-w-internecie,wid,16496966,wiadomosc.html?ticaid=1127a8
http://www.cgm.pl/aktualnosci,35194,dick_dobrowolski_poznajcie_alter_ego_liroya,news.html
http://wolnestyle.pl/newsy/item/2385-liroy-jako-dick-dobrowolski-po-raz-trzeci
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/liroy-parodiujacy-doradcow-politycznych-to-akcja-instytutu-spraw-obywatelskich-wideo
http://www.ckm.pl/lifestyle/liroy-w-polityce,11956,1,a.html
http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140326/NAJEZYKACH0103/140329082
http://filmykino.pl/video/Liroy-parodiuje-doradcow-politycznych
http://media2.pl/internet/110264-Liroy-jako-Dick-Dobrowolski-obnaza-w-sieci-cynizm-i-manipulacje-politykow-wideo.html
http://glamrap.pl/1/21517-liroy-jako-dick-dobrowolski-odc-4
http://studiumprzypadku.com/dick-dobrowolski-czyli-co-robi-liroy-na-youtube/
http://www.wprost.pl/ar/443037/Wysyp-ciekawych-historii/
Na szczególną uwagę zasługuje udział Dicka Dobrowolskiego/Liroya w programach telewizyjnych Dzień dobry TVN (TVN) i Świat się kreci (TVP).
Wypada dodać, że to właśnie w Dzień Dobry TVN nastąpiło oficjalne zdemaskowanie Dicka, co było także świetną okazją do zaprezentowania celów kampanii i poinformowania widzów o działalności organizacji INSPRO.
6. Konferencja prasowa
Momentem kulminacyjnym kampanii była konferencja prasowa, będąca jednocześnie launchem właściwej części kampanii. Konferencja prasowa była także okazją do prezentacji działań podejmowanych przez INSPRO. Relacja z konferencji pojawiała się min. w Polsat News i Natemat.pl.
Efekt działań:
Efektem działań jest większa świadomość obywateli na temat działań podejmowanych przez INSPRO, skupiających się wokół zagadnień pro obywatelskich. Eksperci fundacji oraz Piotr Marzec „Liroy” zaprezentowali swoje stanowisko w licznych wywiadach, komentarzach, publikacjach prasowych. Wymiernym efektem projektu jest wsparcie fundacji udzielone przez Polaków za pomocą przekazania wpłat z 1% podatku dochodowego.