Kampania wyróżniona podczas Festiwalu Złote Orły 2006 w kategorii specjalnej – reklama społeczna. W kwietniu 2008 roku jeden z plakatów kampanii, zatytułowany „Panda” uzyskał brąz w kategorii społecznie odpowiedzialnej komunikacji – SRC od Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy.
Tytuł
„Zobacz – Usłysz – Powiedz”
Podmioty realizujące kampanię
Przekazy medialne kampanii „Zobacz – Usłysz – Powiedz” zostały przygotowywane non-profit przez agencję DDB Warszawa. Profesjonaliści pracujący w Fundacji Dzieci Niczyje zapewnili merytoryczne wsparcie kampanii oraz pomoc prawną i psychologiczną dla osób, które wiedzą o przypadkach krzywdzenia dzieci i chcą podjąć interwencję. Firma Veneo przygotowała non-profit stronę internetową. Bezpłatną powierzchnię reklamową w największych miastach Polski zaoferowała agencja AMS. Kampania została objęta patronatem medialnym przez Gazetę Wyborczą oraz portal gazeta.pl.
Grupa docelowa
dorośli – osoby, które wiedzą lub podejrzewają, że dziecko doświadcza przemocy w rodzinie
Cele kampanii
uwrażliwienie Polaków na problem przemocy fizycznej wobec dzieci i zwiększenie zaangażowania w podejmowanie działań, w przypadkach jej występowania
Przeprowadzone działania
Kampania opierała się na przekazach medialnych – reklamie prasowej, outdoorowej oraz internetowej. W ramach działań uruchomiono stronę internetową www.zobacz-uslysz-powiedz.pl, na której można znaleźć odpowiedzi na pytania związane z przemocą w rodzinie (skala zjawiska, jego przyczyny itp.) oraz jej przeciwdziałaniem (w jaki sposób podjąć działania zmierzające do ochrony dziecka, jakie instytucje należy powiadomić). Ponadto, wszystkim osobom, które chciałyby podjąć interwencję w sytuacji krzywdzenia dziecka, został udostępniony warszawski numer telefonu, gdzie przeszkoleni wolontariusze udzielali informacji na temat procedur prawnych i możliwości uzyskania pomocy psychologicznej, prawnej i socjalnej przez dzieci, które padły ofiarą przemocy i ich rodziny.
Na potrzeby „Zobacz – Usłysz – Powiedz” agencja DDB Warszawa stworzyła 3 layouty plakatów prezentujących dzieci z zamaskowanymi śladami pobicia: Panda, Mumia i Indianin. Kampania odbyła się pod hasłem „Rodzice, którzy biją dzieci starają się to ukryć”.
Wymiar kampanii
Dzięki zaangażowaniu firmy AMS Polska, plakaty kampanii zawisły na ponad 500 nośnikach outdoorowych w 5 największych miastach Polski. Projekt wspierało szereg wydawnictw prasowych (przekazy kampanii były prezentowane w ponad 40 tytułach). W akcję włączyły się także rozgłośnie radiowe i portale internetowe.
Akcje informacyjne na temat kampanii w środowisku lokalnym były prowadzone przez ponad 100 instytucji i organizacji z całej Polski. W sumie rozdystrybuowano ponad 250 tys. materiałów edukacyjno-informacyjnych. Pełna lista zaangażowanych mediów i partnerów znajduje się na www.zobacz-uslysz-powiedz.pl.
W czasie trwania kampanii na stronie internetowej www.zobacz-uslysz-powiedz.pl zanotowano ponad 1 mln odwiedzin. Dyżurujący wolontariusze udzielili ponad 1000 konsultacji telefonicznych.
Nagrody: Przekazy kampanii otrzymały prestiżowe nagrody i wyróżnienia, m.in. srebro w konkursie Klubu Twórców Reklamy (w kategorii reklama print) oraz wyróżnienie podczas Festiwalu Złote Orły 2006 w kategorii specjalnej – reklama społeczna. W kwietniu 2008 roku Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy przyznało plakatowi „Panda” brąz w kategorii społecznie odpowiedzialnej komunikacji – SRC.
Czas trwania
styczeń – marzec 2007
Finansowanie kampanii
Fundusz Współpracy JFK, DDB Warszawa (przygotowanie pro bono kampanii Zobacz – Usłysz – Powiedz”, AMS (udostępnienie pro bono powierzchni reklamowej), Eurobank, Vattenfall.
Więcej informacji
www.fdn.pl, www.zobacz-uslysz-powiedz.pl