TŁO
Prawie 80 proc. tego, co jemy, jest zapylane przez owady zapylające. Zwiększają one także plony nawet o 75 proc. Największą grupę wśród nich stanowią pszczoły miodne i pszczoły dzikie. Zanieczyszczenia powietrza, zmiany klimatyczne i coraz mniejsza ilość zielonych przestrzeni w bardzo niekorzystny sposób wpływają na przetrwanie zwierząt. Brak zapylaczy oznacza natomiast mniejsze plony, a to przekłada się na niewystarczającą ilość warzyw i owoców. Owady zapylające odgrywają więc kluczową rolę w ekosystemie, a odpowiedzialność za ich życie jest społecznym obowiązkiem.
Bracia Sadownicy to polska firma produkująca zdrowe produkty na bazie jabłek, która od lat w swoim sadzie w Śmiłowicach dba o dobrostan pszczół, innych owadów oraz ptaków. Podejmowane przez nią działania są nie tylko w zgodzie ze środowiskiem, ale także z troską o jego stan. Do tej pory działalność na rzecz owadów zapylających skupiała się głównie na własnym sadzie, marka podejmowała także współpracę z pszczelarzami czy okolicznymi szkołami. W czerwcu 2021 Bracia wystartowali z akcją o ogólnopolskim zasięgu, a do udziału w niej zaprosili kwiatową ekspertkę – Maję Popielarską.
CELE
Kampania „Bracia i Maja dla pszczół” miała na celu zwiększyć świadomość na temat znaczącej roli pszczół w ekosystemie oraz zwrócić uwagę na problemy i zmiany, które wpływają na dobrostan owadów zapylających. Jednym ze sposobów na pomoc jest sianie łąk kwietnych, do czego w trakcie trwania akcji zachęcali Bracia Sadownicy.
Kampanii towarzyszyła także promocja limitowanych produktów powiązanych z akcją. W ramach linii lemoniad Letnie jabłko spróbować można było trzech smaków: ogórek z miętą, wiśnia z lawendą oraz truskawka z bazylią. Zadebiutowały także trzy nowe smaki specjalnej edycji Musującego jabłka – z kwiatem bzu, z różą i z lawendą.
DZIAŁANIA
Jednym z podjętych przez Braci działań było zasianie dziesięciu milionów różnorodnych kwiatów w postaci łąki kwietnej, która daje pszczołom pożywienie. Promocja kampanii odbywała się przez krótkie spoty w serwisach internetowych, banery oraz posty i konkurs w social mediach.
Akcja miała również rozbudowany przekaz na Instagramie, nie tylko w formie postów i relacji na profilu marki, lecz także dzięki podjętej współpracy z influencerami. W ramach działania na rzecz pszczół wybrani influencerzy otrzymali kosze z limitowanymi produktami, ale także polne kwiaty i nasiona do zasiania własnej małej łąki kwietnej.
Informacje o kampanii pojawiły się także w portalach internetowych, a 21 sierpnia 2021 roku Bracia Sadownicy wraz z Mają Popielarską gościli w swoim sadzie w Śmiłowicach ekipę programu „Dzień dobry TVN”.
EFEKTY
Kampania trwała od 16 czerwca do końca sierpnia 2021 roku. Jako launch akcji powstał film z udziałem jednego z Braci oraz Mai Popielarskiej, który osiągnął ponad 800 tysięcy wyświetleń na YouTubie. Łącznie akcja uzyskała niemal cztery miliony odsłon.
Szeroko zakrojone działania na Instagramie pozwoliły także na duży odbiór postów i relacji na profilu Braci. W trakcie trwania kampanii liczba obserwujących profil marki w tym serwisie wzrosła o ponad 40 proc. Zasięg udostępnianych na Instagramie treści osiągnął niemal 230 tysięcy kont. Tak rozległe dotarcie do odbiorców przyczyniło się do zwiększenia świadomości w kontekście kluczowej roli pszczół w naszym życiu oraz potrzeby niesienia im pomocy.
W ciągu niemal trzech miesięcy kampanii Bracia Sadownicy sprzedali także ponad ćwierć miliona limitowanych produktów.
TWÓRCY
Za koncepcję akcji odpowiadał zespół marketingowy Braci Sadowników, który także sprawował nad nią nadzór. Wystarczyły tylko trzy miesiące, aby pomysł przerodził się w gotową kampanię. Akcja podjęta przez Braci Sadowników wspólnie z Mają Popielarską była pierwszym tego typu działaniem.
Produkcją wideo zajęło się „Kręcę sobie” Rafała Gralińskiego. Kreacja kampanii była autorstwa agencji Studio Otwarte. Public relations oraz influencer marketingiem zajmowała się agencja PR Lovin’.